شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
تغییر قیمت پشت جلد کتاب‌فروش را با مشتری درگیر می‌کند/ ناشران بی‌انصاف نباشند!

مدیر کتاب‌فروشی همیشه می‌گوید: مشتری باور نمی‌کند که ناشر قیمت کتاب را افزایش داده و فکر می‌کند ما خودمان کتاب را گران‌تر کردیم؛ درحالی‌که برخی ناشران در هر چاپ جدید از کتاب‌ها قیمت را عوض می‌کند.

شروین عاقلی مدیر کتاب‌فروشی همیشه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مساله تغییر قیمت پشت جلد کتاب گفت: یکی از مشکلاتی که سال‌هاست با آن مواجهیم، وجود کتاب‌های چندقیمتی به‌صورت هم‌زمان در سیستم داخلی ما و بازار است که برای ما مشکلات زیادی به‌بار می‌آورد.
 
وی افزود: ما در این وضعیت، قیمت کتاب‌ها را مطابق آن قیمتی که ناشر تعیین کرده، نگه می‌داریم. به‌عنوان مثال؛ الان کتاب «هیچ دوستی به جز کوهستان» در فروشگاه به دو قیمت فروخته می‌شود؛ چراکه قبلا از ناشر یک قیمت خریداری کردیم و از چاپ دوم که قیمت کتاب بالا رفته نیز خرید داشته‌ایم.
 
عاقلی با بیان اینکه ما برای این جنس کتاب‌ها هر دو قیمت را در فروشگاه داریم، عنوان کرد:‌ زمانی که مشتری قصد خرید دارد، از روی برچسب کتاب به او اعلام می‌شود که این کتاب دو قیمت دارد و می‌پرسیم که می‌خواهد کدام یک از آن‌ها را خریداری کند. سپس به درخواست و انتخاب مشتری، به او کتاب می‌دهیم.
 
وی تاکید کرد: ما هیچ وقت به تصمیم خودمان قیمت کتابی را تغییر نمی‌دهیم. گاهی که قیمت کتابی عوض شده باشد، ناشرش به ما اعلام می‌کند که قیمت این کتاب‌ها افزایش داشته است و اگر می‌خواهید مثل بقیه بازار، قیمت را افزایش دهید.
 
این کتاب‌فروش با اشاره به راهکاری که برای این مواقع پیش‌بینی کرده است، توضیح داد: در اینجا ما از ناشر می‌خواهیم برچسب کتاب را با قیمت خودش برای ما ارسال کند تا پشت کتاب‌ها بچسبانیم. اکثر مشتریان ما در کتاب‌فروشی می‌خواهند که قیمت کتاب درست باشد و ما نیز موارد حرفه‌ای را رعایت می‌کنیم.
 
قفسه‌ای برای کتاب‌های قیمت قدیم
عاقلی با بیان اینکه در حوزه کتاب کالاهای دو یا سه قیمتی زیاد است، گفت: ما این کتاب‌ها را نگه می‌داریم و هر زمان موجودی قیمت قبلی به پایان رسید، در سیستم غیرفعال می‌شود و موجودی جدید را با قیمت جدید در قفسه‌ها می‌گذاریم تا کالاها به قیمت یک‌سان برسند.
 
وی ادامه داد:‌ از آنجایی که سال‌ها است ما با سیستم رایانه‌ای در کتاب‌فروشی کار می‌کنیم، این مشکل را همواره داریم اما اصرار داریم که اگر قیمت کتاب تغییر کرد، روی کتاب‌های قبلی برچسب قیمت جدید را نزنیم. ما حتی در بخش لوازم‌التحریر هم تنها با اعلام تامین‌کننده، قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم.
 
عاقلی با بیان اینکه ما سیستم چند قیمتی را اجرا می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم قیمت‌ها بالا نرود و همان قیمت قبلی باشد، گفت: ‌وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در شرایط کنونی به‌هم ریخته است و اگر افزایش قیمت‌ها را اعمال کنیم، برای مردم و خریداران اصلا خوب نیست.
 
وی همچنین از پیش‌بینی یک قفسه جدا در کتاب‌فروشی همیشه با عنوان «ارزان‌های گران‌قیمت» خبر داد و یادآور شد:‌ در این قفسه کتاب‌های قیمت قدیم به‌فروش می‌رسد و به‌جای اینکه بخواهیم کتاب‌های قدیمی را با تخفیف به مردم بفروشیم، هرچند وقت یک‌بار کتاب‌های قدیمی را از قفسه‌ها خارج می‌کنیم و بدون تغییر قیمت در این قفسه قرار می‌دهیم.
 
عاقلی با بیان اینکه چنین اقدامی به بازار کتاب و رونق آن کمک می‌کند، گفت: از سوی دیگر مخاطب کتاب شاید توان اقتصادی بالایی نداشته باشد که کتاب با قیمت بالا خریداری کند و این قفسه تا حدی می‌تواند برای تهیه کتاب به قیمت قبل به او کمک کند.
 
قیمت جدید برای کتاب‌‌های قدیمی
وی درباره تغییر قیمت کتاب‌های قدیمی که از سوی ناشر اعلام می‌شود، نیز گفت:‌ به‌نظرم از یک جایی به بعد کتاب‌فروش حق دارد افزایش قیمت را انجام دهد ولی ما تاکنون این کار را انجام نداده‌ایم و مرجع اصلی تغییر قیمت برای ما اولین سفارشی است که از آن کتاب به مرکز پخش یا ناشر می‌دهیم و از قیمت جدید مطلع می‌شویم.
 
عاقلی با بیان اینکه درج قیمت کتاب‌ها در یک سامانه نمی‌تواند برای کتاب‌فروشی که مجموعه بزرگ و وسیعی دارد، قابل اتکا و استفاده باشد، عنوان کرد: برای فروشگاهی که بیش از ۴۰ هزار عنوان کتاب دارد، کتاب‌فروش کدام کتاب را می‌خواهد جستجو کند و از کجا باید متوجه شود که قیمت کدام کتاب افزایش داشته است؟
 
وی تاکید کرد: به‌نظرم بهترین راهکار اطلاع از قیمت‌های جدید، سفارش بعدی از آن کتاب است و در غیر این‌صورت خیلی اجرایی نیست که منبعی برای چک کردن قیمت همه کتاب‌ها پیش‌بینی شود.
 
عاقلی در پاسخ به سوال ایبنا درباره بحث خواب سرمایه در حوزه کتاب برای کتاب‌فروش و تکلیف کتاب‌های قدیمی در کتاب‌فروشی‌ها گفت: کتاب‌فروشان درباره این موضوع حق دارند؛ زیرا کتاب را با چک‌های هفت تا هشت ماه خریداری کرده‌اند و چک‌ها برای ناشر پاس شده‌اند اما کتاب‌فروش هنوز به دلایل مختلف برای فروش آن کتاب درگیر است.
 
وی افزود: به‌نظرم اگر ناشر قیمت را تغییر دهد و به کتاب‌فروش اطلاع دهد تا او نیز قیمت کتاب را در مجموعه‌اش اصلاح کند، کتاب‌فروش کار خطایی انجام نداده است؛ بلکه خطا زمانی است که کتاب‌فروش بدون اطلاع و به سلیقه خودش قیمت را تغییر دهد.
 
مدیر کتاب‌فروشی همیشه با اشاره به خواب سرمایه کتاب‌فروشان اضافه کرد: باید گفت که خواب سرمایه در یک فروشگاه فرهنگی مثل کتاب‌فروشی بیشتر از بخش‌های دیگر است و گاهی ۲۵ درصد موجودی انبار کتاب‌فروش به کتاب‌های اصطلاح رکودی اختصاص دارد که بیش از شش یا ۹ ماه است که فروخته نشده‌اند.
 
عاقلی همچنین درباره راهکارهای اطلاع‌ یافتن کتاب‌فروشان از تغییر قیمت کتاب‌ها توضیح داد: ما تاکنون چندبار این‌کار را انجام داده‌ایم؛ بر اساس سیستم نرم‌افزاری، فهرست کالاهایی که بیش از یک‌سال است در فروشگاه فروخته نشده است، جمع‌آوری شد و بعد به سراغ ناشر رفتیم که سوال کنیم آیا قیمت کتاب تغییر کرده است یا نه اما معمولا این‌کار را انجام نمی‌دهیم.
 
وی از بی‌انصاف برخی ناشران انتقاد کرد و افزود: از آنجایی که کتاب‌فروش با مشتری نهایی مواجه است، گاهی تغییر قیمت‌ها مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کند. برخی از ناشران در قیمت‌گذاری‌ها بی‌انصافی می‌کنند و قیمت کتاب‌ها را خیلی تغییر می‌دهند و کالاها چند برچسب و چند قیمت دارند.
 
عاقلی با بیان اینکه در چنین مواردی با مشتری درگیری داریم، گفت: مشتری باور نمی‌کند که ناشر قیمت کتاب را افزایش داده و فکر می‌کند ما خودمان کتاب را گران‌تر کردیم و ما را گران‌فروش می‌داند؛ درحالی‌که برخی ناشران در هر چاپ جدید از کتاب‌ها قیمت را عوض می‌کند.
 
وی با اشاره به تبعات تغییر قیمت‌ها یادآور شد: اگرچه قیمت کاغذ نوسان دارد اما به‌نظرم برخی از ناشران از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند و ما را با مشتری‌هایی که از افزایش قیمت‌ها ناراضی هستند، رودررو می‌کنند. مشتری وقتی با تغییر قیمت مواجه می‌شود، اعتراض می‌کند و مثلا می‌گوید چرا کتابی که ۱۶ هزار تومان است را ۲۵ هزار تومان می‌فروشید؟
 
به گفته عاقلی، به‌تازگی برخی از ناشران در سال، بارها افزایش قیمت را تکرار می‌کنند و این کار خیلی خوب نیست. این کار ما را با مشتری درگیر می‌کند و ما باید او را متقاعد کنیم که این تغییر قیمت توسط ناشر انجام شده است و کتاب‌فروشی هیچ دخالتی نداشته است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کتاب نهال اراک ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    بنده هم به عنوان یک کتابفروش شدیدا با افزایش قیمت توسط برچسب مشکل دارم. هنوز بعضی از ناشران با چاپ مجدد قیمت این کار را انجام می دهند اما بعضی با یک برچسب ساده که قیمت قبل هم زیر آن قابل مشاهده هست این کار را میکنند و موجب نارضایتی مشتری می شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط