رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس به ایبنا گفت:
نمایشگاه مجازی کتاب بدون درنظر گرفتن زیرساختها شکست میخورد
علی ناظری برگزاری نمایشگاه مجازی تصمیم کاملا منطقی میداند، اما تاکید دارد که با تامین زیرساختهای لازم است که در این رویداد، عدالت نسبی بین ناشران تحقق مییابد.
وی با بیان این مطلب که نمایشگاه مجازی باید بهشیوهای برگزار شود تا رضایت شرکتکنندگان از مخاطبان تا ناشران، مجریان و مسئولان تامین شود، افزود: بهنظر میرسد ابتدا باید برآوردی از میزان آمادگی ناشران متقاضی برای حضور در نمایشگاه مجازی احصاء شود؛ بهعبارت دیگر آیا شرایط و آمادگی ناشران از نظر تسلط و آشنایی با فضای مجازی با یکدیگر برابر است؟ بهطور قطع این طور نیست؛ درحالیکه ناشران در نمایشگاه فیزیکی از نظر جانمایی و چیدمان غرفه، استفاده از نیروی انسانی برای معرفی و فروش و دیگر مسائل در شرایط تقریبا یکسانی قرار دارند؛ بنابراین ناشران برای حضور در نمایشگاه مجازی، نیازمند تامین پیشنیازهایی هستند.
ناظری ناشران را در بهرهمندی از فضای مجازی به سه دسته تقسیم کرد و ادامه داد: برخی ناشران با ایجاد سایت فروش و معرفی کتاب تجربه استفاده از فضای مجازی را دارند. برخی نیز تا حدودی به این عرصه ورود کردهاند اما تعداد قابلتوجهی از ناشران با این فضا آشنا نیستند؛ بنابراین در گام نخست باید برنامهای تعریف شود تا ناشران با فضای مجازی آشنا شوند.
رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس گفت: اگر سیاستگذاران، ایجاد سایت نمایشگاه را برای ناشران در قالب ابلاغیه، الزامآور و بهعنوان شرط ثبتنام تعیین کنند، بیتردید این رویکرد به شکست منجر خواهد شد. این الزام، مصداق بهخط شدن سربازان در پادگان است. بهنظر میرسد عده خاصی از ناشران توانمند که بیشترشان وابستگی دولتی دارند و مابقی که مستقلاند بهاصطلاح به اتحادیه رفتوآمد دارند، میشوند مشتریهای اصلی نمایشگاه مجازی کتاب. بنابراین عده زیادی از ناشران به حاشیه میروند؛ یعنی ناشران صدمهدیده از شیوع ویروس کرونا تا مرز تعطیلی هم خواهند رفتند.
ناظری با اشاره به هدف اصلی نمایشگاه مجازی کتاب در سال شیوع ویروس کرونا و لغو سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، گفت: اگر مقدمات بهگونهای تعیین نشود که ناشران موفق به تجهیز خود برای حضور در این دوره از نمایشگاه شوند، نباید منتظر اتفاق خاصی باشیم. اگر به ناشران برای حضور در این نمایشگاه یاری نشود، کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همان تعداد ناشران میرسد که تجربه بهرهمندی از فضای فیزیکی را دارند و در پایان داشتههای ما میشود یک طرح شکستخورده، عدهای گلایهمند و البته بین ناشران نیز خودبهخود تنش ایجاد میشود؛ درحالیکه هدف از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، کمک به کسبوکار حوزه نشر است.
مدیر انتشارات فاتحان درباره راهکارهای پیشنهادی برای آماده کردن ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه مجازی کتاب، عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین متولیان برگزاری میتوانند برای کسب برآورد از میزان دسترسی، نیروی انسانی مسلط با فضای مجازی برای فروش و معرفی کتاب با تشکلهای مختلف حوزه نشر رایزنی و گفتوگو و در نهایت نیازمندیهای ناشران از نظر فنی و و زیرساختی و نرمافزاری و تخصصی شناسایی کنند.
ناظری با بیان اینکه نگرانیها، ناشی از بدنه سنتی نشر است، ادامه داد: بیان ایراداتی در نخستین دوره نمایشگاه مجازی قابلپیشبینی است که البته جنس این ایرادات از نوع واگرایی و اظهار ناراحتی نیست؛ بلکه بیشتر تاکید بر توجه بیشتر به تامین زیرساختها است.
رئیس هیات مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس با تاکید بر ضرورت توجه به میزان آمادگی همه ناشران به فضای مجازی برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب، افزود: با تجهیز و امین زیرساخت همه ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه مجازی کتاب، در کنار آن طبقه که از پیش خود را به فناوریهای نوین مجهز کردهاند، میتوانند در این عرصه حضور داشته باشند تا بهعبارت دیگر شاهد تحقق عدالت نسبی در صنعت نشر باشیم.
نظر شما