محمدی تولید محتوای مجازی از سوی موزعان را ضرورت میداند چراکه معتقد است با توجه به میزان تولید کتاب، بازاریابی سنتی دیگر پاسخگوی نیاز کتابفروش و حتی مخاطب نیست.
وی ادامه داد: پیشتر گفتوگوی تلفنی، نهایت راه ارتباطی کتابفروشیهای شهرستانی با شبکه توزیع و دریافت آخرین اطلاعات درباره تازههای نشر بود؛ اما باتوجه به امکان تولید محتوا در فضای مجازی با انتشار طرح جلد، نسخه پیدیاف از چند صفحه ابتدایی و یا تولید ویدئو، فرصت بیشتری برای انتخاب و آشنایی با کتاب از سوی موزعان برای کتابفروشان فراهم شدهاست.
محمدی عبور از توزیع سنتی به مدرن را ضرورت دانست و افزود: شبکه توزیع سنتی کتاب دیگر پاسخگو نیست؛ مگر بازاریاب اطلاعات چند عنوان کتاب را میتواند در ذهن حفظ داشته باشد؟ مگر امکان مراجعه به چند کتابفروشی در طول روز یا هفته برای بازاریابها وجود دارد؟ بنابراین قعالیت در فضای مجازی بهعنوان ابزار خداحافظی از قالب سنتی، برای معرفی حداکثر کتابهای تولیدی ضرورت شدهاست.
مدیرعامل مرکز پخش کتاب صدای معاصر با اشاره به معیاهای انتخاب قالب محتوای مجازی در شبکه توزیع کتاب، افزود: اینکه کتاب، جزو پرفروشهای بازار باشد و یا اینکه پدیدآور و ناشر از چه جایگاهی در بین مخاطبان و کتابفروشان قرار دارد در انتخاب نوع قالب محتوای مجازی موثر است. مسلما برای همه کتابها از ویدئو تولید و بارگذاری نمیشود اما برای همه کتابها نسخه پیدیاف از صفحات ابتدایی کتاب تولید میشود.
محمدی با بیان اینکه امکان عرضه همه کتابها در کتابفروشیها وجود ندارد، ادامه داد: همه ناشران امکان تولید محتوای مجازی برای معرفی کتابهای خود را ندارند؛ بنابراین فعالیت مجازی شبکه توزیع به کمک بازار ناشران آمدهاست. همواره از سرانه پایین مطالعه در ایران صحبت میکنیم؛ درحالیکه به نظر میرسد معرفی درخور، مخاطب ایجاد میکند.
نظر شما