شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
هفته کتاب به مدیریتی منسجم نیاز دارد

مدیر انتشارات رسا، اثربخش بودن برنامه‌های هفته کتاب را در گروی مدیریت منسجم و هم‌سو با یکدیگر دانست و اجرایی شدن این مساله را نیازمند همکاری بخش‌های مختلف دولت، صداوسیما و تشکل‌های صنفی خواند.

محمدرضا ناجیان، مدیر انتشارات رسا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی یکسان و منسجم در برگزاری هفته کتاب گفت: در کشور ما بسیاری از برنامه‌ها، به‌خصوص برنامه‌های فرهنگی که قسمتی از آن توسط انجمن‌ها و تشکل‌ها و بخشی از آن توسط دولت برگزار می‌شود، شکل جزیره‌ای دارد و یک برنامه منسجم کشوری نداریم؛ بنابراین آثار این‌گونه برنامه‌ها چندان موثر و چشمگیر نیست.
 
وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل‌های فعال در صنف، هرکدام برنامه‌های جداگانه‌ای پیش‌بینی می‌کنند؛ درحالی‌که اگر این برنامه‌ها انسجام داشته باشد، می‌تواند اثرگذاری بهتر و موثرتری داشته باشد.
 
ناجیان با بیان اینکه این موضوع فقط در حوزه فرهنگ نیست و در سایر بخش‌ها نیز دیده می‌شود، عنوان کرد: برای اینکه به هدف نهایی پیش‌بینی شده برای هفته کتاب دست پیدا کنیم، باید یک مدیریت منسجم در کارها داشته باشیم. صدا و سیما باید با دولت و دولت نیز با تشکل‌های صنفی همکاری و هماهنگی داشته باشند تا بتوانند بر عموم جامعه اثرگذار باشد.
 
وی لزوم هماهنگی سایر نهادها و دستگاه‌های موثر در اجرای برنامه‌های هفته کتاب را یکی دیگر از لازمه‌های بهتر برگزار شدن هفته کتاب دانست و گفت: به‌عنوان مثال در این زمینه شهرداری تهران می‌تواند پیش از فرارسیدن هفته کتاب بیلبوردهایی در شهر را به موضوع کتاب اختصاص دهد، صدا و سیما تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی مختلف در این زمینه تولید کند تا در اقدامات هماهنگ به نتیجه خوبی دست پیدا کنیم.
 
ناجیان همچنین به برنامه‌های مختلفی که همزمان با هفته کتاب اجرا می‌شود اشاره کرد و درباره طرح کتابگردی گفت: این طرح یکی از طرح‌های موفق و خوب در سال‌های اخیر بوده؛ اما مساله اینجا است که در این روز نباید فقط به چند کتاب‌فروشی بزرگ و مطرح سر زد؛ بلکه این کار باید از حالت نمایشی خارج شود و مسئولان به‌سراغ کتاب‌فروشی‌های کوچک و محلی هم بروند.
 
به گفته وی، اگر قرار است واقعا از کتاب‌فروشی‌ها در قالب این طرح حمایت شوند و قرار است جایگاه آن‌ها به مردم یادآوری شود، بهتر است که مسئولان و بازدیدکنندگان به کتاب‌فروشی‌های کوچک‌تر هم سر بزنند؛ به‌خصوص کتاب‌فروشی‌هایی که در در سایر شهرها و شهرستان‌ها فعالیت دارند. در این بازدیدها باید شرایط کتاب‌فروشی‌ها، مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها بررس شود.
 
مدیر انتشارات رسا با بیان اینکه حمایت از کتاب‌فروشان در این روز می‌تواند به‌صورت ویژه و خاص باشد، گفت: این کارها می‌تواند به اشکال مختلف برگزار شود؛ به‌عنوان مثال در مدارس بحث هفته کتاب باید به‌صورت جدی تبلیغ و ترویج شود، مدارس زنگ کتاب‌خوانی داشته باشند و دانش‌آموزان کتابی را بخوانند و خلاصه کنند و آن خلاصه را برای همکلاسی‌هایشان بخوانند.
 
وی تاکید کرد: برای اجرایی شدن این طرح باید یک برنامه منسجم داشته باشیم و دولت بودجه‌ای برای حمایت از کتاب در میان خانواده‌ها داشته باشد، آموزش و پرورش نیز باید هماهنگ با هفته کتاب برنامه داشته باشند که ندارند. همچنین وزارت علوم باید برای دانشگاه‌ها هفته کتاب را برنامه‌ریزی کند تا به یک انسجام کلی دست پیدا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها