یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کتابخانه ملک منتخب آثار نسخه خطی و چاپ سنگی خود را به نمایش می‌گذارد

کتابخانه و موزه ملی ملک به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب، با برپایی دو نمایشگاه «مشق کتاب» و «آغازنامه» منتخبی از آثار نسخه خطی و چاپ سنگی خود را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از ستاد خبری بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نجمه مشهدی‌تفرشی، رئیس اداره کتابخانه مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک، در رابطه با برنامه‎های این کتابخانه در هفته کتاب، گفت: امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا سعی کرده‎ایم از ظرفیت فضای مجازی بهره بیشتر برده و امکان نمایش و معرفی گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک را از این طریق فراهم کنیم.
 
وی افزود: درهمین راستا ۱۴ عنوان برنامه به‌مناسبت هفته کتاب، برنامه‌ریزی شده‌است که ازجمله آن می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌ها، وبینارها و سخنرانی‌ها و نشست‌های تخصصی برخط و معرفی مجموعه کتاب‌ها و نسخه‎های خطی بر روی بستر فضای مجازی اشاره کرد.
 
مشهدی تفرشی با اشاره به برگزاری سخنرانی برخط با محوریت شعار هفته کتاب و با موضوع «وقف دانایی برای مانایی فرهنگ و معارف» در هفته کتاب، اظهار کرد: این سخنرانی با تاکید بر موضوع فرهنگ وقف کتاب و گسترش آن در فرهنگ عمومی، جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.
 
رئیس اداره کتابخانه مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک، برگزاری وبینار و نشست تخصصی مجازی با موضوع تاثیر کتاب و کتابخوانی در تقویت توان بردباری افراد جامعه متاثر از بیماری کرونا را از دیگر برنامه‌های این کتابخانه در هفته کتاب، عنوان کرد و افزود: این وبینار به‌مناسبت روز جهانی «صبر و بردباری» و با توجه شرایط کنونی جامعه متاثر از بیماری کرونا، یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: «۵۰ الماس؛ هدیه کتابخانه و موزه ملی ملک به‌مناسبت هفته کتاب»  عنوان یکی دیگر از ویژه برنامه‎های این کتابخانه است که در راستای این برنامه، ۵۰ نسخه خطی ارزشمند از گنجینه این مجموعه بر روی تارنمای کتابخانه و موزه ملی ملک بارگذاری و در دسترس عموم قرار می‎گیرد.
 
مشهدی تفرشی در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه‌های نمایشگاهی این کتابخانه در هفته کتاب، گفت: نمایشگاه «مشق کتاب» با به نمایش گذاشتن ۲۱ تابلو از منتخب آثار چاپ سنگی کتابخانه در محوطه باز میدان مشق تهران در این هفته برگزار می‌شود؛ همچنین نمایشگاه «آغازنامه» با نمایش ۴۳ تابلو از نسخه‎های خطی در خانه ملک برپا خواهد شد.
 
وی ادامه داد: علاوه‌ بر این، نمایشگاه «در مسیر فرهنگ» نیز با همکاری و مشارکت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و شرکت بهره‌برداری مترو با نمایش تصاویری از آثار و اشیای موزه در فضای ایستگاه‌های مترو در هفته کتاب، برگزار می‎شود.
 
رئیس اداره کتابخانه مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک، تصریح کرد: روایت‌گری مجازی «قصه‌های شیرین از نسخه‌های کهن» از دیگر ویژه برنامه‌های این مجموعه به‌مناسبت هفته کتاب است که در آن داستان‌هایی با موضوع های علمی و فرهنگی برای مخاطبان روایت می‎شود.
 
وی افزود: همچنین به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع)، نسخه‌های خطی و چاپ سنگی مربوط به این شخصیت گرانقدر به‌صورت یک نمایشگاه بر خط در تارنمای کتابخانه و موزه ملی ملک معرفی می‌شود.
 
مشهدی تفرشی اظهار کرد: مجموعه کتاب‌های اهدایی دکتر حسین استعدادی‌شاد به کتابخانه و موزه ملی ملک با موضوع فلسفه غرب نیز در هفته کتاب و همزمان با ۲۹ آبان، روز فلسفه در تارنمای این کتابخانه معرفی و به نمایش گذاشته خواهد شد.
 
رئیس اداره کتابخانه مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: همچنین در هفته کتاب افرادی که در خصوص ارایه تصاویر نسخه‎های خطی، درخواستی داشته باشد، این خدمت برای ایشان به صورت رایگان، انجام خواهد گرفت.
 
مشهدی تفرشی در پایان گفت: طرحی را در زمینه مسابقه داستان‌نویسی کوتاه با عنوان «کتاب ۱۴۱۴» با مشارکت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در دست بررسی داریم که نشست‎های مقدماتی و برنامه‌ریزی‎های لازم برای اجرای آن در سال آینده، در هفته کتاب امسال برگزار خواهد شد. این طرح می‌تواند کمک خوبی به ایجاد تحول و همگام سازی با تغییرات جهانی و فضای مجازی در حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه‌ها، به همراه داشته باشد.
 
بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها