سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
کتابداران با اصول حرفه‌ای مشعل دانش‌اندوزی را در کتابخانه‌های عمومی روشن نگه داشته‌اند

رئیس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در همایش ملی «کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی» گفت: کتابداران با وجود تمام سختی‌ها، اما با تمسّک به اصول حرفه‌ای و باورهای دانش‌دوستی خود، مشعل دانش‌اندوزی را در کتابخانه‌های عمومی روشن نگه داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خوزستان، محمد حسن‌زاده رئیس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران با بیان اینکه کارکرد اجتماعی کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان رسالت اصلی کتابخانه‌ها تنها از طریق پشتیبانی همگانی، رفع مشکلات و موانع موجود حاصل می‌شود، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی نیازمند مدیریت تخصصی، مردمی، فرهنگ شناسانه و متعامل است و رشته علم اطلاعات و دانش شناسی با سابقه نزدیک به یک قرن آموزش تخصصی توان تزریق دانش تخصصی، روزآمد و اثربخش به کتابخانه‌های عمومی را دارد که بهره‌گیری از این ظرفیت در تمام شئونات و ارکان کتابخانه‌های عمومی نه‌تنها یک خواست جمعی، بلکه یک ضرورت تاریخی است.

حسن زاده افزود: کتابخانه‌های عمومی برای نیل به اهداف جامعه محور خود باید از محتوایی غنی، متناسب و پاسخگو به نیازهای اقشار گوناگون جامعه بهره‌مند شوند و بهره گیری مناسب، سریع و پیشرو از فناوری‌های نوین و ایجاد فضاهای اجتماعی خوشایند و متعالی از جمله پیش‌نیازهای کارکرد اجتماعی کتابخانه‌های عمومی است.

وی خوشایندسازی کالبدی، توجه به شاخص‌های کیفی خدمات، توانمندسازی مستمر کارکنان، توسعه ارتباط با بدنه اجتماعی و حکمرانی خوب در کتابخانه‌های عمومی را ازجمله عوامل سرعت بخشی آمادگی و اثربخشی کتابخانه‌های عمومی در جامعه قلمداد کرد.
 

رئیس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران ضمن قدردانی از مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و برگزار کنندگان اجرای این همایش اضافه کرد: همایش ملی کارکردهای اجتماعی حاصل زحمات نه‌تنها همکاران من در هیات مدیره انجمن و دبیرخانه‌های علمی و اجرایی است، بلکه حاصل مشارکت جمعی اندیشمندان، کتابداران، دانشجویان، پژوهشگرانی است که در ۱۴ ماه گذشته واگن‌های استعاری قطار همایش را در استان‌های مختلف از آذربایجان شرقی تا همدان، قزوین، فارس و سایر استان‌ها تجهیز و تکمیل کرده و امروز به کنار رودکارون، استان سرفراز خوزستان رسانده اند.

حسن‌زاده گفت: علاقه ما حضور در کنار میزبانان خونگرم خودمان در استان خوزستان، شهر اهواز بود، اما عالم‌گیری کرونا، این سعادت را از ما گرفت و مجبورمان کرد بر بال محمل‌های مجازی ارادت خودمان را به مردم خونگرم استان خوزستان و استان‌هایی که قطار همایش از آن‌ها گذر کرده است، تقدیم کنیم. پیش‌نشست‌های همایش از دو روز پیش با جمع‌بندی پویش «کتابخانه اجتماعی من» و «پاتوق‌های مقاله خوانی» آغاز شده و امروز و فردا نیز با نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی ادامه خواهد یافت.

وی در پایان حمایت قوای سه‌گانه از کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان تسهیلگر فعالیت‌های فرهنگی، علمی و فناوری خواستار شد.

یادآوری می‌شود، همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی با همکاری انجمن ارتقای علمی کتابخانه‌های عمومی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به‌میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان همزمان با هفته پژوهش در 25 و 26 آذرماه به‌صورت برخط و مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط