پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
شعر تأثیرگذار باید سوای ساختار زبانی سرشار از تخیل و اندیشه باشد

شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان سیستان و بلوچستان، معتقد است: یک شعر تأثیرگذار باید علاوه بر ساختار زبانی و موسیقیایی، تلفیقی از عناصر، عاطفه، تخیل و اندیشه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خوزستان، زهرا ُپردل؛ شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در نهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان «آیینه‌های ناگهان» مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند، شوش و شوشتر، گفت:  شاعر در واقع، اندیشه و احساس خود را در ظرف زیبایی از تخیل می‌ریزد و به مخاطبانش ارائه می‌دهد و در این میان نقش تصویر در انتقال پیام به شکل هنری کاملا مهم است.

وی با اشاره به لزوم بازنگری و ویرایش در شعر، بیان کرد: شاعر وقتی شعرش را می‌سراید، باید دوباره آن‌را بخواند؛ واژه‌های اضافی را حذف کند و به این بیندیشد که چگونه جای برخی واژه‌ها را با واژه‌های دیگر عوض کند تا شعرش شاعرانه‌تر شود.

پُردل اضافه کرد: حروف اضافه و بدون کاربرد در شعر نباید زیاد باشد و شاعر برای پر کردن وزن، نباید دست به استفاده از حروف ربط، شرط و غیره بزند. بلکه به‌راحتی می‌تواند واژه‌های مناسب‌تری را جایگزین کند.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان، در ادامه به نوجوانان شاعر خوزستانی توصیه کرد: تا می‌توانید خیال‌پردازی کنید و تصاویر تازه کشف کرده و بدون دغدغه قالب‌های شعری و نکاتی اینچنین، فقط و فقط بنویسید و تا می‌توانید شعر شاعران بزرگ را بخوانید.

این فعال و پژوهشگر ادبی با اشاره به تشریح و بیان چیستی شعر سپید پرداخت و گفت: در محور عمودی شعر سپید، سطرها به لحاظ مضمونی و مفهومی باید چون حلقه‌های یک زنجیر درپی هم آمده باشند و ارتباط علت و معلولی تصاویر به‌گونه‌ای رقم بخورد که بافت شعر پیوسته و یکدست باشد.

پُردل در ادامه به شباهت‌ها و وجه تمایز شعر سپید و متن ادبی پرداخت و تصریح کرد: اگرچه این نوع شعر از نظر نداشتن وزن شبیه متن ادبی است، اما در شعر سپید توصیف و اضافه‌گویی‌ها جایگاهی ندارد.

وی افزود: برخلاف متن ادبی، در شعر سپید، توصیف جایش را به تصویر داده و شاعر کشف‌های جدید خود را از پدیده‌های هستی، با تصاویر موجز و هنری به نمایش می‌گذارد.

این کارشناس ادبی توضیح داد: شعر سپید، بیان خیال‌انگیزترین تصاویر با کمترین کلمات است. در این نوع شعر، وزن عروضی وجود ندارد، اما شاعر به شکل‌های مختلف به کلامش موسیقی درونی و معنایی می‌بخشد.

آنیسا خواجه‌پور، پریا مردانی، ضحی پورمرادیان، نیکا احمدی، ستایش حسنی، شایسته تقی‌زاده، مهرانه رحیمی، فاطمه رحیمی کیان و ارمغان خدادادی ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها