شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
«شب روایت» میزبان اختتامیه جایزه جلال خواهد بود/ افزایش 50 درصدی جایزه نقدی

بهروز جلالی، دبیر اجرایی سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد گفت: ‌مراسم اختتامیه این دوره از جایزه جلال، 15 دی‌ماه در قالب یک ویژه برنامه در شبکه چهار سیما برگزار خواهد شد. 

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد:‌ بعد از اینکه مسیرهای مختلفی را برای برگزاری مراسم اختتامیه جایزه جلال در دوران کرونا بررسی کردیم، در نهایت به دو راه رسیدیم، راه نخست برگزاری مراسم در یک سالن بزرگ بود. در آن زمان تالار وحدت برای این مراسم انتخاب شد که تنها در طبقه نخست آن 750 صندلی قرار دارد. 

وی ادامه داد: از این رو تصمیم داشتیم مراسم اختتامیه را با حضور 15- 20 نفر در این سالن برگزار کنیم و آیتم‌های ضبطی آن نیز در ویژه برنامه پخش شود که ستاد ملی مبارزه با کرونا به دلیل نگرانی‌های موجود این اجازه را به ما نداد تا حتا با ظرفیت محدود این مراسم  به صورت حضوری برگزار شود.

جلالی با اشاره به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت:‌ در شرایطی فعلی اطاعت از دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا یک امر ضروری است، از این رو ما نیز این موضوع را پذیرفتیم و تلاش هم نکردیم تا به هر قیمتی مراسم را به شکلی حضوری در یک سالن برگزار کنیم؛ از این رو به سراغ راهکار دوم رفتیم. راهکار دوم این بود که مراسم را در یک استدیو تلویزیونی ببریم و برنامه در آنجا برگزار شود و حد المقدور برگزیدگان بخش‌های اصلی و برگزیدگان بخش ویژه نیز روی خط بیایند و برنامه به شکل محدود اما به شکل زنده و تلویزیونی برگزار شود. 

وی درباره زمان برگزاری مراسم گفت: این برنامه از ساعت 23 دوشنبه شب (15 دی‌ماه) در برنامه «شب روایت» از شبکه چهار سیما به صورت زنده روی آنتن خواهد رفت؛ تلاش کردیم و در حال رایزنی‌  هستیم تا تیزر برنامه پیش از اختتامیه از چند شبکه سیما نیز پخش شود و ساعت پخش برنامه  به این صورت اطلاع‌رسانی شود تا ان‌شالله بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که علاقه‌مندان به ادبیات داستانی و جایزه ادبی جلال امسال اگر حضوری نتوانستند در مراسم اختتامیه حضور پیدا کنند، از طریق رسانه ملی بتوانند مهم‌ترین رویداد ادبی حوزه داستان کشور را مشاهده کنند. 

دبیر اجرایی جایزه جلال ضمن تشکر از مدیران شبکه چهار گفت:‌ نکته قابل توجه در برگزاری مراسم امسال همکاری بی‌سابقه مدیران شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که واقعا باید از دکتر مسعود معینی‌پور، مدیر محترم این شبکه برای تعامل با اصحاب قلم تشکر کنم که کمال همکاری را به عنوان شبکه فرهیختگان با دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل‌احمد و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران داشته‌اند. 

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، برگزاری یک برنامه و تغییر و تحول در جدول پخش (کنداکتور) برنامه‌های یک شبکه تلویزیونی کار بسیار دشواری است که مدیریت محترم شبکه چهار این همکاری را با جایزه ادبی جلال و دبیرخانه آن داشتند. امیدوارم که این شرایط مقبول طبع نویسندگان عزیز، برندگان و علاقه‌مندان به جایزه ادبی جلال قرار بگیرد. 

جلالی با اشاره به تجربه برگزاری اختتامیه یک مراسم به شکل تلویزیونی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا این شرایط جدیدی است که ما برای نخستین بار در برگزاری مراسم اختتامیه یک جایزه ملی تجربه می‌کنیم و امیدواریم که این تجربه، تجربه موفقی باشد. البته امیدواریم که رویداد بعدی که جشنواره شعر فجر باشد، در شرایط بهتری و با حضور علاقه‌مندان به شعر برگزار شود. البته این موضوع مشروط به پایان همه گیری ویروس کرونا و شرایط دراماتیک جهان است. 

وی افزود: با توجه به اینکه مراسم اختتامیه جایزه جلال در دل برنامه زنده «شب روایت» برگزار می‌شود، اجرای این ویژه برنامه بر عهده جواد مولانیا، مجری توانمند و شناخته شده این برنامه است و در کنار او محمدرضا شرفی خبوشان نیز به عنوان کارشناس برنامه حضور خواهند داشت.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به مهمانان این برنامه گفت: در این برنامه دبیران علمی و اجرایی جایزه حضور خواهند داشت و گزارشی از جشنواره امسال ارائه خواهد داد. در تلاش هستیم تا در این برنامه در خدمت سیدعباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی یا جناب دکتر جوادی، معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم. این بزرگواران نیز این قول را به ما داده‌اند تا در صورتی که مشغله و جلسه خاصی نداشتند در مراسم حضور پیدا کنند و درباره این دوره توضیحات لازم را ارائه دهند.

وی افزود:‌ در این برنامه ارتباط تلفنی و تصویری با برندگان جایزه خواهیم داشت تا فرصتی هم برای برگزیدگان فراهم شود و از فضای برنامه استفاده کنند. سعی می‌کنیم از میان 12 نویسنده و مستندنگار برگزیده بخش ویژه دفاع مقدس نیز دو یا سه نفر را به نمایندگی دعوت کنیم تا به صورت غیرحضوری با مخاطبان و کارشناسان برنامه صحبت کنند.

جلالی با اشاره به جوایز این دوره جایزه جلال اظهار کرد: ما برای جوایز امسال نامه‌نگاری‌هایی انجام داده‌ایم که با توجه به شرایط پیش آمده بابت شیوع کرونا و مشکلات اهالی فرهنگ و هنر افزایش 50 درصدی مبلغ جایزه را داشته باشیم و از این رو جایزه  برگزیدگان از 100 میلیون تومان به 150 میلیون تومان و شایستگان تقدیر نیز از 20 میلیون تومان به 30 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. 
وی ادامه داد: هرساله یک هدیه ناچیزی نیز برای نامزدها در نظر می‌گرفتیم که آن مبلغ دو برابر خواهد شد. در بخش ویژه نیز امسال علاوه بر نشان ویژه جایزه جلال و لوح تقدیر با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ جایزه 20 میلیون تومانی خواهیم داشت.

دبیر اجرایی جایزه جلال آل‌احمد در پایان گفت: با توجه به صحبت‌هایی که با دوستان در طرح حمایتی گرنت داشته‌ایم، قرار است، همانند برگزیدگان بخش های جایزه جلال که از این امتیاز برخوردار خواهند شد، برگزیدگان بخش ویژه نیز آثار برترشان در فهرست بهره‌مندان گرنت قرار خواهد گرفت. البته بسیاری از این عزیزان از نویسندگان سرشناس ادبیات ما هستند و پیش از این آثاری از این عزیزان به زبان‌ها خارجی ترجمه شده است و این تفاهم صرفا برای قدردانی از آثار این عزیزان انجام شده است. به همین دلیل لازم است از همراهی و همدلی آقای دکتر علی فریدونی، مدیرکل امور مجامع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از نویسندگان و مستندنگاران حوزه دفاع مقدس و اختصاص سهمیه گرنت به برندگان جایزه جلال سپاسگزاری کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها