وی اضافه کرد: همین عامل باعث میشد در ایام برگزاری نمایشگاه ما هم فروش داشته باشیم و چهبسا از فصلهای دیگر فروشمان بیشتر میشد. دلیل این امر آن بود که کتاب جدید و تنوع کتاب در این برهه از زمان بیشتر میشد. مشتریهای ما هم که تعداد زیادی از آنها مشتری چاپ اول هستند و به هر دلیل فرصت حضور در نمایشگاه تهران را نداشتند، کتابهایشان را از کتابفروشی تهیه میکردند.
مدیر کتابفروشی «شهر» قم اضافه کرد: شکی نیست که فروش کتاب از طریق ناشر به کتابفروشی ضربه میزند و در بلندمدت خود ناشر هم لطمه میبیند؛ اما ناشران هم برای فروش کتاب در نمایشگاه توجیهاتی دارند، لذا چارهای ندارد که خودشان کتاب بفروشند.
این فعال حوزه کتاب به طرحهای فصلی فروش کتاب هم گریزی زد و یادآور شد: ناشرانی که کتابفروشی داشتند، همزمان در طرحهای فصلیِ حمایتی از کتابفروشیها شرکت میکردند و اکنون هم در نمایشگاه حاضرند. طرح فصلی برای کتابفروشان خیلی خوب است. اگر اعتبار کافی تخصیص داده شود و بر اساس فروش طرح قبلی، اعتبار برای طرح بعدی در نظر گرفته شود به عدالت نزدیکتر است.
وی عمده مشکل بازار را افزایش قیمت کتاب عنوان کرد و گفت: مشکلات بازار قیمت کتاب است که روزبهروز بالا میرود. برای خریدارانی که اکثراً از طبقه متوسط و حتی متوسط به پایین جامعهاند خرید کتاب سخت شده است.
فیروزجایی ضابطهمند شدن قیمت کتاب و تشدید نظارت بر آن را از جمله راهکارهای موثر در این بازار معرفی کرد و افزوذ: اگر بهجای یارانههایی که به کتابفروشیها و ناشران میدهند زیرساختهای تولید کتاب را تقویت کنند و قیمت کتاب پایین بیاید، برای همه از جمله کتابفروشیها، ناشران و مصرف کنندهها مفید خواهد بود.
نظر شما