مدیرمسئول نشر باد، درباره نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران معتقد است: «فروشگاه مجازی کتاب در صورت تداوم، میتواند امکانی برای جبران نواقص شبکه توزیع کتاب در گستره جغرافیایی کشور باشد.»
تا پیش از این، قابل اتکاترین آماری که از رفتار مصرفی خریداران کتاب داشتیم مربوط به طرحهای فصلی خانه کتاب بود. طرحهایی که از گستره عرضه و تقاضایشان از محدوده حدود ۷۰۰ کتابفروشی کشور که بیشتر متراکم در شهرهای بزرگ بودند، فراتر نمیرفت.
بدیهی است که فراگیری نمایشگاه مجازی هم در عرضه و هم در بعد تقاضا بسیار بیشتر از آن طرحها است، پس دادههای کلان به دست آمده از آن از روایی و قابلیت تعمیم بیشتری برخوردار است.
آشکارا سالها برای تحلیل وضع موجود تاکید بر آمار تولید بوده است، مبنایی که تعمیم نتایج آن به رفتار مصرف فرهنگی جامعه ما چندان درست و دقیق نیست. از این رو با رویکردی دادهمحور میتوان از دادگان بهحاصلآمده از این نمایشگاه، الگوی تقاضا و مصرف مناطق مختلف کشور را استخراج کرد؛ منظور این است که با تحلیل اطلاعات تولید کتاب در کشور نمیتوان به اطلاعاتی درباره مصرف رسید؛ اما با تحلیل اطلاعات مربوط به مصرف میتوان برداشت درستتری از تقاضای کتاب در کشور داشت.
بهطور کلی، تـــا زمانی کـــه درباره خرید کتاب داده قابل تعمیم و اتکایی نداشته باشیم، نمیتـــوانیم وضع موجود را آنچنان که هست تحلیل کنیم و تـــا زمانیکه نتوانیـــم آن را تحلیل و ارزیابی کنیم نمیتوانیم برای آن برنامهریزی کنیـــم و آن را بهبود دهیم.
بیراه نیست که از تاثیر این فروشگاه بر نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سخن به میان آید. نمایشگاه مجازی کتاب تهران برخلاف نمایشگاه بینالمللی بیش از آنکه ناشرمحور باشد، کتابمحور بود. از این حیث به عدالت توزیع میانجامید. تفکری که انتخاب کتاب را به ارزش آن در نزد مخاطب گره میزند نه ارزشی که از طریق برند به آن داده شده است.
به نظر میرسد با برگزاری این فروشگاه مجازی و استفاده از تجربیات بهدست آمده از آن بهتر میتوان نسبت به تفکیک فروش از نمایشگاه در نمایشگاه بینالملی کتاب تهران چونان که باید، برنامهریزی و اقدام کرد. نمایشگاهی که از یک بازار 10روزه خرید خرد کتاب فراتر نمیرود.
فروشگاه مجازی کتاب در صورت تداوم، میتواند امکانی برای جبران نواقص شبکه توزیع کتاب در گستره جغرافیایی کشور باشد. پس دست تحولخواهان را برای تغییر نگرش به نمایشگاه کتاب تهران برای تقویت بعد نمایشگاهیاش برتر میکند.
برای توسعه صنعت نشر، اقتصاد نمایشگاهی بودن نمایشگاه کتاب تهران باید چیزی فراتر از اقتصاد عرضه و تقاضای خرد کتاب باشد. جای تقاضای خرد، کتابفروشیهای فیزیکی و اینترنتی است.
همچنانکه نمایشگاههای پیشروی جهان برای دسترسی مستقیم به مصرفکننده نهایی برگزار نمیشوند بلکه رسالتی بزرگتر یعنی اصلاح، تقویت و بهبود سیستم توزیع و تسهیل ارتباطات تجاری و رونق مبادلات اقتصادی را عهده دارند.»
نظر شما