حسینی سابقه 20 سال خدمت در آموزش و پرورش را دارد. او که کار خود را با معلمی آغاز کرده، حالا شش سالی میشود که بهعنوان معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان زبرخان فعالیت میکند. هرچند که به گفته خودش، از همان ابتدای تدریس در کلاسهای درس کتابهای جانبی با محورهای مختلف را به دانشآموزان معرفی میکرده، اما در شش سال اخیر بهدلیل تفاوت در شغل خود این فعالیتها بسیار گستردهتر شده است.
این برگزیده هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی در گفتوگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه آشنایی با انجمنهای ادبی و فرهنگی باعث شد تا فعالیتهای ترویجی در حوزه کتاب با سمت و سوی بهتری در شهرستان زبرخان افزایش پیدا کند، اظهار کرد: زمانی که به عنوان معلم و یا مدیر در مدارس فعالیت میکردم بنا به علاقهای که به مطالعه داشتم دانشآموزان را نیز با طرحهای کوچک مانند مسابقه کتابخوانی و یا معرفی داستان به خواندن کتابهایی با مضامین مختلف راهبردی تشویق میکردم.
وی ادامه داد: زمانی که معاون پرورشی آموزش و پرورش شهرستان زبرخان انتخاب شدم، دغدغه کتابخوانی در کودکان و نوجوانان به صورت جدی مطرح بود در همین راستا نیز با همکاری انجمن کودک و نوجوان سیمرغ فعالیتهای مرتبطی را علاوه بر شهر زبرخان برای روستاهای اطراف نیز برنامهریزی کردیم.
معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان زبرخان افزود: علاقه و شوق کودکان به حضور ما در روستا باعث شد تا کم کم با همت خیران و دوستداران کتاب، کتابهایی را تهیه و کتابخانههای مدارس روستاهای زیرمجموعه بخش زبرخان را تجهیز و بهروزرسانی کنیم.
وی با اشاره به اینکه در تجهیز و ساماندهی این کتابخانهها دانشآموزان همراهی بسیار خوبی با ما داشتند، تصریح کرد: در ادامه طرح یک فنجان کتاب و همچنین کلاسهای آموزش مهارتهای زندگی و نشستهای کارگاهی کتابخوانی و نویسندگی را برای دانشآموزان برگزار کردیم.
حسینی گفت: علاقه دانشآموزان باعث شد تا مدیران و معلمان نیز بخواهند از این ظرفیت کتابخوانی بهرهمند شوند بنابراین با همراهی انجمن کودک و نوجوان سیمرغ نشستهای کتنابخوانی مدیران مدارس را برگزار کنیم و همین فعالیتها باعث شد تا 50 باشگاه کتابخوانی در شهرستان تشکیل شود.
وی با تاکید بر این که تاثیر اقدامات فرهنگی در جامعه زمانبر است، گفت: روستای حصار زبرخان که به عنوان روستای نمونه کتابخوان در کشور معرفی شده است مشاهده میکنیم که خانوادهها با کتاب انس گرفتهاند و تاثیرات این مطالعه در رفتار آنها کاملا دیده میشود.
حسینی افزود: دانشآموزان نیز با خواندن کتابها احساس اعتماد به نفس، خودباوری را پیدا کردهاند و این شاید تنها نقطه کوچکی از کارهای فرهنگی ما برای تشویق آنها به مطالعه بوده است، ضمن این که طرحهای مختلفی که برای مدیران و معلمان برگزار کردهایم باعث شده تا آنها حداقل روزی 20 دقیقه به مطالعه کتاب بپردازند که همین میزان نیز جای دلگرمی برای مروجان کتاب دارد.
نظر شما