یکشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
نظر استادان روان‌شناسی؛ چرا کتاب‌های جیبی یا کم حجم را دوست داریم؟

این سؤال هنوز تقریباً مبهم و بدون پاسخ گذاشته شده است که چرا کتاب‌های میز قهوه یا همان کتاب‌های جیبی و کم حجم در میان اکثر قشرهای جامعه محبوب هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آرچیتکترال دایجست، در میان کارشناسان ادبی و حتی خود نویسنده‌ها این سؤال هنوز تقریباً مبهم و بدون پاسخ گذاشته شده است که چرا کتاب‌های میز قهوه یا همان کتاب‌های جیبی و کم حجم در میان اکثر قشرهای جامعه محبوب هستند. به طور کلی چرا مردم بیشتر ترجیح می‌دهند داستان‌ها و کتاب‌های کم حجم و کوتاه بخوانند. شاید بسیاری از ما پاسخ این جملات را می‌دانیم؛ ولی وقتی موضوع به تحقیقات روان شناسان جامعه شناس می‌رسد، کمی پیچیده می‌شود.
 
بسیاری از مردم در اولین پاسخ خود به این سؤال به طور حتم محبوبیت این کتاب‌های جیبی و کم حجم را با راحتی و شاید کمبود زمان فراغت مخاطبان پاسخ می‌دهند؛ ولی «پاول هریس» استادتمام روان‌شناسی دانشگاه فلوریدا موضوع را موشکافی کرده است و می‌گوید که این مسئله بیشتر به نوع شخصیت مخاطبان ارتباط دارد. این استاد دانشکده رولینز دانشگاه فلوریدا معتقد است همان قدر که شخصیت و هویت آدم‌ها را با مشخصات ظاهری، خالکوبی بدن و چیزهای مثل این می‌شود تشخیص داد، به همان اندازه هم انتخاب کتاب‌های جیبی توسط افراد حال و هوای درونی آنها را لو می‌دهد.
 
کتاب‌ها و انواع و ژانرهای مختلف آن ها از سوی افراد مختلفی بر اساس سابقه و سلیقه انتخاب می‌شود و این قضیه در مورد کتاب‌های جیبی بسیار پررنگ‌تر است. به عبارتی فرد بر اساس شخصیت خود نوع کتاب جیبی را ترجیح می‌دهد چون دوست دارد اطرافیانش و شبکه دوستانش او را با این هویت بشناسند. به عبارتی کتاب‌های جیبی که حملشان و به نوعی نشان دادن آنها به اطرافیان ساده‌تر است، همان شخصیت و سلیقه درونی و شاید تحمیلی افراد است که می‌خواهند به بقیه نشان دهند یا وانمود کنند.
 
آنها می‌دانند مردم با دیدن کتاب‌های جیبی همراه آنها به سرعت درباره موضوع کتاب و ارتباط آن با فرد حمل کننده آن قضاوت خواهند کرد؛ پس فرد به سرعت برای انتقال این هویت واقعی یا ظاهری از روش کتاب جیبی استفاده می‌کند. گاهی اوقات معلوم نیست که طرف مقابل موضوع یا ژانر کتاب را دوست داشته باشد ولی دوست دارید این سبک و سلیقه را به او تحمیل یا حداقل پیشنهاد کنید. دکتر «کوین بنت» استاد روان‌شناسی دانشگاه پن‌استیت می‌گوید در بسیاری از حالات کتاب‌های جیبی واسطه‌ای برای مکالمه و آشنایی است.
 
دکتر آگوستین از دانشگاه ایلینویس نیز درباره این پدیده اعتقاد دارد که موضوع این کتاب‌ها هرچه که می‌خواهد باشد فرقی نمی‌کند. مهم اینجاست که بتواند احساسات فرد را به شخص یا مخاطب مقابل انتقال دهد که در اکثر موارد از جنس مخالف هستند. این کتاب‌ها تصاویر مهیجی دارند و برای جلب توجه شخص مقابل بهترین گزینه هستند و همین جاست که موضوع انتخاب شده اولین گفتگوی بین دو طرف را افتتاح خواهد کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها