پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
مطالعه‌ و کنکاش در تجربه‌ بزرگان راهگشای ارزشمندی در زندگی انسان است

مهناز فتاحی نویسنده و پژوهشگر کرمانشاهی گفت: تجربه ثابت کرده است که مطالعه‌ و کنکاش در تجربه‌ بزرگان از طریق خواندن می‌تواند راهگشای ارزشمندی در زندگی انسان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خوزستان، مهناز فتاحی در دوازدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز -که به‌صورت مجازی برگزار شد- در مورد قدم‌های اول داستان‌نویسی و تفاوت‌های میان گونه‌های خاطره و داستان توضیح داد: وجه تمایز میان خاطره و داستان شیوه‌ روایت و استفاده از عناصر کلیدی داستانی است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه کنترل سرعت و روند روایت هنگام نوشتن یک داستان را ضروری دانسته و بیان کرد: علاوه بر کنترل سرعت در زمان نوشتن باید تلاش کنیم از پرداخت به عناصر و جزئیات داستانی غافل نشویم.

نویسنده کتاب «فرنگیس» اضافه کرد: زبان داستان باید صمیمی و قابل درک باشد و مخاطب بتواند به‌راحتی با آن ارتباط بگیرد.

وی تأکید کرد: در متن داستان باید جملات همخوانی داشته باشند و سادگی، روان‌بودن و صمیمیت خویش را از دست ندهند.

مولف «قلب کوچک سپهر» ضمن ضروری‌دانستن پرداختن به زمان، مکان و شخصیت‌پردازی مناسب در داستان ادامه داد: یک نویسنده زمانی از عهده‌ شخصیت‌پردازی برمی‌آید که خواننده بتواند با چشم درونی و تصورات ذهنی، شخصیت را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری با بیان اینکه جنگ بخشی از تاریخ سرزمین ما است، عنوان کرد: نوشتن در مورد موضوع دفاع مقدس، باعث زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ سلحشوران می‌شود.

فتاحی در ادامه استفاده از نمادها برای انتقال پیامِ داستان را دارای اهمیت خواند و از عدم تعادل، گره‌افکنی، کشمکش و گره‌گشایی، به‌عنوان عناصر الزامی داستان یاد کرد.

وی در پایان با تاکید به داستان‌نویسان نوجوان توصیه کرد: نوجوانان سعی کنید که همیشه با کتاب دوست باشید؛ زیرا تجربه ثابت کرده است که مطالعه‌ و کنکاش در تجربه‌ بزرگان از طریق خواندن می‌تواند راهگشای ارزشمندی در زندگی انسان باشد.

در این نشست، فاطمه نصیری راسفندی، سارا دین‌پرست، روژان رستمی و سوفیا رضایی، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خود پرداختند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها