دکتر حسن روشان نامگذاری یک روز به نام کتاب در تقویم را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: اینکه به صورت هدفمند یک روز به نام کتاب در تقویم نامگذاری می شود، نگاه ها و حساسیت ها را بیشتر جلب می کند و اصحاب فرهنگ ، قلم ،ادب و هنر با هدفمندی بیشتری به مقوله کتاب توجه می کنند و این کار بسیار ارزشمندی است.
کتاب، سرچشمه و مصدر دانایی است
دکتر حسن روشان نویسنده و پژوهشگر بجنوردی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:
کتاب یکی از عناصری است که همیشه باید در زندگی ما باشد و تمام روزها و زندگی ما باید با کتاب همراه باشد؛ چون کتاب سرچشمه و مصدر دانایی است.
دکتر حسن روشان نامگذاری یک روز به نام کتاب در تقویم را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: اینکه به صورت هدفمند یک روز در تقویم به نام کتاب نامگذاری می شود، نگاهها و حساسیت ها را بیشتر جلب می کند و اصحاب فرهنگ، قلم، ادب و هنر با هدفمندی بیشتری به مقوله کتاب توجه می کنند و این کار بسیار ارزشمندی است.
وی با ابراز رضایت از توسعه و ترویج خوب فرهنگ کتاب خوانی در استان خراسان شمالی بیان داشت: خوشبختانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی استان با حمایت از انجمن ها و نشست های کتابخوانی و برگزاری پویش های کتابخوانی و شب های فرهنگی و ... توانسته است تعامل خوبی را بین جامعه فرهنگی و همچنین توسعه فرهنگ کتابخوانی برقرار نماید.
این فعال در حوزه ادبیات فارسی، توجه به اهل قلم و قدرشناسی از ایشان، معرفی کتاب های نویسندگان، مسابقات کتابخوانی، دیوارنوشته های سطح شهر که به معرفی کتاب های بومی و محلی می پردازد، ارتباط با مدارس و دانشگاه ها، برگزاری نمایشگاه های کتاب با تخفیف را از راه هایی دانست که متولیان فرهنگی می توانند در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب انجام دهند.
کرونا نقطه مثبتی را در حوزه کتاب ایجاد کرد
دکتر حسن روشان با اشاره به ویروس کرونا، آن را نقطه مثبتی در حوزه کتاب دانست و تصریح کرد: با ورود ویروس کرونا به کشور نشست ها و محافل کتابخوانی تعطیل نشد و با استفاده از فضای مجازی برنامه های فرهنگی و کتابخوانی با قوت بیشتری انجام شد و بسیاری از کتاب ها در قالب فایل پی دی اف و صوتی در فضاهای مجازی منتشر شد؛ ولی نکته قابل تامل این است که باید این فایل ها را در فضا های مجازی هدفمند و طبقه بندی شده بارگزاری نماییم.
ورق زدن کتاب، نوعی آشتی با کتاب
وی نهادینه کردن فرهنگ کتاب را از خانواده دانست و گفت: باید کتاب در سبد اقتصاد خانواده باشد و اینکه خانواده ها به صورت هدفمند و در ساعت خاصی به مطالعه کتاب بپردازند و یا میز مطالعه ای در منازل تعبیه شود و کتاب را هم بر روی میز قرار دهیم و بچه ها حتی به عنوان بازی کتاب ها را ورق بزنند و این خود نوعی آشتی کردن با کتاب است؛ و وقتی که کودکان کتاب را ورق می زنند، ارتباط عاطفی با کتاب برقرار می کنند.
عدم آشنایی اولیا با شرایط سنی مطالعه کودکان
دکتر حسن روشان افزود: ما باید جامعه کودکان را بشناسیم و کتاب هایی را برای کودکان و فرزندانمان تهیه بکنیم که متناسب با شرایط و گروه سنی آنها باشد و یکی از دلایلی که کودکان با کتاب ارتباط برقرا نمی کنند، عدم اشنایی اولیا با گروه های مطالعه فرزندان در گروه های مختلف الف، ب، ج و ... است؛ و وقتی که کتابی با رده سنی همخوانی نداشته باشد، مخاطب نمی تواند ارتباط برقرار کند و این موجب کتاب زدگی مخاطب می شود.
وی با اشاره به ترجمه کتاب های خارجی نیز گفت: امروزه کتاب های بسیاری ترجمه می شود که با فرهنگ ما سنخیتی نداشته و ممکن است در کنار آموختن نقاط مثبت از این فرهنگ بیگانه یک سری سنت های اخلاقی و فرهنگی غلط وارد ذهن و زبان فرندان ما شود که سنخیتی با فرهنگ ما نداشته باشد؛ و این کار باید توسط متولیان کتاب در کشور به صورت جدی مدیریت گردد.
دکتر حسن روشان نویسنده کتاب های «جنگل، جدال قیچی اعداد بود و مه»، «گزاره های ناگزیر»، «موسیقی شعر شاملویی»، «حدیث ماه و نخلستان»، «زخم زیتون- میقات ماه»، «سمفونی قطره ها»، «منظومه کرمانجی چیکسای» و «لیلانه ها» است.
نظر شما