تیغ و ترنج: مجلسگردان و مطربی به نام دوستمحمد، در پی خطایی که مرتکب شده، از کار مطربی دست شسته و سر در راه دیگری میگذارد. او در مسیر روایت فصلی از قصهی زندگیاش، بار دیگر خود را بازیافته و در پی جبران خطایش برمیآید .
شب موش: یک مجتمع مسکونی در شرف انهدام و تخریب است . شب موش، قصهی آدمهایی است که با انهدام ساختمان، موجودیت آنها نیز تهدید میشود. در آخر، ساختمان فرو میریزد و طاعون، آدمهای تهیشده از درون را میبلعد؛ این در حالیست که در کنار همین ساختمان، بنای دیگری، سرشار از هوای تازهی زندگی، در کار شکلگرفتن است.
کوی آفاق کجاست؟ در فضای سالهای دفاع مقدس، زندگی و جهان ِ ذهنی ِ بخشهایی از آدمهای جامعه در قالب برش صحنههایی از رویارویی آنها با روزگارشان به نمایش کشیده میشود. کاسبکاران، هنرمندان و روشنفکران و ... در این اثر، دو جوینده که هریک در پی گمکردهی خویش است، فضاها و صحنهها را به یکدیگر پیوند میدهند و در آخر، یک نفر از بین تماشاگران، قصه را در اوج، به پایان میبرد.
چکه، صدای دریا: محرم است. سید حسین، پسر سیدآقا هر سال چند روز مانده به شروع عزاداری، خود را برای اجرای برنامهی مداحی اهل بیت (ع) به حسینیه میرساند. این بار با اینکه سه روز از محرم گذشته، هنوز از جبهه بازنگشته است؛ اما این یک نذر است و باید ادا شود. پس سیدآقا در پی فرزندش روانهی منطقهی جنگی میشود... بالاخره سیدآقا فرزندش را مییابد؛ اما... در یک همسرایی بزرگ که گویی همهی رزمندگان یک تن شده و همهی آن یک تن، در هیئت ِسیدحسین جلوه میکنند، تصویری نمادین از گمشدهی سیدآقا را به نمایش میگذارند.
گرگون: آبیپوش و قرمزپوش، تنها شخصیتهای نمایشنامهی گرگون هستند. گرگون با نگاهی طنزآلود و کنایهآمیز سعی میکند با نفوذ به جوهر ِ ارتباطِ مسموم آنان، و نمایش مضحک جنگهای زرگریشان، واقعیت آن دو تن را باز نمایاند.
گُلک بوم: گلک بوم، حکایت روزهای آغاز حملهی حزب بعث عراق به مرزهای کشورمان است. حکایت ِمردم روستای مرزیای به نام «گلک بوم» که با مقاومت و پایداری مردانه و جانانهشان خوش میدرخشند.
یار بر دار : یار بر دار، بازتاب گوشههایی از مبارزات شیخ فضلالله نوری است. حکایت مبارزهی شیخ فضلالله نوری با «اساس استبداد مطلقهی پادشاهی و جایگزینشدن قانون شریعت به جای آن»، که در این راه، جان بر کف میگذارد و در پیش چشم مردمان به دار آویخته میشود .
نظر شما