سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
مجموعه‌ای از متل‌های کُردی در قالب یک کتاب منتشر شد

نشر «ژ» کتاب «ده بان باڵ سیمرخ» تالیف «عباس محمدزاده» نویسنده و پژوهشگر ایلامی را در 104 صفحه منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، نشر تازه تاسیس «ژ» به مدیریت شاعر و مترجم جوان «علی (ئاکو) حسین‌پور» که در حوزه تخصصی ادبیات کردی تمرکز و فعالیت دارد، به تازگی کتابی با عنوان «ده بان باڵ سیمرخ» تالیف «عباس محمدزاده»، نویسنده و پژوهشگر ایلامی را روانه بازار نشر کرده که دربرگیرنده چهار افسانه کُردی مشترک در استان‌های کرمانشاه و ایلام است.
 
این کتاب شامل چهار افسانه به نام‌های: «هەفت شازادە»، «فرێشتیەێ ئاگرین»، «شاڵان و داڵان» و «ئەسپ لێوه» است که مختص استان‌های ایلام و کرمانشاه است.

مؤلف در بخشی از مقدمه‌ی کتاب نوشته است: «...این کتاب به منظور پاسداشت و ارج نهادن به گویش کردی ایلامی و کرماشان نگاشته شد تا این شبهه و انتقاد که ما نویسندگان تنها درصدد نگارش کتاب‌های خود به گویش‌‌های دیگر زبان کردی هستیم که تعداد بیشتری گویشور دارد، برطرف گردد...»

وی در ادامه درباره شیوه انجام کارش در تألیف و گردآوری این کتاب، توضیحاتی ارائه کرده و در بخش (الفبای کوردی در ده نکته) هم به ساختار الفبای کردی برای مخاطبانی که با این زبان آشنایی ندارند، پرداخته است.
 
ادبیات شفاهی در استان‌های کرد زبان (ایلام، کردستان، کرمانشاه و بخش‌هایی از لرستان و همدان)، دارای غنا و محتوایی عمیق و مملو از حکایت‌ها، افسانه‌ها و متل‌های جذاب است و به عنوان گنجینه‌ای از میراث معنوی مردم کُرد به شمار می‌رود. این سرمایه‌های ارزشمند فرهنگی، بخش مهمی از هویت فرهنگی و تاریخی این سرزمین کهن به شمار می‌روند. گنجینه‌ای گرانبها و هویت‌ساز که لازم است با برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده، تلاش و همت وافر و صرف هزینه‌های اصولی، آنها را گردآوری و منتشر کرد تا به عنوان میراثی کهن برای نسل‌های آینده به جا بماند.

در استان کرمانشاه زنده‌یاد علی‌اشرف درویشیان و منصور یاقوتی در اوایل دهه چهل تاکنون به طور جدی به گردآوری و انتشار افسانه‌ها و حکایت‌های ادبیات شفاهی در مناطق مختلف استان‌هایی دیگر همچون لرستان و ایلام پرداخته و کتاب‌های ارزشمند و غنی از ادبیات شفاهی منتشر کرده‌اند. افرادی دیگر چون رضا موزونی، مرتضی حاتمی و... آثاری در این حوزه گردآوری و منتشر کرده‌اند.
 
در استان ایلام این سال‌ها افرادی چون: کرم علیرضایی، خداداد ابراهیمی، منصور منصوری‌مقدم و... تلاش‌هایی در گردآوری، انتشار و بازنویسی افسانه‌ها و حکایت‌های شفاهی انجام داده‌اند تا بخشی از ادبیات شفاهی استان به فراموشی سپرده نشود.
 
این کتاب توسط نشر «ژ» و با تیراژ 1000 نسخه و در 104 صفحه، در قطع رقعی و ویراستاری کامران رحیمی و قیمت 22 هزار تومان و با طرح‌هایی از شهاب قنبری هنرمند نقاش و اهل صحنه ی کرمانشاه، منتشر شده است.
 
«عباس محمدزاده» متولد 1352 روستای «سیرانه» شهرستان ملکشاهی، ویراستار و مؤلف کتاب «قیام ایلام در عصر رضاشاه» و... در حوزه ادبیات کردی، ویراستاری و گردآوری آثار ادبیات شفاهی، فعال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها