وی بیان کرد: متنهایی که بهدقت نگاشته میشوند، توقف و تأمل میطلبند و همینطور دیگر نشانهها و پیامهای چارچوببندیشدهای که خالق آنها در خلقشان تأنی و اندیشهای و در بیانشان معنایی نهفته داشته است.
نویسنده «جنب سید خلف» ادامه داد: از جمله متنهایی که به زبانی هنری هم روایتگر و هم تولیدکننده ایده، تصور، ذهنیت و اندیشه در آدمی هستند، آثار سینمایی است مخصوصا آن دست از ساختههایی که با رویکردی روانشناختی و جامعهشناختی سطح تماس بیشتری با واقع زیستی آدمیان دارند و با کاوش در اعماق وجود انسان زمینی، از رنجها و شادیها، تلاشها و امیدها، افتها و خیزها، طمعها و انگیزهها، قدرتها و ضعفها، سادگیها و پیچیدگیها، شکلها و سیرتها، ساختها و خرابیها و عشقها و نفرتهای زیست انسانی میگویند.
وی در پاسخ به این سوال که چه شد که از نوشتن رمان به سمت پروژه تحقیقی سینما رفتید؟ اینگونه توضیح داد: ساخت سینمایی نیز به نوعی روایتگری است که زیست انسانی در آنها بازنمایی میشود و به باور من هیچ اثر سینمایی از واقعیت اجتماعی خالی نیست. با توجه به علاقهمندی مطالعاتیام در حوزه روانشناسی و ارتباطات کوشیدم با دقت و تحقیق در برجستهترین آثار سینمایی که از لایههای معنایی بیشتری برخوردار بود، آنها را مورد بازخوانی مجدد قرار دهم.
لویمی افزود: در این کتاب تلاش شده است تا حد امکان و حسب تشخیص نویسنده، شاخصترین و عمیقترین آثار سینمایی ایران و جهان که اشاراتی معنایی به درونیات انسان دارند، اختیار شود و در باب آنها قرائتی و تأویلی بر متنشان نگاشته شود.
نظر شما