سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۲
احد ده‌بزرگی و پنجره‌های هميشه باز شعر

كتاب «پنجره‌هاي هميشه باز» مجموعه اشعار احد ده‌بزرگي از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شد. اين مجموعه شعرهاي سال‌هاي اخير ده‌بزرگي را در بر دارد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين كتاب مجموعه بيش از 120 شعر احد ده‌بزرگي را در بر مي‌گيرد كه بيشتر آن‌ها اشعار ديني و در مدح ائمه اطهار(ع) است. اين كتاب در قالب‌هاي كلاسيك غزل و مثنوي سروده شده است. 

درباره شعر ده بزرگي بايد گفت، در غزل عاشقانه، نازك خيالي و شور عاشقانه را با كشف مضامين ناب و لحظه‌ها و آن شاعرانه در خدمت تعالی‌بخشي و نگاه انسان‌شناسانه ‌خويش در آورده است.
 
او در غزل عارفانه از منظر جهان‌بينی‌ای عميق و دقيق، به كشف و تبيين نگاه دقيق و موشكافانه خود مي‌پردازد و ظرايف رابطه انسان و طبيعت، انسان و جاندار و رابطه انسان با انسان و با خويشتن و جهان‌آفرين را از چشم‌انداز تقديس و تعظيم پروردگار بيان مي‌كند.

وي شاعري تركيب‌ساز است و بدون شك تركيب‌هاي جديد از عوامل پويايي و غنا و تازگي زبان است. ده‌بزرگي با كشف‌هایش در عرصه تركيب‌سازی، بسياري از نيازهاي روز زبان را بر طرف كرده و به سير تطور آن كمك مي‌كند. تازگي زبان و شادابي و طراوت آن بيش از هرچيز مرهون همين كشف در عرصه تركيب‌سازي و كمك به گستره دايره واژگان است.

ده‌بزرگي اگر چه به حكم شرايط سني در فضاي شعر پيش از انقلاب تنفس كرده و وامدار شعر پيشينيان است، اما به دور از ارزش‌هاي غالب آن عصر و منزه از فضاي رمانتيك و دغدغه هاي شخصي شاعرانگي، منادي شعر و متعهد و دردمند اجتماعي است. اين دردمندي و احساس مسئوليت در برابر جامعه بارزترين شاخصه‌هاي شعرهاي اوست.

زيباترين نمود شعر متعهد و اجتماعي وي در تجربه‌هاي شعر گويشی او به خوبي آشكار است. شعر محلي او ضمن شيريني و جاذبه‌هاي فراواني كه به دليل قابليت‌هاي نهفته در گويش شيرازي دارد، با نگاهي بهره‌ور از طنز، ارزش‌ها و اصالت‌هاي فراموش شده را يادآوري مي‌كند و بر بي‌ريشگي و سست‌مايگي منبعث از تقليد‌هاي بي‌خردانه مي‌تازد و آن را به سخره مي‌گيرد.

ده‌بزرگي با شعر انقلاب و شعر دفاع مقدس، پیوند دارد. بي‌ترديد او از پيشتازان شعر انقلاب و ادبيات دفاع مقدس است. در مجموعه‌هايي كه در دهه شصت و پس از آن به چاپ رسانده است، كمتر رخدادي را مي‌توان يافت كه از ديد تيزبين او مخفي مانده باشد. 

احد ده‌بزرگي متولد سال 1328 در شيراز است. او با تشكيل انجمن ادبي حافظ در سال‌هاي قبل از انقلاب، كه جلسات آن به ‌صورت مخفي برگزار مي‌شد، مبارزات سياسي خود را دنبال مي‌كرد. «نماز سرخ خون»، «از كربلا تا كربلا»، «در آيينه‌ شقايق»، «پنجره‌ نور»، «خطبه‌ خون»، «شروه و شقايق»، «دفتري از گزيده‌ ادبيات معاصر» و «آفتو جنگه شيراز» (شعر محلي) برخي از آثار او هستند. 

اين كتاب در شمارگان ۲۲۰۰ نسخه و قيمت ۵۲۰۰ تومان توسط انتشارات سوره مهر به بازار عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها