نشست رونمایی از مسابقه کتابخوانی کتاب تصویری «ورود ممنوع» نوشته سولماز خواجهوند برگزار شد.
وی با بیان اینکه «ورود ممنوع» کتابی تصویری است، عنوان کرد: تصویرگری این کتاب را غزاله بیگدلو برعهده داشت و مخاطبان باید هنگام خواندن کتاب هم به متن واژگان و هم تصاویر آن توجه کنند. در واقع ترکیب این دو، داستان را در ذهن خوانندگان میسازد.
این نویسنده درباره موضوع کتاب توضیح داد: موضوع این کتاب شرح موقعیت از انجام عملی ممنوع برای بچههاست. به عنوان نمونه کودکان گاهی بسیار بر دیدن یک فیلم یا خواندن یک کتاب که مناسب سنشان نیست، اصرار میکنند و این داستان نشان میدهد که این پافشاری درنهایت چه مسایلی را برای آنها ایجاد میکند. شاید این داستان ما را کمی به کتابهایی که محتوای آموزشی دارند، نزدیک کند، اما هدف من فقط شرح وضعیت بود و اینکه مخاطب بعد از خواندن کتاب با خود فکر کند این کاری که تصمیم دارد انجام دهد، درست است یا خیر؟
وی افزود: من معلم هستم و این مساله را بسیار مشاهده کردهام که وقتی به بچهها میگوییم این فیلم را نبین یا این کتاب را نخوان، گویا در ذهنشان تاکید میکنیم که تو کودک هستی و این موضوع را برنمیتابند. بویژه در سنین نوجوانی که سعی دارند تمام خطوط قرمز را بشکنند و ثابت کنند که دیگر کودک نیستند و از این طریق بلوغ ذهنی خود را نشان دهند.
خواجهوند با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «ورود ممنوع» عنوان کرد: وقتی مطلع شدم که این کتاب برای شرکت در مسابقه انتخاب شده، درعین خوشحالی پرسشهای گوناگونی ذهن من را به خود مشغول کرد، اینکه بچهها بعد از خواندن آن چه احساسی خواهند داشت؟ درواقع من دوست دارم کودکان هنگام خواندن کتاب از تجربیات و ادبیات آن لذت ببرند و زیاد درگیر مسابقه نباشند. مسابقه باید دلیلی برای کتاب خواندن کودکان نه انگیزه آنها برای رقابت و برد و باخت باشد.
این نویسنده کودک و نوجوان گفت: نوشتن کتاب کودک برای من هنری مانند نقاشی و مجسمهسازی است و دوست دارم آنچه مینویسم چه از نظر متن، تصویرگری، طراحی جلد، طراحی کاراکتر، دیالوگها و غیره مانند اثری هنری باشد. لذت این ماجرا جایی است که کتاب از سوی مخاطب خوانده میشود و موضوع بستگی به این دارد که ناشر برای معرفی کتاب چه مقدار سرمایه و وقت میگذارد.
«ورود ممنوع» داستان خلاقانهای دارد
مجید راستی، نویسنده پُرسابقه کودک و نوجوان نیز در این آیین عنوان کرد: خواجهوند از نویسندگان خوشذوق و خلاق این حوزه است و از ابتدای فعالیت خود تاکنون روند خوبی را طی کرده است. کتاب «ورود ممنوع» داستان خلاقانه و گیرایی برای کودکان دارد زیرا آنها دنیایی فانتزی و دور از واقعیتهای کلیشهای اطراف خود دارند و میتوانند به راحتی با این دنیای تخیلی ارتباط برقرار کنند. همچنین در حوزه زبان هم کودکان با خواندن این کتاب با واژگان جدیدی آشنا میشوند.
راستی تاکید کرد: البته من با عنوان این اثر یا هر اثری که بچهها را منع کند موافق نیستم، زیرا ما باید بیشتر از اینکه بچهها را بترسانیم کاری نکنند، آنها را تشویق کنیم تا کاری بکنند. قصه کتاب، بسیار خوب بود اما این پیام ممنوع بودن کمی من را دچار چالش کرد.
وی ادامه داد: ممکن است کودکان با خواندن این کتاب سؤالاتی برایشان ایجاد شود که امیدوارم پدر و مادرها با پاسخهای خلاقانه به آنها جواب دهند تا به معلومات بچهها هم افزوده شود.
نویسنده کتاب «ماجراهای علی کوچولو» تصریح کرد: والدینی که کتابخوان هستند، خودشان شناخت خوبی از کتاب دارند و هنگام خرید ابتدا مؤلفههایی مانند انتشارات، نویسنده، تصویرگری وغیره را درنظر میگیرند و در آخر به قیمت آن کتاب توجه میکنند. اما والدینی که شناخت کافی از کتاب ندارند ابتدا قیمت کتاب را نگاه میکنند و کتابها را براساس قیمت با یکدیگر میسنجند. مردم باید به طریقی به این شناخت برسند که با تورق کتاب، ارزش آن را متوجه شوند و بتوانند کتاب خوب انتخاب کنند. کتاب باید تبدیل به عادتی شود که دیگر برای خواندن آن تبلیغ نکنیم، بلکه برای اطلاعرسانی آن تلاش کنیم. حتی گاهی میتوان در کنار کتاب کودک توضیحی جداگانه برای مطالعه والدین بگذارند تا اولیا هم در جریان قرار بگیرند.
وی افزود: اکنون شاهد فعالیتهایی هستیم که پدر و مادر میتوانند همراه با بچهها انجام دهند، مانند سینما رفتن و کتابخوانی هم اگر همراه با هم باشد هم موجب ذوقزدگی بچهها میشود و هم والدین با خواندن این کتابها دوباره کودک میشوند و لذت میبرند. البته این کودک شدن به معنی منفی نیست، بلکه یک نیاز است. بچهها میتوانند از بزرگترها بخواهند که در طول روز زمانی را برایشان کتاب بخوانند یا بچهها برای بزرگترها کتاب بخوانند تا این انگیزه تقویت شود. کودکان امروز از ابتدا با کتاب آشنایی دارند و در آینده پدرومادرهای کتابخوانی خواهند شد.
این نویسنده درباره فواید کتاب خواندن برای کودکان توضیح داد: بچهها هرچقدر بیشتر کتاب بخوانند مهارتشان در روانخوانی و روان فکر کردن بیشتر میشود. همچنین مطالعه زیاد روی مهارت حرف زدن و انتخاب کلمات نیزتأثیرگذار است.
راستی با انتقاد از شمارگان پایین چاپ کتابها گفت: وقتی شمارگان کتاب بالا برود پولی که از فروش آنها به دست نویسنده و مترجم میرسد، موجب ایجاد انگیزه میشود و در این وقت بیشتری را صرف این کار میکنند.
از اول آذر که شروع مسابقه کتابخوانی مذکور است، همراه با اصل کتاب «ورود ممنوع» شیوهنامه شرکت در مسابقه کتابخوانی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد و علاقهمندان تا 30 آذر فرصت دارند تا پاسخ پرسشهای مربوط را برای شرکت در مسابقه ارسال کنند.
نظر شما