سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۶
جديدترين شماره كتاب ماه تاريخ و جغرافيا منتشر شد

جديدترين شماره «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» با رويكرد «گذري بر حيات فرهنگي و اجتماعي زن در تاريخ ايران تا پيش از دوره تجدد»، به همراه لوح‌ فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده آبان 87، از سوي موسسه خانه كتاب منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در «سر سخن» شماره 127 ماهنامه تخصصي تاريخ و جغرافيا به قلم دكتر محمدحسن رجبي، پژوهشگر و نويسنده مي‌خوانيم: «برخي از محققان و مورخان غربي و ايراني كه با جوهر فرهنگ ايراني آشنايي ندارند و از منظر بشرانگاري (اومانيسم) مدرن غربي به تحليل تاريخ و فرهنگ و مناسبات ديگر جوامع مي پردازند، مي‌كوشند با جست‌وجوي نشانه‌هاي حضور زنان در تاريخ جامعه ايران باستان، به تبيين و تبليغ جايگاه اجتماعي زنان ايراني بر اساس مدل كنوني جوامع غربي بپردازند.»

بخش نظرگاه اين ماهنامه به بررسي «نوشته‌هاي زنان در دوره ناصري و مشروطه» به قلم دكتر مريم عاملي رضايي، «گزيده كتاب‌شناسي واقعه و كشف حجاب و قيام مسجد گوهرشاد» به قلم رحيم ميركوهي، «گفتاري پيرامون نقش زن در انقلاب اسلامي» از رحيم نيكبخت اختصاص دارد.

علاقه‌مندان مي‌توانند در صفحات گفت‌وگوي اين شماره، گفت‌وگو با دكتر منصوره اتحاديه استاد بازنشسته گروه تاريخ دانشگاه تهران، دكتر سيمين فصيحي استاديار گروه تاريخ دانشگاه الزهرا(س)، دكتر مريم عاملي رضايي، عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم‌انساني جهاد دانشگاهي را با موضوع «تاريخ‌نگاري زنان» مطالعه كنند. 

پرتوهاي تلاش عنوان صفحه‌هاي ديگري است كه به موضوع‌هاي نظير «تاريخ‌نگاري اسلامي» نوشته سپنتا سبحاني، «آن سوي آينه‌ها» به قلم مرضيه سليماني مي‌پردازد.

در بخش «بازتاب» نيز «مروري بر سفرنامه لومينتسكي و جايگاه زن در آن» به قلم دكتر محمد نايب‌پور، «ظهور و سقوط امپراتوري صفوي» به قلم زهرا كشاورز قاسمي، «شاهنامه نادري» اثر زهرا حاتمي و «برسرير قدرت» به قلم امير هاشمي مقدم آمده است.
در صفحه‌هاي «كنكاش» نيز مطالبي چون «سيماي مشروطه‌خواهي» در كتاب «آفتاب و زمين» به قلم دكتر محمدرضا ايوبي مهريزي، «زنان قدرتمند ايران» از عباس پناهي و «در قلمروي مغولان بزرگ» اثر يزدان فرخي براي مطالعه توصيه مي‌شود.

در بخش تاريخ‌نگاران نيز «ياقوت حموي» به قلم ناجيه مرياني با ترجمه حسين علينقيان را مي‌توانيد بخوانيد.

«تازه‌هاي اسناد» به قلم علي ططري در بخش يادگارهاي ماندگار به رشته تحرير در آمده است. نمايه نيز به «زن در متون تاريخي از پيش و تاريخ تا مشروطيت» به قلم فاطمه تركچي مي‌پردازد.

خانه‌هاي تاريخ، رهاورد ديگران، كوتاه از تاريخ، پيشخوان تاريخ و چكيده انگليسي نيز پايان‌بخش اين ماهنامه تخصصي به شمار مي‌رود.

شماره 127 ماهنامه تخصصي، اطلاع‌رساني و نقد و بررسي تاريخ و جغرافيا، همراه لوح فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده آبان‌ماه 87، با بهاي 1200 تومان از سوي موسسه خانه كتاب منتشر شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط