سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
انس حاج قاسم با نهج‌البلاغه

«میدان‌های سخت» انس حاج قاسم با متون و منابع اصیل دینی و به‌طور خاص نهج‌البلاغه و ذوق هنری و آشنایی آن شهید را با لطایف و ظرایف ادبی به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «میدان‌های سخت»، گزیده سخنرانی‌ها، خاطرات، گفت‌وگوها و نیز متن کامل وصیت‌نامه شهید سربلند میدان‌های باشکوه تاریخ معاصر، سپهبد حاج قاسم سلیمانی است. اهمیت و ارزش این اثر، صرفا در انتساب این سخنان و گفتارها به شهید خلاصه نمی‌شود.
 
میدان‌های سخت از آن رو حائز اهمیت است که دربردارنده دیدگاه‌ها، نگرش‌ها، منظومه فکری، نظام معرفتی و بیان‌کننده مبانی و مبادی و غایت حرکت این قهرمان اسطوره‌گون جبهه مقاومت است.
 
از نگاه شهید قاسم سلیمانی دفاع مقدس یک نهاد اجتماعی آموزشی است که پس از انقلاب اسلامی فراتر از دو نهاد آموزشی دیگر این جامعه یعنی حوزه و دانشگاه ایفای نقش کرده است. این کتاب بخشی از سخنان این بزرگ‌مرد تاریخ ایران است.
 
آنچه «میدان‌های سخت» را اثری خواندنی می‌کند، شیوایی شهید سلیمانی در گفتار و لطافت او در احساس است. شهید سلیمانی در غالب موارد آراسته و پیراسته سخن گفته است. میدان‌های سخت از انس حاج قاسم با متون و منابع اصیل دینی و به طور خاص نهج‌البلاغه پرده برمی‌دارد، چنان‌که ذوق هنری و آشنایی آن شهید را با لطایف و ظرایف ادبی به نمایش می‌گذارد.
 
ناگفته پیداست که «میدان‌های سخت» شایستگی و بایستگی آن را دارد که یکی از منابع اصیل درک مبانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی محسوب شود و به‌عنوان یک متن معیار، مورد مطالعه و ارجاع علاقه‌مندان و باورداران به آرمان‌های انقلاب اسلامی قرار گیرد. این کتاب همچنین می‌تواند در تحلیل روابط خارجه نیز به خواننده کمک کند.
 
کتاب «میدان‌های سخت» شامل سه بخش است: بخش اول سخنرانی‌های شهید حاج قاسم سلیمانی در سال‌های اخیر و با موضوع جبهه جهانی مقاومت را دربر می‌گیرد. بخش دوم به سخنرانی‌ها و گفتگو‌های سردار شهید درباره دفاع ‌مقدس و جهاد هشت ساله می‌پردازد و بخش سوم شامل وصیت‌نامه الهی ـ سیاسی شهید عزیز است.
 


گزیده‌ای از متن کتاب «میدان‌های سخت»
«(دهم آبان 94) خط مقدم جبهه مقاومت سوریه؛
احساس کردم حضور در جمع شما رزمندگان فاطمیون افتخاری است و هر کسی در این جمع حضور پیدا کند، افتخاری نصیبش شده است؛ دلیلش هم این است که شما برجستگی خاصی دارید. اولاً شما برای خدا هجرت کرده‌اید. نفس هجرت فی سبیل‌الله، خودش کار ارزشمندی است که انسان اگر در راه هجرت هم بمیرد، شهید شده است. اگر انسان برای خدا مهاجرتی را انجام بدهد، این مهاجرت چون برای خداست، ولو در میدان عمل هم شهید نشود، اجر شهادت دارد.

نکته دوم این است که مجاهد هستید و برای جهاد آمده‌اید. این هم اجر بالایی است و کسی نمی‌تواند آن را قیمت‌گذاری کند. خداوند فرموده است، «فَضَّلَ اللهُ الْمُجاهِدِینَ عَلَی الْقاعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً» خدا یک اجر ویژه‌ای را برای مجاهدین راه خودش قرار داده است. در احادیث و روایات هم از قول معصومین (ع) داریم که جهاد یک دریچه خاصی است. به قول امیرالمؤمنین (ع)، «إنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أبوابِ الجَنَة فَتَحَهُ اللهُ لِخاصَّه أولیائِه». جهاد باب خاصی برای اولیاء خداست. آن‌قدر هم فضیلت دارد و مهم است و نتایج مهمی دارد که امیرالمؤمنین (ع) هنگامی که از جنگ احد با آن همه زخمی که برداشت برگشت، امام معصوم هم بود ـ البته هنوز در زمان حیات رسول گرامی اسلام (ص) به مرتبه رسمی امامت نرسیده بود ـ اما امام منصوب پیغمبر(ص) بود؛ ایشان به دلیل اینکه شهید نشده بود، گریه کرد. چیزی که موجب خشنودی امیرالمؤمنین(ع) شد، مژده شهادت بود که پیامبر(ص) به ایشان دادند. لذا ایشان زمانی که ضربه شمشیر بر فرق مبارکشان فرود آمد، فرمودند، «فُزتُ وَ رَبَّ الکَعبَه» به خدای کعبه رستگار شدم.»

کتاب «میدان‌های سخت؛ گزیده خاطرات و سخنرانی‌های سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی» به قلم محمدحسن روزی‌طلب و پروین نوری‌پور در 388 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات مرکز اسناد و انقلاب اسلامی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها