دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان تاکید کرد:
نمایشگاه مجازی کتاب موجب شد ناشران به توزیع در بستر مجازی توجه کنند
به گفته دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، نمایشگاه مجازی کتاب به یکی از جنبههای حوزه نشر یعنی توزیع کتاب نظر دارد و باعث میشود ناشران به این جنبه از فعالیت خود از طریق بستر مجازی توجه کنند.
وی افزود: در این میان برگزاری نمایشگاهها و فروشگاههای مجازی کتاب به جای نمایشگاهها و فروشگاههای که به دلیل شیوع کووید 19 در جامعه اتفاق افتاده است میتواند یکی از راهکارها و کوششهای موثر تلقی شود.
فروغی درباره اهمیت و تاثیر نمایشگاه مجازی بر بدنه صنعت نشر نیز توضیح داد: این نوع از فعالیت که در حال حاضر تجربه دوم آن در حال انجام است، به یکی از جنبههای حوزه نشر یعنی توزیع کتاب نظر دارد و باعث میشود ناشران به این جنبه از فعالیت خود از طریق بستر مجازی توجه کنند.
به گفته وی، در این راستا مهمترین نکته آماده بودن و بهروز نگه داشتن زیرساختهای اجرایی این حرکت است که با وجود پارهای از نارساییها در اولین دوره شاهد کوشش موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای برطرف کردن آن بودیم.
فروغی در ادامه به بخش دیگر ویژگیهای نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و ادامه داد: به غیر از سهولت در دسترسی و انتخاب کتاب، از جمله اقدامات دیگری که به تشویق و ترغیب مخاطب کمک خواهد کرد، تخصیص اعتبار برای خریداران است که این موضوع مورد نظر بوده است و امیدواریم در این دوره با افزایش اعتبار روبرو باشیم.
وی یادآور شد: در ادامه به عنوان یک ناشر کتابهای کودک و نوجوان علاقهمند هستم و پیشنهاد میکنم که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برگزاری یک نمایشگاه مجازی تخصصی کتاب کودک و نوجوان را در دستور کار خود قرار دهد.
فروغی با بیان اینکه این نوع نمایشگاه نیازمند توجه به زمان، نوع و نحوه اجرا خواهد داشت که دیدگاههای کارشناسی آن در انجمن وجود دارد، عنوان کرد: خوب است که در کنار محاسن برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب به وضع سایتهای فروش کتاب، چرخه فروش کتاب در کتابفروشیها و زمان انتخاب شده (نزدیک به ماه اسفند) نیز توجه داشته باشیم، به گونهای که تاثیر منفی بر روی چرخه طبیعی فروش کتاب نداشته باشد.
نظر شما