مدیر آژانس ادبی دایره مینا بیان کرد:
نمایشگاههای مجازی دو سال گذشته در کشورهای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد
ذوعلم با تاکید به اینکه تنها هدف بخش بینالملل نمایشگاه مجازی کتاب برگزاری ملاقات میان ناشران نیست، خواستار بررسی عملکرد نمایشگاههای مجازی کشورهای مختلف شد تا در حد امکانات ایران، شرایطی برای ترغیب ناشران و آژانسهای خبری مهیا شود.
ذوعلم که در زمان همهگیری بیماری کووید19 شرکت در نمایشگاههای مجازی مختلفی را تجربه کردهاست، ادامه داد: پیشنهاد اساسی و ساده این است نمایشگاههای مجازی کتاب مانند نمایشگاه کتاب بلونیا، پکن، فرانکفورت و... که در مدت دو سال همهگیری برگزار شدهاست، مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.
ناشران و آژانسهای ادبی برای شرکت در نمایشگاه مجازی ترغیب شوند
به گفته ذوعلم باید بخش رایت سنتر نمایشگاههای مجازی دیگر کشورها بررسی شود، او افزود: ممکن است تمام اقداماتی که دیگر کشورها در نمایشگاههای مجازی انجام میدهند، قابل انجام در نمایشگاه مجازی کتاب تهران نباشد، اما اگر همت بهینهسازی نمایشگاه مجازی وجود داشتهباشد، ناشران و آژانسهای ادبی به شرکت در آن ترغیب میشوند.
او ادامه داد: زیرا ناشر، آژانس ادبی یا هر فردی که بخواهد در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت کند، حق رایت کتاب را بخرد یا بفروشد، توجه میکند که چه مزایایی به دست میآورد. زیرا ناشران و آژانسهای ادبی بعد از همهگیری بیماری کرونا میتوانند در بسیاری از نمایشگاهها که رایگان است و امکاناتی برای برقراری ارتباط با دیگر ناشران و آژانسهای ادبی را مهیا میکند، شرکت کنند.
به گفته مدیر آژانس ادبی دایره مینا تنها امکانی که نمایشگاه مجازی میتواند مهیا کند، اجرای میتینگها نیست، بلکه مساله این است که ناشران بتوانند کتابهایشان را تگگذاری و بارگذاری کنند، او ادامه داد: در واقع پلتفرمی که برای نمایشگاه مجازی کتاب طراحی میشود، بعد از نمایشگاه هم ادامه دارد.
او افزود: ارتباط با ناشران خارجی کار دشواری نیست، ناشرانی که با آژانسهای ادبی ایران ارتباط دارند، خبرهای در ارتباط با نمایشگاه را دنبال میکنند. همچنین از طریق خبرنامهها از رویدادهایی که قرار است در آن برگزار شود، مطلع میشوند، مساله این است که ناشران بعد از اطلاع بتوانند از پلتفرم استفاده کنند و پلتفرم که در دسترس است، بتواند نیازهایشان را برطرف کند.
استفاده از مشوقهای غیرفنی برای ترغیب ناشران و آژانسهای ادبی
ذوعلم با اشاره اینکه بخش بینالملل در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب نیاز به تجدیدنظر برای بهرهبرداری بیشتر ناشران و آژانسهای ادبی خارجی داشت، گفت: ناشران در خیلی از نمایشگاهها، به خصوص بعد از همهگیری بیماری کرونا، به سمت استفاده از پلتفرمهای مجازی رفتند، زیرا با این روش ناشران از کشورهای مختلف میتوانستند با استفاده از آن پلتفرمها با یکدیگر مذاکره کنند.
او ادامه داد: پلتفرمهای مجازی معمولا به دلایل فنی، قابلیتهای مختلفی دارند، برای مثال ناشران توانستند کتابهایشان را در آن پلتفرمها بارگذاری کنند، همچنین امکانی برای مذاکره داشتهباشند، توانستند کتابها را تگگذاری و رتبهبندی کنند، و ... به این دلیل که نمایشگاهها در کشورهای مختلف به صورت مجازی برگزار میشود، دسترسی ناشران از کشورهای مختلف به این پلتفرمها وجود دارد. ناشران کشورهای مختلف باید احساس کنند، امکان فنی دسترسی خاصتری وجود دارد تا در این نمایشگاه حاضر شوند.
به گفته مدیر آژانس ادبی داریره مینا، نمایشگاه مجازی کتاب تهران اگر بخواهد در سطح بینالملل موثر باشد، باید بتواند از نظر فنی قابلیتهایی داشتهباشد، که ناشران خارجی برای مذاکره ترغیب شوند و در آن حضور پیدا کنند. طبعا ممکن است مشوقهای غیرفنی مانند طرح گرنت هم در نمایشگاه مجازی وجودداشتهباشد و به صورت جداگانه و خارج از این فضا ارائه شود.
نظر شما