همزمان با روزهای برگزاری چهلودومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد؛
روایت بهارک محمودی از شهر و سینما در ایران
کتاب «شهر و سینما در ایران» که به بررسی نسبت شهر و سینما و بازنمایی شهر در آثار سینمایی اختصاص دارد، به تازگی به کوشش بهارک محمودی و از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
یکی از این رشتهها و زمینههای تحلیلی، سینما و نسبتش با مؤلفههای اجتماعی، مطالعات جامعهشناختی و خاصه مطالعات شهری است. سنجش نسبت سینما و شهر و چگونگی بازنمایی و آشکارشدن شهر در آثار سینمایی در این دست مطالعات جایگاهی ویژهای دارد. پرسش مشخص در اینجا این است که شهری که در سینما بازنمایانده میشود چگونه شهری است؟ نشانههای شهری در سینما چگونه ممکن و تصویر میشود و سینما چگونه با بخشی از شهر تولید خاطره میکند؟
اگر بخواهیم در مطالعات جامعهشناسانه شهری پیشگفته به کتابی تازهچاپ و نوظهور اشاره کنیم، «شهر و سینما در ایران» از آخرین نمونههای شاخص و درخور اشاره است. شهر و سینما در ایران به کوشش بهارک محمودی (عضو هیئت علمی روزنامهنگاری دانشگاه علامه طباطبایی) و نویسندگی چند تن از محققان و بازتاب مقالاتشان در موضوع موردبحث منتشر شده است.
بهارک محمودی در این کتاب نویسنده پیشگفتار و درآمد کتاب بر تحلیل نسبت سینما و شهر و نیز آخرین مقاله آن با عنوان «تخیل تهران: منظر ذهنی شهر در سینمای دهه چها و پنجاه شمسی در ایران» است. محمودی در پیشگفتار کتاب پس از بیانی بر مسئله اصلی، شرحی از آثار و کتابهای پیشینِ موجود در این حوزه مطالعاتی میدهد که مرورش از دید اشراف بر پیشینه موضوع و واژگان رایج در بحث بسیار سودمند است. سپس به شرحی کوتاه بر دیگر مقالات حاضر میپردازد.
دیگر مقالات کتاب شهر و سینما در ایران را پرویز اجلالی با عنوان «سالنهای سینما در شهرهای ایران (1283-1395): از پیدایش تا توسعه ناپایدار»، سید مجید حسینیزاد با عنوان «نشانه شهر در سینمای ایران: بازخوانی معنای شهر در تصاویر سینمایی»، امیر علی نجومیان با عنوان «جنسیت و شهر در سینمای ایران»، علی پاپلی یزدی با عنوان «رادیکال شدن شهر محلهای در سینمای لاتی – جاهلی» [فیلمفارسی] نگاشتهاند.
انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «شهر و سینما در ایران» را به کوشش بهارک محمودی و نویسندگی جمعی از محققان در سال 1400 و با شمارگان 100 نسخه در 189 صفحه و جلد رقعی و با قیمت 55 هزار تومان منتشر کرده است.
نظر شما