شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳
آپارتمان‌نشینی در ایران؛ از تاثیر بر فرهنگ و اخلاق تا سلامت جسم و روح انسان

آپارتمان‌نشینی در ایران، با اندک مزیت­‌هایی که دارد، برخی روابط فرهنگی و اخلاقی جوامع انسانی را متأثر کرده و حتی گاه، سلامت جسمی و روحی انسان­ها را به مخاطره انداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، الهه شمس: خانه یکی از نیازهای اولیه انسان است که خداوند آن را وسیله آرامش قرار داده است. خانه علاوه بر سرپناه بودن برای انسان با سایر ابعاد زندگی او نیز مرتبط است. وابستگی میان انسان و خانه و مسائل مرتبط با آن به قدری مهم است که همواره مورد توجه و تحقیق روانشناسان و جامعه‌شناسان بوده است. اهمیت این موضوع سبب شد که به سراغ محمدمهدی خوش‌قلب مولف کتاب «اخلاق آپارتمان‌نشینی» برویم و با او گفت‌و‌گو کنیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا بفرمایید که این کتاب از چند بخش تشکیل شده و محتوای اصلی کتاب را چه مسائلی تشکیل می‌‌دهد؟
این کتاب از چهار بخش اصلی تشکیل شده است: در بخش اول، «مفاهیم و مبانی نظری» پژوهش بررسی شده است؛ در بخش دوم، «چیستی، پیشینه و عوامل توسعه آپارتمان‌­نشینی»، با تأکید بر وضعیت موجود در ایران به بحث گذاشته شده است؛ در بخش سوم، ابتدا در یک فصل، کارکردهای مثبت آپارتمان­‌نشینی بیان شده و سپس در فصلی دیگر، آسیب‌­های این پدیده در سه حوزه فردی، اجتماعی و زیست‌­محیطی بررسی و تبیین شده است. بخش چهارم کتاب، الزامات آپارتمان‌­نشینی، با توجه به آسیب‌­های طرح شده، در دو فصل: «الزامات پیشگیرانه» و «الزامات درمانی ـ ترمیمی» پیشنهاد و یا توصیه شده­‌اند. پایان‌بخش کتاب نیز مواد مربوط به «قانون تملک آپارتمان‌ها» و «قانون اصلاح قانون تملک آپارتمان‌ها» است.

ضرورت و اهمیت نگارش این کتاب از سوی شما در چه بود؟
برای هر موجود زنده و حتی جمادات، محل قرار گرفتن و ابعاد و ویژگی‌­های کالبدی آن محل، اهمیت ویژه­‌ای دارد. مثلاً گفته می‌­شود که فلان گیاه اگر در معرض نور خورشید نباشد، پژمرده می‌­شود. یا جای نگه‌داری فلان حیوان اگر بزرگ نباشد، افسرده و گوشه‌­گیر می‌­شود. یا سنگی اگر در فلان آب و هوا استفاده شود، به مرور زمان، ترک برمی‌­دارد. این­ها همه نشان‌دهنده اهمیت مکان و موقعیت قرار گرفتن است. این حقیقت در مورد انسان، با توجه به جایگاه او و پیچیده بودن ساختار جسمی و روحی او، از اهمیت و حساسیت ویژه­‌ای برخوردار است. تأکیداتی که در روایات معصومان(ع) درباره وسعت و ویژگی­‌های کالبدی خانه آمده است، همه می‌­تواند ناظر به این حقیقت باشد.

بنابراین، موقعیت مکانی و جغرافیایی خانه، مساحت و ابعاد آن و نیز سبک معماری و حتی شکل و ابعاد در و پنجره‌­های خانه، بر فرد فرد ساکنانش تأثیرگذار است و تعاملات آنان با یکدیگر و حتی با افراد هم‌جوار را دگرگون می‌­کند. فضای مسکونی مناسب، در وهله نخست، شرایط لازم برای رشد فردی هر یک از اعضای خانواده را آماده می‌­کند و در قدم بعدی، زمینه مناسب برای انطباق فرد با اجتماع و آماده‌­سازی وی برای ورود به عرصه جامعه را فراهم می‌­سازد. از سوی دیگر، مسکن نامناسب، بر شرایط جسمی و روانی ساکنانش، تأثیری نامطلوب می‌گذارد و سبب بروز بیماری‌­های مختلف جسمی، روانی و رفتاری می‌­شود.

با توجه به این اصل، موضوع آپارتمان‌نشینی در ایران، از نگاه اخلاق، مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که این پدیده با اندک مزیت­‌هایی که دارد، برخی روابط فرهنگی و اخلاقی جوامع انسانی را متأثر کرده و حتی گاه، سلامت جسمی و روحی انسان­‌ها را به مخاطره انداخته و در جامعه ایران نیز، آسیب‌­های پیدا و پنهانی را به همراه داشته است.

برخی از این آسیب­‌ها، قطعاً به دلیل سیاست­گذاری­‌های نادرست و عدم رعایت استانداردهای سازه­‌ای و مکان­‌یابی است که باید برای اصلاح این رویه‌­ها اقدامات لازم انجام شود؛ اما بخشی از این آسیب‌­ها، ناشی از ویژگی­‌های ذاتی سازه‌­ای و محیطی ساختمان‌­های آپارتمانی است که می‌بایست در جهت رفع و یا کم ­اثر کردن آن­ها با توجه به مبانی دینی و اصول حاکم بر فرهنگ بومی، گام برداشت. بر این اساس، نگارنده بر اساس آموزه‌­های قرآن کریم و احادیث معصومان(ع)، ابتدا کارکردها و آسیب‌های آپارتمان‌­نشینی را بررسی کرده، سپس الزامات مربوط را توصیه کرده است.
 
در کتاب از کارکردهای مثبت آپارتمان‌نشینی صحبت به میان‌آمده است، این کارکردها چیست؟
کارکردهای مثبت آپارتمان‌نشینی، بالفعل و بالقوه‌اند. برخی از این کارکردها، تقریباً در همه ساختمان‌­های آپارتمانی نمود دارند که در این کتاب، به عنوان «کارکردهای اولیه» تعبیر شدند؛ اما وجود برخی دیگر، نیازمند بروز و ظهور دست‌ه­ای مقدمات است که از آن‌ها به عنوان «کارکردهای ثانویه» یاد شده است.

بر این اساس، از موضوعات: «صرفه‌جویی در زمین و منابع مالی»، «پیشگیری از تخریب بیش از حد طبیعت»، «صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی و منابع زیرزمینی»، «مؤثر در بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهرها» و «کمک به پایش بهتر آلاینده‌های محیط زیست شهری» به عنوان کارکردهای اولیه آپارتمان‌نشینی یاد شده است و «ارتقای امنیت جانی و مالی»، «شکل‌گیری نظم جمعی»، «شکل‌گیری مشارکت اجتماعی در مقیاسی کوچک»، «بروز رفتارهای حمایتی»، ایجاد جاذبه‌های میان‌فردی»، به عنوان کارکردهای ثانویه آپارتمان‌نشینی نام برده شده است.

در این کتاب، آسیب‌های اخلاقی آپارتمان‌نشینی در سه حوزه فردی، اجتماعی و زیست‌محیطی بررسی و بیان شده‌اند. در حوزه فردی، به «تجسس»، «چشم‌­وهم‌­چشمی» و «به مخاطره افتادن حریم‌­های خصوصی» پرداخته شده و در حوزه اجتماعی به مواردی چون: «محدودیت در روابط جنسی همسران»، «پایمال کردن برخی حقوق کودکان»، «نادیده گرفتن برخی حقوق معلولان و سالمندان»، «آثار ناشی از ازدحام»، «کاهش پیوندهای خویشاوندی و اجتماعی»، «کاهش حیا»، «کاهش تعاملات همسایگی»، «رنج­‌های ناشی از عدم اشراف بر محیط» و «بروز انواع آزارها» بررسی شده‌اند، و در حوزه زیست‌محیطی، «آلودگی هوا»، «آلودگی بویایی»، «آلودگی صوتی و ارتعاشی»، «آلودگی­های ناشی از امواج الکترومغناطیس»، «محدودیت و آلودگی بصری»، «آلودگی­های ناشی از تراکم سطوح سیمانی و صیقلی»، «کمبود نور طبیعی»، «سندروم ساختمان بیمار» و «به خطر افتادن امنیت جانی، غذایی و بهداشتی برخی حیوانات» به بحث گذاشته شدند.

برخی از موضوعات طرح شده در کتاب شما، به نظر اخلاقی نیستند؛ در این مورد چه توضیحی دارید؟
در بخش مفاهیم و مبانی نظری کتاب توضیح داده‌ام که تمام افعال اختیاری انسان، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، اخلاقی‌­اند. افعال اختیاری به ظاهر غیراخلاقی انسان نیز، به یک یا چند واسطه اخلاقی هستند، ‌اگرچه به ظاهر غیراخلاقی باشند؛ برای مثال، خریدن کالا ‌اگرچه یک فعل اختیاریِ اقتصادی است،‌ اما همین فعل، متوجه پیامد خیر یا شری می­‌شود، یا فضیلتی از فضایل اخلاقی، مانند: حزم، صرفه­‌جویی، قناعت، عزت نفس، عدالت­‌خواهی و‌... را در بر می‌­گیرد. البته این بنا، بر اساس نسبت اخلاق فضیلت و اخلاق پیامد (نتیجه) است که طبق آن، هر چیز که از فضیلتی برخاسته باشد یا به فضیلتی در وجود انسان بی‌انجامد، اخلاقی است.

به بیان دیگر، هر کنش و واکنشی که به حداکثر رساندن خیر و فایده، یا به حداقل رساندن شر و رنج منجر شود، اخلاقی است. این مبنا را از زاویه اخلاق کاربردی نیز می‌توان تبیین کرد؛ به این صورت که تمام مسائل مربوط به زیست بشر، مسائلی اخلاقی‌­اند؛ و مسائل اخلاقی، نیازمند تصمیم‌گیری کنش­گر اخلاقی است و در هر تصمیمی، چه فرد بخواهد چه نخواهد، رگه‌هایی از دست‌کم یک ارزش اخلاقی یافت می‌شود؛ به عبارت دیگر، اخلاق، در هر موقعیتی از زندگی، گزینه‌ای برای تصمیم دارد. به عنوان مثال پیش­بینی اتاق پذیرایی در نقشه ساختمان، به گونه‌­ای که اشرافی بر آشپزخانه و اتاق‌­های خواب نداشته باشد، اولاً و بالذات، فعل اخلاقی به شمار نمی­‌آید،‌ اما ثانیاً و بالعرض، اخلاقی است؛ چراکه پیامدهای این کار، اخلاقی است.
 
ریشه اصلی این آسیب‌ها در چیست؟
می­‌توان گفت نقطه تلاقی و به عبارتی، سلسله‌­جنبان بیشتر این آسیب‌­ها، نزدیک بودن و گاهی تداخل بیش از حد حریم‌های خصوصی و به تعبیری، «حریم خلوت» خانواده‌­ها در خانه‌­های آپارتمانی است و بسا، اعضای خانواده­‌های ساکن در سازه­‌های آپارتمانی، معمولاً از مواجهه زیاد و ‌‌هم‌نشینی با همسایگان خود، پرهیز می‌­کنند تا مبادا حریم خصوصی­شان به کلی از میان برود.

موضوع «خلوت» و نیاز انسان به «خلوت‌­گزینی»، امروزه یکی از مسائل مطرح در پژوهش‌­های روان‌شناسی محیطی است. پژوهش‌­ها نشان می‌‌دهند که انسان، علاوه بر‌‌ این‌که برای ارضای بسیاری از نیازهای پایه و فیزیولوژیک خود، نیاز به قرارگاه‌­های خلوت دارد. با ایجاد شرایط برای تنها شدن و خلوت کردن، از محرک‌­ها و رویدادها فاصله می‌­گیرد. عدم ارضای این نیاز، باعث احساس تنش و تعارض در وجود انسان می‌شود. دیوارهای مشترک اغلب نازک و بدون عایق، سقف‌­هایی که گاهی در زیر پای خانواده همسایه بالاست، راه­‌پله­‌ها، آسانسور و محوطه­‌ای که اغلب، محل مواجهه روزانه اعضای ساکن در یک مجموعه آپارتمانی است، هر کدام به تنهایی می­‌توانند عاملی برای ایجاد تنش و انواع آسیب‌­های اخلاقی باشند.

در نقطه مقابل «خلوت»، «ازدحام» قرار دارد؛ چیزی که در نوع خانه‌­های آپارتمانی، به راحتی قابل مشاهده است. ازدحام، به دلیل محدود ساختن استقلال و بیان فردی، موجب فشار عصبی می­‌شود و زمینه‌های برقراری ارتباط دل­خواه را مشکل می­‌کند. ازدحام، با احساس عدم کنترل بر محیط همراه است و تحت تأثیر ادراک فرد از میزان کنترلی است که دیگران بر مزاحمت‌­های خود دارند. ازدحام به دلیل ربط مستقیم به «فشار اجتماعی»، موجب رفتارهای منفی می‌شود، که بخشی از آن­ها به عنوان «آسیب اخلاقی» قابل طرح و بررسی هستند.
 
الزامات و راهکارهایی که در کتاب از آن نام برده‌اید چیست؟
در این کتاب گفته شده است که اغلب مشکلات و آسیب‌­های آپارتمان‌نشینی، ناشی از «مکان­‌گزینی غلط»، «سازه­‌های بی‌­کیفیت»، «خطا در طراحی محیطی»، «ازدحام جمعیتی»، «تراکم ساختمانی» و‌... است. بنابراین، هر رفتار و یا ساختاری که در جهت پیش‌گیری و یا کم کردن مشکلات ناشی از موارد یادشده باشد، طبعاً از «الزامات اخلاقی آپارتمان‌نشینی» محسوب شده و بر این اساس، رفتارها و ساختارهایی که می‌­توانند جنبه پیش‌گیرانه و یا درمان‌گرانه در وضعیت آسیب‌­زا داشته باشند، در دو فصل «الزامات پیش‌گیرانه» و «الزامات درمانی ـ ترمیمی» بررسی و تبیین شده‌اند.

برای آن بخش از آسیب‌­ها که قطعاً به دلیل سیاست­‌گذاری­‌های نادرست و عدم رعایت استانداردهای ساخت­‌وساز و مکان‌گزینی است، «الزامات پیش‌گیرانه» با عناوین: «مکان‌گزینی با رعایت الزامات مربوط»، «فضاسازی مناسب محیطی»، تجهیز بلوک‌ها به سیستم هدایت پسماند»، «رعایت الزامات مربوط به معلولان و سالمندان»، «ساخت بلوک‌های کم‌طبقه و کم‌واحد»، «منع ساخت واحدهای فاقد استاندارد سرانه فضای مسکونی»، «طراحی آکوستیک ساختمان»، «برخورداری هر واحد ساختمانی از نور طبیعی روز»، «بازنگری در رویه‌های طراحی و معماری فضاهای خصوصی و نیمه خصوصی» و «رعایت تناسب فرهنگی ساکنان در واگذاری واحدها» پیشنهاد شده است.

برای بخشی دیگر از آسیب­‌های آپارتمان‌­نشینی که ناشی از ویژگی‌­های ذاتی‌سازه­ای و محیطی ساختمان‌­های آپارتمانی است، برای رفع و یا کم­ اثر کردن آن­ها، «الزامات ترمیمی ـ درمانی» در سه حوزه: فردی، اجتماعی و زیست­‌محیطی توصیه شده است.
 
 آخرین سؤال این که در موضوع آپارتمان نشینی، تا آنجا که بنده اطلاع دارم، کتاب‌های دیگری هم نوشته شده است. امتیاز کتاب شما نسبت به سایر آثار این حوزه در چیست؟
آثاری که تا کنون، در ارتباط با این موضوع عرضه شده است، اغلب دو گونه‌‌اند: نخست: آثاری که به صورت خاص، واژه «آپارتمان»، «مجتمع مسکونی» و «آپارتمان‌­نشینی» در موضوع آن­ها لحاظ شده است و دوم: آثاری که در موضوع اخلاق و آداب همسایگی نوشته شده­‌اند که به صورت کلی به مسائل همسایگی پرداخته‌­اند و تنها دو کتاب «اخلاق همسایه­‌داری و آپارتمان‌­نشینی» و «درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی»، صفحاتی از کتاب خود را به «اخلاق آپارتمان‌­نشینی» اختصاص داده­‌اند. اشکال اساسی کتاب نخست در کنار حجم کم آن، بسنده کردن به سرفصل‌­های موضوع یادشده و عمیق نشدن در بحث و نیز عدم استفاده کافی از آموزه‌­های دین است و کتاب دوم نیز علیرغم داشتن دغدغه مسائل آپارتمان‌­نشینی، حجم کمی از مسائل مورد نظر را بیان کرده است.

دیگر پژوهش‌­ها نیز اساساً یا اشاره­‌ای به موضوع این پژوهش نکرده‌­اند، یا این پدیده را از جنبه‌­های فرهنگی، حقوقی و جامعه‌­شناختی بررسی نموده­‌اند. بنابراین، پژوهش حاضر، در مقایسه با آثار یادشده، سه امتیاز دارد:
1. به صورت ویژه و تا حدودی جامع، به مسائل آپارتمان‌­نشینی می‌­پردازد؛
2. به ضرورت آپارتمان‌­نشینی و کارکردهای آن اشاره می‌­کند و 3. آسیب‌­های اخلاقی آپارتمان‌­نشینی را با نگرش بر آموزه‌­های قرآن و حدیث، بررسی، و الزامات آن را نیز توصیه می­‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها