یاسر احمدوند در نخستین مجلس شعرخوانی «به آیین آسمان» گفت: استادمحمدعلی مجاهدی، سالیان سال است که شمع روشن محفل شعر آیینی در کشور ما و در شهر قم هستند.
در این آیین، یاسر احمدوند با بیان اینکه استاد محمدعلی مجاهدی، سالیان سال است که شمع روشن محفل شعر آیینی در کشور ما و در شهر قم هستند، گفت: از خانه کتاب و ادبیات ایران برای برپایی این مراسم ارزشمند و از شاعران و آفرینندگان مفاهیم زیبا در ساختار شعر تشکر میکنم.
امیرعلی عموزاده نیز در این مراسم بیان کرد: پاک و منزه است خدایی که بندهاش را از مسجدالحرام به مسجدالاقصی رساند و از آنجا به بالا رساند. در اینجا سوالی مطرح میشود که چرا به آسمان و بالا رفت؟ به این دلیل که آیاتش را ببیند؛ بنابراین نبی مکرم اسلام به معراج رفت تا بزرگترین آیه را به نظاره بنشیند. «اصول کافی» یکی از کتابهای حدیثی شیعه است؛ وقتی این کتاب نوشته شد حضرت حجت(ص) پشت آن را امضا میکند و مینویسد کتاب اصول کافی برای شیعیان ما کفایت میکند. در این کتاب حدیثی از حضرت امیرالمومنین آمده که میگوید بزرگترین آیه و نشانه، من هستم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اظهار کرد: حمایت از شعر آیینی کشور، حمایت از نشر معارف اهلبیت(علیهمالسلام) است و ما با راهاندازی دفتر شعر آیینی کشور در شهر مقدس قم، اهتمام و تلاش جدی خود برای رشد و گسترش و تعالی شعر آیینی را نشان دادیم.
در ادامه، استاد محمدعلی مجاهدی نیز در این آیین بیان کرد: خداوند بزرگ را سپاس میگویم که در این روز مبارک و عید بزرگ در محضر شما فرهیختگان و دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شاعران آیینیسرای بنام کشور هستم. در این آیین از نشئات قلمی شما شاعران عزیز استفاده خواهیم کرد. برای شاعران جوان این تجربه را عرض میکنم که در خلوتهای خودشان با خدای بزرگ، امام زمان(عج) یا مولی علی(ع) به این موضوع توجه داشته باشند که اتصالات از طرف آنها رخ میدهد. ما باید برای حضور در آن محضر، آمادگی و استحقاق کامل پیدا کنیم؛ در این صورت خواهیم فهمید چه اتفاقاتی رخ میدهد.
رئیس دبیرخانه شعر آیینی کشور ادامه داد: ترکیببندی که در این آیین،بخشی از آن را میخوانم حدود ۱۹۶ بیت است. زمان سرودن این ترکیببند، طوری شعر میبارید که مجال نوشتن نبود. ضبط صوتی داشتم که فقط این شعرها را در آن ضبط کردم و بعدا آن را پیاده کردم.
استاد مجاهدی در ادامه شعر زیر را خواند:
چون وجود مقدس ازلی
شاهد دلربای لمیزلی
وقت پیمانگرفتن از ذرّات
با صدایی رسا و بانگ جلی
«ها! اَلَستُ بِرَبِّکُم؟» فرمود
پاسخ آمد ز هرطرف که: بلی!
تا بسنجد عیارشان، افروخت
آتشی در کمال مشتعلی
داد فرمان روند در آتش
تا جدا گردد اصلی از بدلی
فرقهای ز امر حق تمرُّد کرد
گشت مطرود حق ز پُرْحِیَلی
با شقاوت قرین و همدم شد
شد پریشان ز فرط منفعلی
فرقۀ دیگری در آتش رفت
ز امر یزدانِ قادرِ ازلی
نار شد بهرشان چو خلد برین
که بوَد این سزای خوشعملی
با سعادت قرین و همدم شد
گشت مقبول حق ز بیخَلَلی
بهر این فرقه حق عیان فرمود
جَلَواتِ نبی و نور ولی
که: منم نور احمد مختار
مهر من نیست غیر مهر علی
ناگهان شد عیان در آن وادی
نور مولا علی ز بیحللی
چون به خود آمدند، میگفتند
در حضور خدای لمیزلی
که علی دست قادر ازلیست
رشتۀ ماسوی به دست علیست
سعید بیابانکی که اجرای این آیین را بر عهده داشت، گفت: در فرهنگ دینی و اسلامی ما شعر با معارف اسلامی و دینی همواره پیوند عمیقی داشته است؛ بهخصوص درباره عید غدیرخم که علامه امینی در کتاب «الغدیر» فصل مفصلی به شعر اختصاص داده است. شاعران بزرگ به واسطه فرخندگی این روز، شعرهای ویژه و خاصی سرودهاند؛ یکی از کارهای شعر در طول تاریخ این است که اتفاقات بزرگ تاریخی را مستندنگاری میکند چرا که شعر به تعبیر استاد زرینکوب، بیدروغ و بینقاب است؛ شاعران اهل دروغ گفتن نیستند و شعر نیز دروغ نمیگوید.
در ادامه، سیدمحمدجواد شرافت شعر زیر را خواند:
یاد تو آیینه و نام تو نور
ذکر تو خیر است و کلام تو نور
آینه در آینه مات توام
محو مرور کلمات توام
نظر شما