شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
حمایت از صادرات و تسهیل آیین‌نامه و مقررات صنعت چاپ ضروری است

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت چاپ گفت: حمایت از صادرات، تسهیل آیین‌نامه‌ها و مقررات این حوزه، بهره‌مندی از تسهیلات ارزان‌قیمت در کشور و زمینه‌هایی که این صنعت برای اشتغال دارد، از نکات مهم و قابل توجه در مسیر پیش روی صنعت چاپ است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین افتتاحیه هشتمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران و سومین همایش علمی علوم و فناوری چاپ شنبه (5 شهریورماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منا ابروفراخ، مدیرکل صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صمت، محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ايران و جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

احمدوند در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه امیدوارم چنین نشست‌هایی زمینه بررسی بیشتر و بهتر مشکلات صنعت چاپ باشد، گفت: معتقدم که چنین برنامه‌هایی زمینه‌های پیدا کردن راه‌حل‌ها و برنامه‌ها برای رفع مشکلات، کمتر کردن چالش‌های صنعت چاپ را فراهم می‌کند.
 
وی ادامه داد: حدود یک‌سال از استقرار دولت می‌گذرد و در این مدت با حضور جدی و فعال در میدان اراده خود را نشان داد و همه معترف این موضوع هستند که دولت پیگیر است، مشکلات زیادی رفع شده اگرچه هنوز مشکلات زیادی پیش روی دولت و مردم قرار دارد.
 
احمدوند با اشاره به عزم و اراده دولت برای حل مشکلات، عنوان کرد: اینکه دولتی مستقر شده که اراده و عزم دارد که مشکلات را توجیه و انکار نکند و به‌صورت واقعی با مشکلات برخورد کند و با همکاری کارشناسان و مردم برای حل این مشکلات اقدام کند، قابل ادعا است.
 
وی تاکید کرد: می‌توانیم ادعا کنیم که اراده دولت برای حل مشکلات جدی است، اعتقاد جدی من بر این است که همه مشکلات قابل حل است، البته همه مشکلات در مدت کوتاه خیر، اما حتما راه‌هایی برای حل مشکلات وجود دارد.
 
احمدوند با بیان اینکه برای حل مشکلات صنعت چاپ نیز راهکارهایی وجود دارد، گفت: صنعت چاپ زمان آغاز فعالیت معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، در حال بلاتکلیفی قرار داشت؛ از یک سو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمایلی به تصدی‌گیری و تولی‌گری آن نداشت، از سوی دیگر برخی از ملاحظات و نکات مهم درباره راهبری این صنعت مانع  انتقال کامل آن به وزارت صمت می‌شد. فعالان این عرصه نیز در نوسان بین این دو مجموعه بودند و  معمولا از محدودیت‌‌های هر دو بخش بهره می‌بردند تا از تسهیلات و حمایت‌ها.
 
احمدوند با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قطعیت اعلام کرد، همان‌طور که در قانون پیش‌بینی شده است، مسئولیت، اداره و راهبری این صنعت در وزارتخانه باقی خواهد ماند، گفت: اما این صنعت، از صنایعی است که برای پیشبرد به همگرایی، همراهی و همکاری نهادهای مختلف کشور احتیاج دارد.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تشکیل دفتر چاپ در وزارت صمت، موجب امیدواری و خوشحالی شده است، زیرا از این پس امور مربوط به حوزه‌های صنعتی ازجمله تسهیلات، حمایت‌ها و مجوزها با همکاری این وزارتخانه پیش خواهد رفت.
 
وی با اشاره به برنامه‌های پیش روی وزارت صمت در این مسیر، توضیح داد: در این زمینه پشتیبانی لازم هم در لایحه بودجه 1402 و هم در احکام برنامه هفتم توسعه باید به شکل حمایت و تقویت صنعت چاپ دیده شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به نسبت سهم و توان خود
پیگیر است.
 
نیاز به نوسازی در صنعت چاپ
در ادامه این نشست، احمدوند بر لزوم نوسازی در صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: این نوسازی هم در تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت چاپ و هم در نیروی انسانی به آموزش و ارتقاء نیاز دارد.
 
وی افزود: اگرچه در منطقه در رقابت با عربستان سعودی در جایگاه دوم قرار داریم، اما فاصله با کشور ترکیه بسیار زیاد است، به‌طوری که ایران و عربستان هریک حدود 4 درصد بازار منطقه را در اختیار داریم در‌حالی که سهم کشور ترکیه حدود 40 درصد است.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فاصله ایران با ترکیه زیاد است، گفت: در این میان زمینه‌های رشد و ارتقا صنعت چاپ با برنامه‌های توسعه‌ای وجود دارد، تشکیل شورای راهبردی صنعت با حضور کارشناسان و متخصصان این صنعت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک می‌کند که بتوانیم نقشه جامعی، برای صنعت چاپ طراحی و تدوین کنیم و با کمک فعالان این صنعت به پیش ببریم.
 
احمدوند همچنین توجه به بازارهای منطقه‌‌ را یک ضرورت دانست و گفت: حمایت از صادرات، تسهیل آیین‌نامه‌ها و مقررات این حوزه، بهره‌مندی از تسهیلات ارزان‌قیمت و نرخ ارزان در کشور و زمینه‌هایی که این صنعت برای اشتغال دارد، همه از نکات مهم و قابل توجه در مسیر پیش روی صنعت چاپ است.
 
وی به دور جدید سفرهای استانی هیات دولت اشاره کرد و گفت: توجه به طرح‌های حوزه چاپ اهمیت ویژه‌ای دارد، اگر در هر استان، زمینه‌های بهره‌مندی از مصوبات سفرهای استانی وجود دارد، این موضوع بیان شود تا با سفرهای استانی، این مصوبات سرعت بیشتری به آ‌ن بدهد.
 
احمدوند درباره شهرک‌های صنعتی چاپ نیز عنوان کرد: اکنون در شهرهای قم و مشهد، شهرک صنعتی چاپ داریم؛ با توجه به این دو ظرفیت قابل توجه حضور صنعت چاپ در شهرک‌های صنعتی مورد توجه خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های قابل توجهی در صنعت چاپ داریم که باید فعال‌تر شود، گفت: رویکرد این حوزه توجه به حوزه دانش و پژوهش در عرصه چاپ و صنایع وابسته به آن است، در این زمینه به کمک بیشتری از سوی مراکز و نهادهای علمی و فعالان صنعت چاپ نیاز داریم.
 
احمدوند اتصال بین مراکز علمی و فعالان صنعت چاپ را ضعیف دانست و افزود: طبق آخرین آماری که داریم تعداد فعالان تحصیل‌کرده صنعت چاپ و کسانی که آموزش‌های تخصصی دیده‌اند، زیاد نیست، در این زمینه باید در حوزه آموزش کار بیشتری انجام شود؛ همچنین ظرفیت‌های پژوهشی جدید نیز بیشتر فراهم شود.
 
به گفته وی، در این بخش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت حمایت خواهند کرد تا امکان استفاده از دستاوردهای جدید داخلی برای فعالان صنعت چاپ کشور فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها