به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد؛
کتاب «مناسبات عقل و نقل و علم اجتماعی با تأکید بر آرای آیتالله جوادی آملی»
کتاب «مناسبات عقل و نقل و علم اجتماعی با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی» اثر سید روح الله سیدی آقاملکی در 285 صفحه به چاپ رسید.
دانش اجتماعی عقلی، نقلی و تلفیقی(عقلی - نقلی) از پیامدهای عقل و نقل در سطح علم هستند که موضوع آنها کنش اجتماعی انسانها و مسائل مختلفی است که ذیل حکمت عملی بدان پرداخته میشود.
در سطح نظریه نیز انواع نظریه مبتنی بر سطح و هدف، صورتهای مختلفی دارد. به لحاظ سطح، نظریههای عقلی(تجریدی، نیمه تجریدی، تجربه، شهودی)، نقلی و تلفیقی(عقلی - نقلی) و به لحاظ هدف، نظریههای توصیفی، تبیینی، تفسیری، انتقادی و هنجاری از دلایتهای عقل و نقل در تولید انواع نظریهاند.
پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی بر اساس یکی از سیاستهای بنیادین خویش، محور تأملات و تعاملات نظری و مشوق تعاطی افکار و اندیشههاست و در این میان همواره از کنار هم نهادن موافقان و مخالفان و تضارب آرا نظریهپردازی و نواندیشی دینی استقبال کرده است.
اثر پیش رو مناسبات عقل و نقل و علم اجتماعی با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی است که در آن نگارنده کوشیده است دیدگاهها را به عنوان نظریه پایه در مناسبات عقل و نقل و علم اجتماعی برگزیند تا از یک سو به حوزه مبانی معرفت شناختی و پیامدهای آن در علم اجتماعی بپردازد و از سوی یکی از شارحان ملاصدرا را انتخاب کند.
علاوه بر این، گزینش دیدگاه آیت الله جوادی آملی به دلیل نظریه جامع ایشان در حوزه علم دینی و اتصال آن با مبانی معرفت شناختی و ارائه الگوی ایجابی درباره عقل و نقل است. بنابراین، مسئله اصلی کتاب پیش رو بررسی مناسبات و پیامدهای عقل و نقل در علم اجتماعی یا همان حکمت عملی است.
این اثر در سه فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر، مروری بر ادبیات نظریه موضوع صورت گرفته و توضیحاتی در خصوص مکاتب جامعه شناختی، مکاتب تبیینی، مکاتب تفسیری و مکاتب انتقادی ذکر شده و مبانی معرفتی مکاتب جامعه شناختی تشریح و روش مکاتب جامعه شناختی تشریح شده است.
نویسنده در دومین فصل از این اثر به «بررسی چیستی و جایگاه عقل و نقل» پرداخته است؛ در این فصل، نقلگرایی افراطی، مکتب تفکیک، عقلگرایی افراطی و اجتهاد سنتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و انواع معرفت شناختی عقل تشریح شده و عقل به لحاظ موضوع، تعلقات و منبع معرفت تقسیم شده است. در ادامه این فصل، انواع نقل(سندی – دلالی، تبیینی – تجویزی، تکلیفی – وضعی، تأسیسی – امضایی، و معرفتی) به تفصیل تبیین شده است.
در سومین و آخرین فصل از کتاب مذکور که با عنوان «ظرفیتهای روش شناختی عقل و نقل» تألیف شده، ضمن اشاره به علم اجتماعی عقلی و علم اجتماعی نقلی و علم اجتماعی تلفیقی (عقلی - نقلی)، ظرفیتهای معرفت شناختی، هستی شناسی و انسان شناختی تشریح شده است.
در ادامه این فصل نیز، انواع انسان، انواع کنش، انواع فرهنگ و انواع جامعه تبیین و ضمن بیان چیستی ساخت و آزمون نظریه و ساخت نظریه و آزمون آن، فرایند ساخت و آموزش نظریه (از منظر علوم اجتماعی مدرن، از منظر علوم اجتماعی اسلامی و از منظر عقل و نقل) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
سپس، انواع نظریه و سطوح آن(عقلی، نقلی و تلفیقی)، و همچنین اهداف نظریه(توصیف، تبیین، تفسیر، انتقاد و تجویز) بیان شده است.
در قسمت سخن پایانی این اثر، مبحثی با عنوان «عقل و نقل و علوم اجتماعی اسلامی» ذکر شده و به تمایز علوم اجتماعی اسلامی و جامعه شناسی پرداخته شده و در پایان، پیشنهادهای پژوهشی مطرح شده است.
نظر شما