همایش ملی «اجتهاد عقلگرا» از سوی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی با پیام آیتالله العظمی به میزبانی قم برگزار میشود.
همچنین رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش با عناوین فلسفه عقل جلد اول (نقد عقل جزئی در فلسفه اسلامی) و فلسفه عقل جلد دوم (نقد عقل در مدارس حدیثی میرداماد و صدرالمتألهین) نوشته محمدعلی اردستانی، نقد مکتب تفکیک؛ دفتر اول: مبانی نوشته محمدحسن قدردان قراملکی، نقد مکتب تفکیک، دفتر دوم: مسائل نوشته محمدحسن قدردان قراملکی، روششناسی علم کلام با عنوان فرعی «نگاهی تطبیقی انتقادی به روش فلسفی و تفکیکی» نوشته حمیدرضا شاکرین و مجموعه سه جلدی مقالات همایش اجتهاد عقلگرا و برگزاری مناظره علمی با موضوع جایگاه عقل و نقل در اجتهاد کلامی با حضور حجج اسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی، محمدمهدی گرجیان، محمدتقی سبحانی و رضا برنجکار از دیگر بخشهای این همایش ملی است.
در همین خصوص سه پیش نشست همایش نیز تدارک دیده شده که با عناوین «چیستی خدا از دیدگاه مهدی اصفهانی»، «اصالت و امتیازات عقلانیت شیعی در نظر و عمل» و «نشست فلسفه از دیدگاه آیت الله خامنهای» برگزار شده است.
همچنین در هفته منتهی به همایش نیز سه پنل تخصصی با عناوین «عقل و الهیات با مدیریت جناب حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی»،«عقل و اخباریگری و تفکیک با مدیریت جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای محمدباقر پورامینی» و «عقل و فقه و اصول با مدیریت جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای سیدسجاد ایزدهی» با حضور ارائه دهندگان مقالات همایش برگزار میشوند.
تقدیر از مقالات برگزیده و برگزاری نمایشگاه آثار مرتبط پژوهشگاه با این موضوع، در خلال همایش نیز از دیگر برنامههاست. لازم به ذکر است مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، انجمن علمی کلام اسلامی و انجمن فقه و اصول حوزه علمیه قم، مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکز تخصصی کلام اسلامی امام صادق(ع)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) و خبرگزاری رسا از همکاران علمی و اجرایی برگزاری این رویداد هستند.
گفتنی است همایش ملی اجتهاد عقل گرا چهارشنبه شب، ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۸ تا ۲۱ با حضور صاحبنظران، اندیشمندان و فرهیختگان و استادان حوزه و دانشگاه در محل تالار استاد موسویان(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آدرس قم، بلوار پانزده خرداد، خیابان شهید میثمی برگزار شده و میزبان همه علاقمندان به مباحث کلامی است.
نظر شما