چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
گفتار متن بعد از تکمیل پژوهش شکل می‌گیرد

حسن نقاشی در کارگاه «نوشتار متن مستند» تصریح کرد: «وقتی پژوهش شما کامل باشد گفتار متن شکل می گیرد، اصولاً گفتار متن را خود کارگردان باید بنویسد چرا که حتی اگر یک نفر دیگر آن را بنویسد در آخر گفتار متن از فیلتر کارگردان رد می شود.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کارگاه«نوشتار متن مستند» عصر روز چهارشنبه ۲۳ آذر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. 
در ابتدای این نشست حسن نقاشی درباره گفتار متن توضیح داد:«نگاهی متعصب در سینمای مستند وجود دارد که می‌گوید گفتار متن باعث از بین رفتن واقعیت و دخل و تصرف در آن می شود.تصویر به خودی خود دارای معناست پس نیازی به توضیح ندارد اما اگر فلسفه ای پشت تصویر باشد گفتار متن کمک می‌کند به تصویر هویت بدهد.
امروزه ساده ترین گفتار متن صحبت هایی است که مردم بر روی فیلم هایی که با موبایل می گیرند می کنند.
وی تصریح کرد:« گفتار متن غلط و نابجا یا عدم قدرت نویسنده در نوشتن گفتار متن بدتر از فیلم بدون گفتار متن است. برای نوشتن گفتار متن به لحاظ فنی در قدم اول باید موضع خود را مشخص کنید. انواع گفتار متن شامل ۱-گزارشی و خبری ۲- توصیفی و تعریفی ۳- مستقل و متضاد است.
گاهی گفتار متن به ظاهر در خدمت تصویر نیست فقط ارتباط کمی با آن دارد که مستقل و متضاد است.»
او در اهمیت استفاده از ضمیر در گفتار متن توضیح داد:«چیزی که در استفاده از واژگان مهم است چگونگی استفاده از ضمیر اول شخص و سوم شخص در گفتار متن می‌باشد. در لاتین از ضمیر دوم شخص هم استفاده می‌کنند و مثلا می گویند در هیروشیما این اتفاق افتاد و تو آنجا نبودی. شما با استفاده از ضمیر اول شخص بسیار به مخاطب نزدیک می شوید. امروز استفاده از  دانای کل به اندازه سابق رایج نیست.»
حسن نقاشی در مزمت مستندهای تعریفی گفت:« این مستندها امروز در تلویزیون هم جایی ندارند. مستند تعریفی مستندی است که یک واقعه را تعریف می‌کند.»
وی افزود:«وقتی پژوهش شما کامل باشد گفتار متن شکل می گیرد، اصولاً گفتار متن را خود کارگردان باید بنویسد چرا که حتی اگر یک نفر دیگر آن را بنویسد در آخر گفتار متن از فیلتر کارگردان رد می شود.»
حسن نقاشی در مورد ویژگی های گفتار متن توضیح داد:«گفتار متن نیاز دارد سوال‌برانگیز باشد. شما باید سوال هایی در متن فیلم طراحی کنید که مخاطب بتواند جواب هایش را بگیرد. درواقع کشف واقعیت قرار است با گفتار متن انجام شود.»
او درباره زبان مورد استفاده برای نوشتن گفتار متن گفت:«زبانی که برای گفتار متن استفاده می شود باید طنز استعاره و تضاد داشته باشد. گفتار متن فیلم های برجسته دارای متن فلسفی است. فلسفه نه به معنای عام آن بلکه به معنای باوری که فیلمساز دارد و سعی دارد آن را انتقال دهد.»
حسن نقاشی با اشاره به اینکه نویسنده گفتار متن باید مواظب باشد گفتار متن جای تصویر را نگیرد توضیح داد:«بعد از دهه ۵۰ گفتار متن تبدیل به چسب اتاق تدوین شده بود. هر جا نمی توانستند تصاویر را به هم بچسباند با گفتار متن آن ها را به هم متصل می کردند امروز نیز گاهی همین اتفاق می افتد. وقتی یک واژه حرف خودش را می زند نباید از جملات طولانی و زیاده گویی استفاده کرد. مثلاً در فیلم خاطرات یک ۷۵ ساله اثر محمدرضا اصلانی کلماتی چون تنبیه، توبیخ و مصالحه جای توضیحات بلند را می گیرند.»
وی برای درک بهتر موضوع از نمایش قطعات چند دقیقه ای فیلم های مستند «خاطرات یک ۷۵ ساله» اثر محمدرضا اصلانی، «تپه مارلیک یک» اثر ابراهیم گلستان، «تهران پایتخت ایران است» اثر کامران شیردل، «دنیا خانه من است» اثر کیومرث درم بخش و« باد صبا» اثر لا موریس استفاده کرد.
در پایان او در مورد نوشتن گفتار متن توضیح داد:« هر کسی نمیتواند گفتار متن خوبی بنویسد این کار احتیاج به تجربه دارد.باید تمرین کرد، تمرین نوشتن گفتار متن، خواندن شعر و داستان.علاوه بر آن باید نویسنده گفتار متن تشخیص بدهد از چه لحن و واژگانی برای گفتارش استفاده بکند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها