کتاب «آلبوم من» اولین ترجمه انگلیسی آلبوم «مرت اوپنهایم؛ از کودکی تا سال 1943» است که شامل متن زندگینامه اوست.
دو ویراستار این کتاب، «لیزا ونگر» و «مارتینا کورگناتی»، معتقد هستند کتاب گردآوری مشروح طراحیها و عکسهای مرت اوپنهایم است و به واقع یک اتوبیوگرافی تکه تکه یا شاید «ضد زندگینامه» باشد.
اثرهای هنری که توسط هنرمندان آن زمان، حجمی از زیبایی آرام را تولید کردهاند؛ نسبت به این بیثباتی حساس است و بازتولید کتاب تمرین اوپنهایم را برای ترجمههای انگلیسی که نسخه اصلی را بدون تحت تأثیر قرار دادن آن تقویت میکند، پوشاندهاند.
طرح کتاب آلبوم اصلی زندگی این هنرمند، حاصل 30 سال اول زندگی او است که 15 سال پس از پایان این دوره و در سال پایانی زندگی مادرش تدوین شده است.
در حالی که یادداشتهای این کتاب واضح هستند، میتوان این نقد را داشت که چرا جزئیات مربوط به سال 1958، شتابزده نوشته شده است. این نقد به موارد دیگر نیز وارد است مانند انبوه نقاشیها و عکسهای دوران کودکی که پیشتر طی یک کتابچه منتشر شده است.
دیگر نقد وارد به این آثار مربوط به فرآیند گردآوری کتاب است که با بیدقتی و سرعت مواجه هستیم. این کتاب حاصل الهام دوران کودکی، بلوغ هنری دهه 1933-1943 و آیندهنگری این هنرمند در اواخر دهه 1950 است.
در ردیابی پیشرفت هنری او، نگاههای اجمالی ارائهشده در آلبوم به مفهوم وسیعتری از سالهای اولیه اوپنهایم ادغام میشود. زندگی خانوادگی در جنوب آلمان و سوئیس به طور خلاقانهای حمایت کننده بود و این زمینه مساعدی برای آثار هنری بعدی شد. او، خواهران و برادرانش به قول همکار هنرمند هانس ریشتر: «در خانهای که به نظر میرسد 12 خدمتکار در آن حضور داشتند؛ در درون قوانین آنارشیسم یکپارچه زندگی میکردند!»
اوپنهایم که در اواسط دهه 1930 به سوررئالیسم پاریس کشیده شد. در حالی که شهرت عمومی او با آثاری مانند «سر مرد غرق شده، دولت سوم (1933)» ساخته شده از چوب و بادام قندی آغاز شد، شهرت وی حول محور شیء او، گرد آمد. اوپنهایم نامه آلفرد بار جونیور را در آلبوم خود چسباند که از او برای فروش فنجان چای، نعلبکی و قاشق خزدار به موزه هنر مدرن (MoMA) در نیویورک تشکر کرده بود و این موضوع تا سالها نادیده گرفته شده بود. وضعیت او تا سالها بر حرفه او سایه انداخت.
با این حال، در آن زمان، بیثباتیهای سیاسی در اروپا از قبل آشکار بود و تردیدهای اوپنهایم به موازات سقوط به جنگ بود. شادی مصنوعی عکسهای فوری از سوئیس بیطرف در دهه 1940 در تضاد با نقاشی اسرارآمیز سال 1943، جنگ و صلح قرار دارد، که در آن چهرههایی با لباسهای جشن شامپتر در یک جلگه تاریک مزین به سازههایی به نظر میرسد. تا رشتههای نور را تحمل کند. اوپنهایم رسید این نقاشی را بر روی صفحه آخر آلبوم چسباند و با قدردانی از بلوک خلاقانه یک دهه خود افزود: «از سال 1954 به بعد، نقاشی دوباره امکان پذیر است.»
«آلبوم من» کتابی تکاندهنده است که در آن حساسیت یک هنرمند عصیانگر سطح قابل تحسینی از روشنگری را دریافت میکند. تایپوگرافیها در صفحات رنگی ثبتهای متفاوتی برای نظرات آلمانی، انگلیسی و سرمقاله ارائه میکند و همچنین فضایی برای گنجاندن تصاویر آثاری که اوپنهایم هنگام استفاده از آن بهعنوان منبع عکاسی از نسخه اصلی حذف کرده بود، ارائه میکند.
با آوردن کلمات اوپنهایم به انگلیسی، جلد جدید به طور قابل توجهی تجدید نظر بین المللی شهرت او را افزایش میدهد.
این کتاب در 328 صفحه، 179 تصویر رنگی با قیمت 42 پوند / 50 یورو، در 9 سپتامبر 2022 منتشر شده است.
نظر شما