شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب­‌های «الفبای بازیگری»، «اصول و فنون شخصیت­‌شناسی در تئاتر»، «روش تحلیل متون نمایشی» سه عنوان از آثار ایرج افشاری اصل هستند که توسط انتشارات طراحان تین چاپ و منتشر شده‌­اند.

 کتاب «الفبای بازیگری» به این سئوال مهم که بازیگری چیست؛ پاسخ می‌­دهد.
اولین سؤالی که به ذهن هر کسی که در خصوص بازیگری مطرح می­‌شود، همین سؤال است. بازیگری چیست؟

شاه‌كليد و كليد طلايي بازيگري، «ديگري شدن» است. يعني شخص در قالب ديگري ايفاي نقش كند. خودش را فراموش كند و بتواند در هيئت و شمايل ديگري نقشي را ارائة كند. براي ديگري شدن، مراحل و مقدماتي لازم است: 1ـ شناخت شخصيت/ 2ـ طراحي شخصيت/ 3ـ ارائه و ايفاي نقش

«بازيگري ذوب كردن موم وجودي خود و آن مذاب را داخل يك قالب جديد ريختن است.»
كاري به ظاهر ساده، اما سخت و خطير است. چراكه براي عملي ساختن اين هدف، ابتدا بايد موم وجود خود را شناخت، سپس قدرت ذوب آن را داشت و در نهايت بتوان در قالب مدنظر، دوباره شكل و فرم لازم را به آن داد. اين تمام كاري است كه يك بازيگر بايستي انجام دهد.
و اين كتاب تلاش دارد اين امر مهم با خوانش دقيق و كاملش براي بازيگر اتفاق بيفتد.

در كتاب حاضر سعي نویسنده بر اين بود تا ملزومات يك بازيگر و مطالبي كه براي يك بازيگر لازم، مفيد و ضروري است را ارائه كند. 

«الفباي بازیگری» كتابي براي آغاز يادگيري تدريجي و اصولي هنر بازيگري است.
کتاب «اصول و فنون شخصیت­شناسی در تئاتر»  در مورد مطالب اصلی و مهم شخصیت در تئاتر و راه­های رسیدن به آن است.

در مورد شخصيت و شخصيت­شناسي قطعاً حرف­ها و نظرهاي مختلفي را در طول زندگيتان شنيده‌ايد. اينكه مثلاً اگر مي­خواهي شخصيت واقعي يك فرد را بشناسي، او را در سفر بشناس. يا بهترين و كوتاه‌ترين راه شناخت شخصيت آدم‌ها اين است كه ببيني آدم­هاي دور و اطراف او چه كساني هستند و يا اينكه شخصيت يعني كاري كه شخص انجام مي‌­دهد، نه حرفي كه مي­‌زند و ...
شخصيت يك اثر دراماتيك را از طريق رفتار او مورد قضاوت قرار مي‌دهيم و براي انتقال احساسات خود از صفاتي مانند زياده‌خواه، هشيار، محتاط، مزور، مكار، منصف، سخاوتمند، حريص، بي‌باك، شجاع، خيال‌پرداز، باهوش، عادل، وفادار، بزرگوار، بخشنده، بدانديش، خودخواه، حساس، ثابت‌قدم، خسيس، قابل‌اعتماد و هزاران صفت ديگر استفاده مي‌كنيم. اين شيوه‌ي معرفي يك شخصيت واقعي است.

منظور از شخصيت، چيزي است كه به‌وسيله‌ي آن مشخص مي‌كنيم كه چه نوع انسان‌هايي را نمايش مي‌دهيم. شخصيت تجلي رفتار و انديشه است و تصميم‌گيري نوعي كنش به حساب مي‌آيد. مجموعه صفاتی که با ثبات نسبی در یک فرد وجود دارد و به دیگران اجازه می‌دهد تا بتواند رفتار او را تا اندازه‌ای پیش‌بینی کند و او را از دیگران متمایز سازد، شخصیت نامیده می‌شود. به عبارتي شخصيت الگوي كامل رفتارهايي است كه براي فرد تعيين هويت مي‌كند.

در اين كتاب سعي شده است علاوه بر معرفي راه­هاي شناخت شخصيت متون نمايشي، بازيگر را براي رسيدن به نقش و طراحي و ارائه­ي آن كمك كند.
و سومین عنوان از این سری کتب «روش تحلیل متون نمایشی» است.  تجزیه و تحلیل جریانی صددرصد عقلانی است. تجزیه و تحلیل به جز شناختن، درک­کردن و احسا­س کردن، کشف ماوراء متن، زیرمتن، خلاصه اینکه ماوراء کلامی را که پشت کلمات متن پنهان هستند ، استخراج كرده و جان مي‌­بخشد.

تحليل همچون «اشعه‌­ي ايكس» مي­‌ماند كه بر متن تابيده مي­‌شود تا مواردي كه با چشم غيرمسلح ديده نمي­‌شوند، به سطح آمده و قابل رؤيت شود. از ديدگاهي تحليل از يك فريم به يك فيلم رسيدن است. درواقع انبوهي از اطلاعات در يك فريم نهفته است كه با تحليل ريشه­اي، اصولي و درست مي‌­توان به آن اطلاعات دسترسي پيدا كرده و در نهايت به تحليل كلي متن رسيد و بيشتر بايستي داده­‌هايي از متن را استخراج كرد كه در شكل­گيري كارهاي مشخص براي بازيگران به كارگردان كمك كند.

اين كتاب تلاش دارد تحليل متون نمايشي را به شكل اصولي و ريشه­اي تبيين و آموزش دهد.
قابل ذکر است که کتاب «شیوه­های اجرایی کارگردانان تئاتر ایران و جهان» از همین نویسنده در حال آماده‌­سازی است و به زودی توسط انتشارات طراحان تین منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها