کتاب «الفبای بازیگری» به این سئوال مهم که بازیگری چیست؛ پاسخ میدهد.
اولین سؤالی که به ذهن هر کسی که در خصوص بازیگری مطرح میشود، همین سؤال است. بازیگری چیست؟
شاهكليد و كليد طلايي بازيگري، «ديگري شدن» است. يعني شخص در قالب ديگري ايفاي نقش كند. خودش را فراموش كند و بتواند در هيئت و شمايل ديگري نقشي را ارائة كند. براي ديگري شدن، مراحل و مقدماتي لازم است: 1ـ شناخت شخصيت/ 2ـ طراحي شخصيت/ 3ـ ارائه و ايفاي نقش
«بازيگري ذوب كردن موم وجودي خود و آن مذاب را داخل يك قالب جديد ريختن است.»
كاري به ظاهر ساده، اما سخت و خطير است. چراكه براي عملي ساختن اين هدف، ابتدا بايد موم وجود خود را شناخت، سپس قدرت ذوب آن را داشت و در نهايت بتوان در قالب مدنظر، دوباره شكل و فرم لازم را به آن داد. اين تمام كاري است كه يك بازيگر بايستي انجام دهد.
و اين كتاب تلاش دارد اين امر مهم با خوانش دقيق و كاملش براي بازيگر اتفاق بيفتد.
در كتاب حاضر سعي نویسنده بر اين بود تا ملزومات يك بازيگر و مطالبي كه براي يك بازيگر لازم، مفيد و ضروري است را ارائه كند.
«الفباي بازیگری» كتابي براي آغاز يادگيري تدريجي و اصولي هنر بازيگري است.
کتاب «اصول و فنون شخصیتشناسی در تئاتر» در مورد مطالب اصلی و مهم شخصیت در تئاتر و راههای رسیدن به آن است.
در مورد شخصيت و شخصيتشناسي قطعاً حرفها و نظرهاي مختلفي را در طول زندگيتان شنيدهايد. اينكه مثلاً اگر ميخواهي شخصيت واقعي يك فرد را بشناسي، او را در سفر بشناس. يا بهترين و كوتاهترين راه شناخت شخصيت آدمها اين است كه ببيني آدمهاي دور و اطراف او چه كساني هستند و يا اينكه شخصيت يعني كاري كه شخص انجام ميدهد، نه حرفي كه ميزند و ...
شخصيت يك اثر دراماتيك را از طريق رفتار او مورد قضاوت قرار ميدهيم و براي انتقال احساسات خود از صفاتي مانند زيادهخواه، هشيار، محتاط، مزور، مكار، منصف، سخاوتمند، حريص، بيباك، شجاع، خيالپرداز، باهوش، عادل، وفادار، بزرگوار، بخشنده، بدانديش، خودخواه، حساس، ثابتقدم، خسيس، قابلاعتماد و هزاران صفت ديگر استفاده ميكنيم. اين شيوهي معرفي يك شخصيت واقعي است.
منظور از شخصيت، چيزي است كه بهوسيلهي آن مشخص ميكنيم كه چه نوع انسانهايي را نمايش ميدهيم. شخصيت تجلي رفتار و انديشه است و تصميمگيري نوعي كنش به حساب ميآيد. مجموعه صفاتی که با ثبات نسبی در یک فرد وجود دارد و به دیگران اجازه میدهد تا بتواند رفتار او را تا اندازهای پیشبینی کند و او را از دیگران متمایز سازد، شخصیت نامیده میشود. به عبارتي شخصيت الگوي كامل رفتارهايي است كه براي فرد تعيين هويت ميكند.
در اين كتاب سعي شده است علاوه بر معرفي راههاي شناخت شخصيت متون نمايشي، بازيگر را براي رسيدن به نقش و طراحي و ارائهي آن كمك كند.
و سومین عنوان از این سری کتب «روش تحلیل متون نمایشی» است. تجزیه و تحلیل جریانی صددرصد عقلانی است. تجزیه و تحلیل به جز شناختن، درککردن و احساس کردن، کشف ماوراء متن، زیرمتن، خلاصه اینکه ماوراء کلامی را که پشت کلمات متن پنهان هستند ، استخراج كرده و جان ميبخشد.
تحليل همچون «اشعهي ايكس» ميماند كه بر متن تابيده ميشود تا مواردي كه با چشم غيرمسلح ديده نميشوند، به سطح آمده و قابل رؤيت شود. از ديدگاهي تحليل از يك فريم به يك فيلم رسيدن است. درواقع انبوهي از اطلاعات در يك فريم نهفته است كه با تحليل ريشهاي، اصولي و درست ميتوان به آن اطلاعات دسترسي پيدا كرده و در نهايت به تحليل كلي متن رسيد و بيشتر بايستي دادههايي از متن را استخراج كرد كه در شكلگيري كارهاي مشخص براي بازيگران به كارگردان كمك كند.
اين كتاب تلاش دارد تحليل متون نمايشي را به شكل اصولي و ريشهاي تبيين و آموزش دهد.
قابل ذکر است که کتاب «شیوههای اجرایی کارگردانان تئاتر ایران و جهان» از همین نویسنده در حال آمادهسازی است و به زودی توسط انتشارات طراحان تین منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.
نظر شما