این کتاب حاصل تلاشی هشت ساله برای کاوش جوانب مختلف دل مشغولی نوجوانان به رسانههای اجتماعی و دیگر فناوریهای شبکهای و تلاشی برای توصیف و توضیح زندگیهای شبکهای نوجوانان است.
نویسنده معتقد است که صدای نوجوانان در گفتمان عمومی شنیده نمیشود و عموم مردم اهمیتی برای زندگی نوجوانان قائل نیستند. بنابراین نوجوانان وقتشان را در دنیایی مجازی سپری میکنند که در آن احساس اهمیت میکنند و کنترل بیشتری بر زندگی شان دارند. هویت، حریم خصوصی، اعتیاد، خطر قلدری، نابرابری، باسوادی و جست وجوی فضای عمومی از موضوعاتی است که فصول کتاب بر اساس آن مدون شده است. این کتاب میتواند برای پژوهشگران والدین و مدیرانی که فعالیت آنها در ارتباط با زندگی نوجوانان است مفید باشد.
این کتاب تلاشی برای توصیف و توضیح زندگیهای شبکهای نوجوانان است به افرادی که دربارهشان نگران هستند. یعنی والدین، معلمان، سیاستگذاران، روزنامهنگاران و حتی گاهی نوجوانان دیگر.
کتاب «شبکهگردی نوجوانان» حاصل تلاشی هشت ساله برای کاوش جوانب مختلف دل مشغولی نوجوانان به رسانههای اجتماعی و دیگر فناوریهای شبکهای است. مولف برای فهمیدن فعالیتهای نوجوانان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲، سرتاسر ایالات متحد را پیمودهاست و با نوجوانانی با ترکیب گستردهای از اقوام و پایگاههای اجتماعی-اقتصادی در ۱۸ ایالت صحبت و یا آنها را مشاهده کرده است. ساعتهای بیشماری از طریق ردیابی آنچه نوجوانان بازده از طریق شبکههای اجتماعی بلاگها و دیگر انواع رسانههای اجتماعی به صورت آنلاین انجام میدهند آنها را مشاهده کرده است. با نوجوانان در محلهایی مثل مدرسه بوستانها مراکز خرید کلیساها و رستورانهای فست فود دور هم جمع شدیم.
برای بررسی ژرفتر مسائل خاصی در فاصله سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰، تعداد ۱۶۶ مصاحبه رسمی و نیمه ساختاریافته با نوجوانان داشته است و با نوجوانان در خانههایشان مدرسه و محلهای عمومی مصاحبه کرده است. در ضمن، با والدین معلمان کتابداران، وزرای امور جوانان و کسانی که به صورت مستقیم با جوانان کار میکنند صحبت کرده است. او به متخصصی در مورد فرهنگ نوجوانی تبدیل شده است. در ضمن، پیشینه فنی مولف و تجربه کار با شرکتهایی که سازنده ابزارهای رسانههای اجتماعی هستند، درباره نحوه طراحی پیاده سازی و معرفی رسانههای اجتماعی به مردم اطلاعات دست اولی در اختیارش گذاشت.
همراهی این دو محور تخصصی این امکان را به او داده است تا وارد صحبتهای سیاستگذاری کلانتر شود و به هیئتهایی که روی فعالیت نوجوانان تمرکز دارند خدمت کند و روی صحبتهای عمومی درباره معاشرت شبکهای اثر بگذارد. وقتی شروع به درک اشتیاق و ناامیدی نوجوانان و صحبت با مخاطبان گستردهتر کرده است دریافت که نظر نوجوانان به ندرت گفتمان عمومی حاکم بر زندگی شبکهای آنها را شکل میداد. افراد زیادی درباره دل مشغولی نوجوانان با رسانههای اجتماعی صحبت میکنند اما معدودی از آنها تمایل دارند تا برای گوش دادن به نوجوانان وقت بگذارند، صدایشان را بشنوند یا به آنچه آنها درباره زندگیشان میگویند، به صورت آنلاین یا آفلاین توجه کنند.
مولف معتقد است این کتاب را به منظور پر کردن این شکاف نوشته و در طول این کتاب، از نظرات نوجوانانی استفاده میکند که با آنها مصاحبه کردهاست و نیز کسانی که به صورت غیررسمی تری مشاهده یا حضوری ملاقات کرده است. گاهی هم از رسانهها داستانی را بیرون میکشد تا دیدگاههای بزرگسالان را معرفی کند تا بستر و زمینه صحبت را فراهم کند یا مثالهای بیشتری بیاورد.
دانا بوید در پیشگفتار کتاب بیان کرده است: «این کتاب را به منظور نشان دادن تجربیات و دیدگاههای نوجوانانی که با آنها روبه رو شدم نوشتم. گفتههای آنها به این کتاب شکل داد. همانطور که داستانهای آنها به درک من از نقش رسانههای اجتماعی در زندگی آنها شکل داد. امیدوارم این کتاب روشنی بخش فعالیتهای جالب و پیچیدهای باشد که نوجوانان امریکایی معاصر هنگامی که سعی میکنند خودشان را بیابند در دنیای شبکهای انجام میدهند. امیدوارم هنگامی که این کتاب را میخوانید در تلاش برای فهمیدن زندگی اجتماعی نوجوانان شبکهای پیش فرضهای متعدد خود را درباره نوجوانان کنار بگذارید. نوجوانان کم و بیش خوب هستند، اما خواهان درک شدن هستند. این کتاب دقیقاً تلاش من برای انجام چنین کاری است».
کتاب «شبکهگردی نوجوانان» اثر دانا بوید و با ترجمه مارینا فرهودیزاده از سوی انتشارات علمی فرهنگی در 384 صفحه و با قیمت 120000 تومان روانه بازار نشر شده است.
نظر شما