این کتاب در شش بخش و سیزده فصل به ده نظریه نوین انگیزش شامل نظریه خودکارآمدی، نظریه خودتعیینگری، نظریه علاقه، نظریه ذهنیت، نظریه هدف پیشرفت، نظریه اسناد، نظریه جدید انتظار ـ ارزش، نظریه خودارزشمندی و نظریه خودتنظیمی میپردازد.
او با بیان اینکه هدف از تألیف این کتاب را میتوان از دو نظر مورد توجه قرار داد افزود: نخست، فراهم ساختن یک منبع درسی اصلی با محتوای نظری بهروزشده و عملی اصیل برای درسهای «انگیزش و هیجان»، «روانشناسی انگیزش و یادگیری»، «انگیزش درونی» و یک منبع درسی جنبی برای درسهای «روانشناسی تربیتی»، «روشهای تدریس» و «روانشناسی یادگیری» در مقاطع مختلف تحصیلی. دوم، کمک به توانمندسازی معلمان، مدیران و مشاوران مدارس در شناسایی مصداقهای مفاهیم انگیزشی در محیط واقعی درس و مدرسه، تبیین رویدادهای انگیزشیِ کلاس و مدرسه، طراحی برنامههای انگیزشی به موقع و موثر، متقاعد ساختن افراد اثرگذار در شرایط انگیزشی یادگیرندگان، دفاع از تصمیمهای حرفهای خود.
خلخالی با اشاره به تخصصی بودن کتاب حاضر بیان کرد: مخاطبان اصلی کتاب حاضر بهطورعمده شامل دانشجویان روانشناسی، مشاوره و راهنمایی و علوم تربیتی و افرادی است که در محیطهای یاددهی ـ یادگیری به فعالیت مشغول هستند، مانند مدیران مدارس، معلمان، مشاوران و استادان دانشگاه. صاحبنظران، استادان و مدرسان انگیزش کتاب حاضر را دارای مشخصههایی میدانند که با ارائه نظاممند نظریهها با ساختاری مشابه در هر فصل، بیان هدفهای آموزشی در ابتدای هر فصل، استفاده از مثالهای واقعی از کلاس درس، ارائه پرسشهای اصیل در میان و پایان هر فصل، معرفی ابزارهای سنجش سازههای نظری هر نظریه، ارائه خلاصهای از فصل، بیان کاربردی عملی هر نظریه و ارائه فهرستی از واژگان جدیدی که در هر فصل استفاده شده است به خوانندگان کمک میکند تا به مطالعه رویدادهای انگیزشی ـ یادگیری علاقهمند شده و نسبت به آن نگرش علمی و مهارت عملی پیدا کنند.
او افزود: بسیار مهم است که یادگیرندگان، یادگیری را بهصورت یک امر بامعنا، قائم به خود و ارزشمند تجربه کنند. راهبردهای انگیزشی والدین، معلمان و رسانهها (فیلم، کتاب، مجلهها و ...) باید معطوف بر انگیزش دانشآموزان برای یادگیری و لذت بردن از آن باشد، نه اینکه فقط به ملاکهای موفقیت و پیشرفت دست پیدا کنند. ما به عنوان جامعه نهتنها میخواهیم دانشآموزان پیشرفت کنند بلکه خواهان آن نیز هستیم که برای فرایند یادگیری و رشد مهارتهای خود ارزش قائل شوند، ما میخواهیم ضرورت تلاش برای رشد و کاربرد دانش و مهارتهایشان را از روی میل بپذیرند و نسبت به یادگیری تعهد پایدار داشته باشند.
خلخالی بیان کرد: سابقه بیش از ده سال تدریس درس انگیزش به ویژه در دوره تحصیلات تکمیلی، ضرورت تدوین محتوایی با ظرفیت توانمندسازی دانشی، مهارتی و مداخلاتی مخاطبان (دانشجویان و متولیان فرایند یاددهی ـ یادگیری) را احساس کردم. کتابی که بتواند در کنار ارائه دانش نظری به یادگیرندگان، یادگیری آنها را به دغدغههای انگیزشی در سطوح مختلف از فرهنگ پیشرفت جامعه تا کلاس درس پیوند دهد و به آنها احساس شایستگی و ارزشمندی بدهد.
نظر شما