امجدیان درنشست بررسی چالشهای خبرگزاریها در ایران:
خبرگزاریهای تخصصی مرجعیت رسانهها را در بین مردم افزایش میدهند
کیوان امجدیان تخصصی بودن خبرگزاریها را در راستای افزایش مرجعیت رسانهها بین مردم دانست که این خبرگزاریها میتوانند با جلب نظر مخاطب و جلب اعتماد آنان دوباره به مرجعیت رسانهها جان ببخشند.
سخنرانان این نشست بر ساماندهی خبرگزاریهای تخصصی، تدوین و رعایت چارچوبهای متمایز کننده فعالیتهای تخصصی این خبرگزاریها، شناخت دقیق از مخاطبان و عرصه و میدان فعالیت حرفهای خبرگزاریها در ایران و استفاده از فناوریهای نوین تاکید کردند.
لزوم توجه به مخاطب و باز تعریف اقتضائات خبرگزاریهای تخصصی
سخنران نخست نشست، یونس یونسیان با اشاره به چالشهای پیش روی خبرگزاریها از منظر فرهنگ، حاکمیت و نظام رسانهای، بر لزوم بهرهمندی از پتانسیل خبرگزاریهای تخصصی به عنوان فرصت تاکید کرد، که این مهم را منوط به شناخت از مخاطب واقعی خبرگزاریهای تخصصی دانست. ضمنا شناخت دقیق شکلها و فرمهای جدید اطلاعاتی همراه با تغییرات جامعه ایران و جهان میتواند به موفقیت خبرگزاریهای تخصصی بینجامد چراکه در حال حاضر شناخت مخاطب ایرانی و نیاز رسانهای او بسیار مغفول مانده است. شناخت مخاطب و زمینه ارتباطی تولید محتوا در ساماندهی خبرگزاریها بسیار راهگشا خواهد بود.
باید برای حفظ مرجعیت خبرگزاریهای تخصصی تلاش کنیم
امجدیان در ادامه سخنان یونسیان با تاکید بر نظام رسانهای جهانی، تخصصی بودن خبرگزاریها را در راستای افزایش مرجعیت رسانهها بین مردم دانست که این خبرگزاریها میتوانند با جلب
نظر مخاطب و جلب اعتماد آنان دوباره به مرجعیت رسانهها جان ببخشند.
او با تاکید بر لزوم ساماندهی خبرگزاریهای تخصصی و عمومی اذعان داشت که گاهی مساله کمیت اخبار و محتوا باعث میشود، توجه به اهمیت و نقش خبرگزاریهای تخصصی مغفول بماند، اما من معتقدم تلاش هرچه بیشتر این خبرگزاریها برای تامین محتوای مورد نیاز مخاطب مرجعیت رسانهای آنها را تقویت میکند که همین مرجعیت میتواند در مراحل مختلف جنگ رسانهای به کار بیاید.
امجدیان مواجهه سنتی با مفهوم رسانه در عصر حاضر با سرعت تغییرات فراوان را آسیبی دانست که باعث میشود از توجه به اهمیت این خبرگزاریهای تخصصی غافل شویم در حالی که بهترین ابزار برای جذب مخاطب هستند.
او همچنین با توجه به بحث اخیر ادغام و ساماندهی خبرگزاریها، بر لزوم ساماندهی تعدد خبرگزاریها تاکید کرد و معتقد بود ادغام خبرگزاریهای عمومی و ساماندهی آنها میتواند
راهگشا باشد اما ادغام خبرگزاریهای تخصصی در یکدیگر و یا در خبرگزاریهای عمومی را دچار اشکال دانست.
خبرگزاریهای تخصصی را درجه دو نپنداریم
محمد حسن جعفری سخنران سوم این نشست با اشاره به تجربیات خود در خبرگزاریهای تخصصی با اشاره به چند نکته از چالشهای اصلی خبرگزاریهای تخصصی سخن گفت. در ابتدا او نگاه درجه دو داشتن به خبرگزاریهای تخصصی را مورد نقد قرار داد، نگاه و رویکردی که هم در نگاه اهالی رسانه، هم مدیران و هم خود خبرنگاران مساله ساز میشود و آسیب زاست، نگاهی که باعث میشود روابط عمومیها و نهادها نخست اخبار را در اختیار خبرنگاران خبرگزاریهای عمومی قرار میدهند تا مخاطب بیشتری داشته باشند، یا خبرنگارانی که فعالیت حرفهای خود را در خبرگزاری تخصصی به مثابه کارگاه آموزشی و سکوی پرش به خبرگزاریهای عمومی میدانند و یا مدیران رسانهای که خبرنگاران حرفهای خبرگزاریهای تخصصی را در خبرگزاریهای عمومی جذب میکنند.
مساله بعدی مورد اشاره جعفری، دور شدن خود خبرگزاریهای تخصصی از مفاد اساسنامههایشان مبنی بر تمرکز 80 درصدی بر حوزه تخصصی و ارائه 20 درصدی اخبار عمومی است، درحالیکه همین تمرکز بر اخبار تخصصی مزیت نسبی خبرگزاریهای تخصصی است و با تاکید بر آن باید فعالیت کنند، حفظ این چارچوب ها و رعایت آن میتواند در انتخاب مخاطب نیز اثرگذار باشد.
او ادامه داد: از دیگر سو خبرگزاریهای تخصصی به دلیل مسائل مالی کمتر به استفاده از تکنولوژیهای نوین، بحث سئو و... میپردازند و همین آنها را در رقابت با خبرگزاریهای عمومی عقب نگه میدارد که ساماندهی و پشتیبانی از آنان میتواند به رشد و توسعه فعالیتهای آنان کمک کند.
او در انتها گفت: علاوه بر این توجه به زبانهای خارجی و تولید محتوای حوزه تخصصی در این خبرگزاریها برای مخاطبان خارجی نیز موضوعی است که کمتر در خبرگزاریهای تخصصی به آن پرداخته میشود و یا حتی بعضی خبرگزاریهای تخصصی دفتر و شعبه استانی برای پوشش اخبار ندارند.
نظر شما