سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۸
اسراري از قرآن كريم

جلد اول كتاب «شرح فارسي الاسفارالاربعه صدرالمتألهين شيرازي» نوشته آيت‌الله حسن حسن‌زاده آملي و به كوشش محمدحسين نائيجي از سوي موسسه بوستان كتاب قم منتشر و روانه بازار نشر شد.

 به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، مهمترين اثر فيلسوف بزرگ اسلامي، صدرالمتألهين شيرازي(ملاصدرا) است كه در آن، انديشه‌هاي عميق فلسفي خود را به نگارش در آورده و اصول و اركان «حكمت متعاليه» را پي‌ريزي كرده است. 

اين كتاب علاوه بر امّهات آراي فيلسوفان و متكلمان قبل از ملاصدرا، حاوي يك دوره فلسفه بر طبق مباني خاص «حكمت متعاليه» است و  مي‌توان آن را دانشنامه فلسفي جامعي به شمار آورد كه هيچ‌يك از طالبان فلسفه بي‌نياز از مراجعه به آن نيستند. 

اين اثر ملاصدرا، از همان آغاز تأليف، مورد توجه اهل انديشه و فلسفه قرار گرفت و در حلقه‌هاي درس و بحث و مباحثه به عنوان متن درسي، با استقبال شگفتي روبه‌رو شد. اين مجموعه، به سبب امتيازاتش، در طول سده‌هاي اخير همواره مورد مطالعه و مراجعه اهل فن بوده و دير زماني است كه به عنوان متن عالي فلسفه در مراكز و حوزه‌هاي علمي تدريس مي‌شود. 

از زمان تأليف كتاب تاكنون، فيلسوفان و عالمان اسلامي شرح‌هاي متعددي بر اين كتاب نوشته‌اند كه مي‌توان به حكيمان بلندمرتبه از اصحاب حكمت متعاليه، همچون آقاعلي نوري و ملاهادي سبزواري اشاره كرد كه بر اين كتاب حواشي و تعليقات ارزشمندي نگاشته‌اند. 

آيت‌الله حسن‌زاده آملي با تبحر در فلسفه و عرفان اسلامي و چيره‌دستي در تبيين حكمت متعاليه و تأمل و بحث و تحقيق و تشكيل حلقه‌هاي درسي چندين ساله، كتاب «اسفار» را شرح كرده است. 

اثر حاضر، شرح فارسي آن است كه براي شاگردان تدريس  و پس از ويرايش دقيق و تبديل زبان گفتار به نوشتار، به شكل كنوني در جلدهاي متعدد عرضه شده است. 

ملاصدرا در اسفار و ساير كتاب‌هايش، كشف، عقل و شريعت را همانند شير و شكر در هم آميخته و يكي، ديگري را تأييد مي‌كند. صدرالمتألهين از مشارب گوناگوني در اين كتاب استفاده كرده و درصدد تلفيق آنها بوده است. 

در بخشي از مقدمه مؤلف آمده است: «كتاب شريف اسفار، كتابي انسان‌ساز و به تعبير بزرگان ما، تفسير انفسي قرآن كريم است. مرحوم صدرالمتألهين، اسراري را از قرآن كريم جدا و دسته‌بندي كرده و آن را اسرارالآيات ناميده است. آنچه در كتاب اسرارالآيات به تفصيل آمده، در اين كتاب اسفار خوانده مي‌شود و باز به تعبير استاد ديگرمان، اين كتاب، ام‌الكتاب كتب مرحوم آخوند ملاصدرا است.» 

آنچه در اين جلد آمده است، سفر اول از سفرهاي چهارگانه است كه سالك از خلق به حق مي‌رسد. قسم اول اسفار، پنج مسلك و مسلك اول آن، شش مرحله است كه جلد حاضر فقط يك مرحله را در خود جاي داده است. 

چاپ اول كتاب «شرح فارسي الاسفارالاربعه» در شمارگان 1500 نسخه، 736 صفحه، و بهاي 140000 ريال راهي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط