مدرس دورههای استعدادیابی در گفتگو با ایبنا؛
الگوی کتابخوان برای فرزندانمان باشيم/ استعدادیابی فرزندان قبل ازشروع کلاسهای متعدد آموزشی
مدیرعامل بنیاد استعدادیابی آتیه و مدرس دورههای استعدادیابی استان کرمان گفت: بهتر است بدانيم که کودکان کتابخوان معمولاً محصول خانوادههايی هستند که پدر و مادر نيز در آن خانواده به کتاب و کتابخوانی اهميت فراوانی بدهند، يعني میتوان گفت که بچهها از رفتار ما الگو میگيرند پس سعی کنيم يک الگوی کتابخوان برای فرزندانمان باشيم.
وی توضیح داد: تصور کنید که وارد مغازه شدهاید، فروشنده با حس و حال خوب از شما استقبال میکند و یک خرید لذتبخش و با رضایت کامل را تجربه میکنید به واقع بعد از خرید علاوه بر حس و حال خوب، رضایتمندی شما از فروشنده مغازه است که با شناخت درست نیازمندیتان شما را در راستای خرید بهتر راهنمایی کرده است.
جعفری ادامه داد: به واقع این فروشنده با هنر استعدادش تجربه یک حس خوب را به شما داده است و یا در مثالی دیگر میتوان گفت در یک کلاس درس، یک معلم با هنر و استعدادش که معلمی است توانسته آینده شغلی شما را تغییر دهد و یا در دوران تحصیلی با مراجعه به یک مشاور، مسیر شما تغییر یافته و شما رشته تحصیلی خوبی متناسب با استعدادهایتان انتخاب نکردهاید و سالها بعد متوجه شدهاید که عمرتان را هدر دادهاید در حالیکه با رفتن در یک رشته تحصیلی دیگر موفقتر بودهاید.
مدیرعامل بنیاد استعدادیابی آتیه بیان کرد: این نمونهها ما را به این نتیجه میرساند که هر انسان یکسری قابلیتهای درونی دارد که باید به آنها توجه کند و این با عدالت خداوند یکی نیست که بگوییم من استعداد ندارم اما خواهرو یا همکارم دارای استعداد هستند.
جعفری اظهار کرد: در گام اول باید باور استعداد را داشته باشیم چرا که معتقدیم خداوند عدالت خود را در استعدادهای انسانها قرار داده و هر انسانی که به این دنیا آمده با یک قوه، استعداد و جوهره دورنی همراه است که آن را استعداد مینامیم.
وی تاکید کرد: هنر و انتخاب ما این است که بتوانیم استعداد را کشف کنیم به واقع باید به خودشناسی که درهمه ادیان و مذاهب به آن اشاره شده، بپردازیم؛ چرا که انسانها با خودشناسی میتوانند مسیر استعداد خود را کشف کنند، همچنین انسانها میتوانند نحوه پرورش استعدادشان را پیدا کنند و به آن شتاب دهند.
مدرس دورههای استعدادیابی افزود: انسان با کشف خود و واقعیتهای درونیاش میتواند روی پرورش خود کار کند در این روال است که ما سعی میکنیم در یکسری فرایند با فرد همراه باشیم چرا که تنها کشف استعداد کافی نیست بلکه باید در این مسیر قدم گذاشت.
مدیرعامل بنیاد استعدادیابی آتیه گفت: برخیها به تصور اینکه چون فرزندشان را در کلاسهای متعدد ثبت نام کردهاند کافی است در حالیکه شاهد خروجی خوبی از حضور فرزندشان در کلاسهای متعدد نیستند در اینباره باید گفت که والدین باید نسبت به فرزند خود شناخت پیدا کنند و متناسب با خصوصیتها و قابلیتهای ذاتی فرزندشان بر روی آن تمرکز کنند در روال استعدادیابی این موارد مشخص و والدین آگاه میشوند.
وی با بیان اینکه اگر فرزندتان با مشکل خاصي دست و پنجه نرم ميکند، ادامه داد: خواندن کتابي با همان موضوع ميتواند به او در يافتن راهي براي برون رفت از مشکل کمک کند و به او نشان ميدهد که در اين مشکل تنها نيست. کتاب خواني، به خصوص کتابهاي مصور، روش مؤثري براي آموزش نکات تربيتي به کودکان خردسال است.
مدیرعامل بنیاد استعدادیابی آتیه، استعدادیابی در بحث ازدواج، رشته تحصیلی و انتخاب شغل را کمک شایانی به زندگی افراد دانست و گفت: حتی در خصوص ازدواج افراد با تطابق رفتار زوجین، شناخت کامل قبل از ازدواج و بررسی شخصیت افراد میتواند سبب افزایش آگاهی بیشتری میان زوجین شود.
تأثير مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان
وی با بیان اینکه اين را هم يادآوری کنم که برای بهرهمندی از تأثير مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان نيازي نيست کتابهايی را که فرزندانمان مطالعه میکنند حتماً دارای نکات آموزشی و تربيتی باشد، تصریح کرد: خيلی از وقتها يک کتاب طنز نيز میتواند کودک را به خنده بياندازد و به او حس شادی بدهد و روحيه او را دگرگون کند. و در ضمن مطالب ارزندهای را در قالب طنز به فرزندانمان آموزش دهد.
جعفری اذعان کرد: بسياری از ما حتی اگر خودمان پدر و مادر کتابخوان نباشيم، ولي درصد بسياری از ما دوست داريم که فرزندانمان کتاب بخوانند؛ چرا؟ چون که از مزايای آن در زندگی روزمره و آينده آنها آگاه و مطلعيم، اما بهتر است بدانيم که کودکان کتابخوان معمولاً محصول خانوادههايی هستند که پدر و مادر نيز در آن خانواده به کتاب و کتابخواني اهميت فراواني بدهند، يعنی میتوان گفت که بچهها از رفتار ما الگو میگيرند پس سعی کنيم يک الگوی کتابخوان براي فرزندانمان باشيم.
وی در خصوص زمان مناسب برای استعدادیابی فرزندان بیان کرد: از 4 سالگی میتوان استعدادیابی کودک را انجام داد البته بستگی به محیطی دارد که فرد درآن پرورش یافته است، محیطی که غنی باشد یعنی کودک شرایط بازی برایش فراهم باشد و بازی میکند و از طرفی کتاب برای کودک خوانده شود تاثیر بسیاری در جهت استعدادیابی او دارد.
مدیرعامل بنیاد استعدادیابی آتیه، استعدادیابی در پایان گفت: کودکان را از سنين کم در کتابخانهها عضو کنيم. بچهها با عضويت در کتابخانهها و شرکت در برنامههايی که در کتابخانهها برگزار میشود و دوستانی که در کتابخانهها پيدا میکنند علاوه بر اينکه بار علمی خودشان را بالا میبرند، روابط عمومیشان نیز افزایش مییابد.
نظر شما