پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
«سفر نظریه‌ها» به سی‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران رسید

عباس کاظمی جامعه‌شناس ایرانی، دانشیار مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی از عرضه کتاب «سفر نظریه‌ها» در سی‌و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد. او عقیده دارد باید به پرسش مهمی در خصوص نظریه‌ها در ایران جواب بدهیم و آن هم این است که چرا در ایران، نظریه‌ها سفر نمی‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سفر نظریه‌ها» کتابی است درباره مواجهه ما ایرانیان با نظریه‌ها در چارچوب استعاره سفر. سفر استعاره خوبی برای فهم تحولات یک نظریه است. در برداشت اولیه و ابتدای سفر به معنای دور شدن از نقطه آشنا و نزدیک شدن به مکانی جدید است.
 
کاظمی درباره این اثر بیان کرد: این کتاب درباره نظریه‌سازی است و شیوه‌های مواجهه ایرانیان با نظریه علوم انسانی. تحول نظریه از مبدأ مثل حرکت از کشوری به کشور دیگر یا از رشته یا فردی به رشته یا فردی دیگر وقتی تحول پیدا می‌کند از راهش از مبدأ به مقصد مورد بررسی قرار می‌گیرد. کتاب، تئوری‌ها را از حالت‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
وی گفت: پرسشی که کتاب در پی پاسخ دادن به آن است این است که چرا در ایران نظریات سفر نمی‌کنند؟ این کتاب نظریه‌ای است درباره نظریه. برای نمونه تئوری ادوارد سعید را مطرح می‌کند. ریون کونل، کلیفور گیرتز، مایکه بال و ... از جمله مهم‌ترین نظریه‌پردازانی هستند که در این کتاب به نظریه‌هایشان توجه شده است.
 
درباره کتاب «سفر نظریه‌ها»
جبار رحمانی جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی درباره محتوای این کتاب اینطور نوشته است: «مواجهه اصحاب علوم اجتماعی ایران با «نظریه‌ها» از کلیدی‌ترین مباحث برای شناخت وضعیت علوم‌انسانی و اجتماعی مدرن در ایران است. آنچه در کلاس‌های درس و در رساله‌های دانشجویی می‌گذرد، نشان می‌دهد که موقعیت «نظریه» و «روش» در دانشگاه ایرانی هنوز پرمناقشه است.
 
کابوس رساله‌نویسی، انتخاب نظریه یا نوشتن بخش نظری رساله است؛ بخشی که اغلب بسیار پرطمطراق نوشته می‌شود. هرچند این فربهی مفصل بخش‌های نظری کتاب‌ها و رساله‌ها، لزوماً به معنای فهم درست همان نظریه‌ها هم نیست و گاه بسیاری از ظرایف نظریه‌ها نیز در این مسیر قربانی بدفهمی‌ها و فهم ناقص می‌شود.
 
کتاب «سفر نظریه‌ها» توسط عباس کاظمی نوشته شده و علاقه‌مندان به خرید این کتاب می‌توانند با مراجعه به غرفه نشر اگر در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به خریداری اقدام کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها