یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
سود مخاطب از حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه

برخی ناشران در گفت‌‌و‌گو با ایبنا، درباره حضور مردم، فروش با وصف نخستین جمعه نمایشگاه کتاب، تاکید کردند، پیوند دو سامانه نمایشگاه و خرید از کتاب‌فروشی، به نفع مخاطب و سلامت چرخه نشر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)،‌ سی‌و‌‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که 20 اردیبهشت‌ماه با مشارکت 2 هزار و 700 ناشر داخلی آغاز شده، براساس اعلام علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی این دوره از نمایشگاه از نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران تا ساعت ۲۱ شنبه(23 اردیبهشت‌ماه) دستگاه‌های کارت‌خوان رسمی نمایشگاه مبلغ ۳۵ میلیارد تومان برای فروش حضوری ثبت کردند که با مبلغ برآوردی کارت به کارت و فروش نقدی یا کارتخوان‌های غیررسمی حدود ۴۵ میلیارد تومان فروش داشته‌اند.
 
مدیران نشر شهرستان ادب، کتابستان معرفت و سایان در گفت‌وگو با ابینا، بر تأثیر حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب 1402 تأکید کردند و نخستین جمعه این دوره را روز فوق‌العاده نمایشگاه سی‌و‌چهارم ارزیابی کردند.  

کاری کنیم، کتاب خریدن هم کار فرهنگی حساب شود
محمدامین اکبری، مدیر انتشارات شهرستان ادب درباره حضور مردم در نمایشگاه و میزان فروش به خبرنگار ایبنا گفت: روز‌های سوم و چهارم، نسبت به روز نخست بهتر بود؛ اما هنوز آن آخر هفته‌هایی که از نمایشگاه و حضور بازدیدکنندگان  انتظار داشتیم، نبوده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت بازدیدکنندگان به خریداران، در مقایسه با سال‌های پیش، نسبت خوبی است، بیان کرد: نکته قابل توجه اینکه بازدید‌کنندگان نمایشگاه، قصدشان خرید است، و شکر خدا فروش خوبی داشتیم. 

این ناشر با تأکید بر توجه بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها برای نمایشگاه حضوری گفت: نمایشگاه، محلی برای دیدار اهل کتاب است. بعد از شیوع کرونا محدودیتی نداریم؛ بنابراین برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای باشد، تا چراغ نمایشگاه حضوری برافروخته‌تر شود.

اکبری درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با  «سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه، بیان کرد: چرخه نشر، چرخه‌ای است که از حلقه‌های مؤلف، ناشر، پخشی و کتاب فروش و مخاطب تشکیل شده و در این سال‌ها هرکس در پی این بوده تا یکی از این حلقه‌ها را حذف کند، موفق نشده؛ این حلقه‌‌ها باید پیوسته بمانند.

این ناشر با بیان اینکه نمی‌توان به کتابفروش ظلم کرد که ناشر سود بیشتری ببرد، یا پخشی به ناشر ظلم کند تا سودش بیشتر باشد، گفت: هرچقدر این چرخه سالم‌تر باشد و مخاطب از همین چرخه کتابش را تهیه کند، به نفع همه است.

این ناشر ضمن اشاره به اینکه نمایشگاه فرصت مهمی برای تأمین نقدینگی ناشران‌ است، اظهار کرد: اگر این چرخه صحیح فعالیت کند؛ یعنی کتاب‌فروشی‌ها رونق پیدا کنند، پخشی‌ها رونق پیدا کنند، کار ناشران هم‌رونق پیدا می‌کند.

مدیر، انتشارات شهرستان ادب گفت: سامانه خرید از کتاب‌فروشی، طرح خوبی است. باید کتاب‌فروش‌ها تقویت شوند و همان‌طور که کتاب خواندن عمل فرهنگی است، کتاب خریدن هم یک عمل فرهنگی محسوب شود. 

کتاب‌فروشی‌ها از حضور در نمایشگاه کتاب راضی‌اند
محمد حقی، رئیس انتشارات کتابستان معرفت، با نظر مدیر انتشارات شهرستان ادب درباره حضور مردم در دو روز گذشته نمایشگاه کتاب موافق نبود و به ایبنا گفت: نمایشگاه در این‌ دو روز خیلی پرشور بود. رفت و آمد مخاطبان زیاد و استقبال هم ویژه بود.

وی درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با «سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه، بیان کرد: خیلی به این موضوع که همواره مطرح می‌شود؛ «نمایشگاه به کسب و کار کتاب‌فروشی‌ها آسیب می‌زند» اعتقاد ندارم.

این ناشر با اشاره به گردش مالی ناشران در نمایشگاه در مقایسه با تراکنش مالی سال ناشرها اظهار کرد: گردش مالی ناشرها در نمایشگاه ۵ درصد گردش مالی طول سالشان است و آن ۹۵ درصد دیگر در سیستم توزیع فروشگاهی اتفاق می‌افتد؛ اما  مجموعه‌ای از دغدغه‌ها و درخواست‌ها و نقدها موجب شد، دوستانی که در ارشاد بودند تصمیمی بگیرند که بشود که دغدغه‌های طرفین ماجرا به انتفاعی برسد؛ نتیجه آن شد که کتابفروش‌ها را هم در نمایشگاه کتاب سهیم کردند.

حقی با اشاره به رضایت کتاب‌فروش‌ها در این دوره از نمایشگاه گفت: بازخورد شهودی و شفاهی من از کتابفروش‌ها این بود که کتابفروش‌ها در نمایشگاه مجازی شاید خیلی بیشتر از ناشرها بسته ارسال کرده‌اند، در کل استقبال از کتاب‌فروشی‌ها زیاد بوده و آن‌ها راضی‌اند.

دلیلش هم معلوم است یک ناشر ۱۰۰ تا ۵۰۰ عنوان کتاب دارد اما یک کتابفروشی ۲۰ هزار عنوان کتاب دارد و به‌طور طبیعی در معرض فروش بیشتری است.

«سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» طرح خوبی است/جمعه؛ روز رکورد‌زنی نمایشگاه
سجاد قاسمی، مدیر بازرگانی انتشارات سایان با نظر مدیر انتشارات کتابستان معرفت، درباره حضور مردم در دو روز آخر هفته موافق است و به خبرنگار ایبنا گفت: پنج‌شنبه بهتر بود اما اوج حضور مردم نخستین جمعه نمایشگاه رقم خورد. از نظر حضور مردم و خرید، جمعه واقعا فوق‌العاده بود. جمعیت زیاد بود نکته مهم اینکه جمعیت جمعه، مخاطب کتاب بودند؛ کاملا مشهود بود که خرید‌هایشان با آگاهی انجام می‌شود.
وی که معتقد است روز جمعه در این دوره از  نمایشگاه کتاب، رکورد زده، اظهار امیدواری کرد در روزهای پیش رو هم این اتفاق تکرار شود.

این ناشر درباره همزمانی نمایشگاه مجازی و فیزیکی و پیوند آن با  «سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» در سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه، وجه‌های مختلفی را بررسی کرد و گفت: نکته حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه این است که می‌بینیم کتابفروشی در شهرستانی مثل اصفهان، زاهدان، بندرعباس کتابی را دو سال پیش خریده اما تا الان نتوانسته به هر دلیل بفروشد؛ اما توان رقابتش در نمایشگاه مجازی خیلی بیشتر است‌ چرا‌که همان کتاب الان ۲۰۰ هزار تومان شده و کتابفروش نسخه ۶۰ هزار تومنی آن را دارد؛ که به معنای سود برای مخاطب است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط ناشر در سهیم شدن کتاب‌فروش‌ها در نمایشگاه کتاب این دوره بیان کرد: به‌نظر می‌رسد این حضور برای ناشر اتفاق خوبی نیست؛ چراکه ناشر برای نقدینگی نمایشگاه کتاب، هزینه کرده اما  با توجه به اینکه هم رقابت زیاد شده هم کتابفروش‌ها کتاب‌های قیمت قدیم زیادی دارند، فروش مجازی‌ ناشر به شدت افت کرده است.

مدیر بازرگانی انتشارات سایان گفت: با همه این تفاسیر و در مجموع، ناشران از این اتفاق خوشحالند؛ چراکه بالاخره در این چرخه کتابفروش هم باید بتواند کتاب بفروشد و نقدینگی داشته باشد تا کتاب‌های تجدید چاپی و چاپ جدید را تهیه‌ کند.

«سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» اتفاق خوبی است؛ اما کاش طوری برنامه‌ریزی می‌کردند که ناشران هم ضربه نبینند. کتابفروش‌‌ها، در بازه‌های زمانی مختلف طرح‌های حمایتی مختلف دارند، می‌شود از همان زمان‌ها برای این کار استفاده کرد، چون ۱۰ روز نمایشگاه برای ناشر است و بقیه سال برای کتاب‌فروش.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها