چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
حاملان علوم انسانی در ایران به شدت سیاست‌زده شده‌اند/ بازتولید علوم انسانی بحران‌زده غرب در کشور

مهدوی‌زادگان گفت: علوم انسانی در غرب با بحران روبه‌رو است و همان علوم انسانی بحران‌زده در ایران باز دچار چالش است. حاملان علوم انسانی در ایران هم به شدت سیاست‌زده شده‌اند و همین سیاست‌زدگی نمی‌گذارد آن‌ها خیلی چیزها را ببینند و بشنوند.

داوود مهدوی‌زادگان پژوهشگر حوزه فقه و علوم سیاسی و رییس سازمان سمت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در هفتمین روز از سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه جنبه‌های فرهنگی این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره‌های سابق بیشتر بود، بیان کرد: در مجموع نمایشگاه خوبی است. منتها گرانی کتاب‌ها در سخت شدن خرید کتاب اثر گذاشته است. به نظرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در بحث کاغذ به شکل ویژه نگاه کند. برای سرمایه‌گذاری در بحث کتاب نباید با صرفه اقتصادی نگاه کرد و منتظر آورده و سود بود. در بحث کتاب هرچقدر سرمایه‌گذاری کنیم شبیه به آورده و سود است.
 
وی ادامه داد: هرچقدر مردم ما کتابخوان و اهل مطالعه بشوند برای جامعه و حاکمیت خوب است. با توجه به مسمومیت فرهنگی که در فضای مجازی وجود دارد تقویت نشر مکتوب بسیار کمک‌کننده است.
 
مهدوی‌زادگان با اشاره به مشکلات اقتصادی و بار سنگین چاپ کتاب عنوان کرد: اگرچه دولت باید در بحث تأمین کاغذ به ناشران کمک کند اما این تنها وظیفه دولت نیست. خوب است دستگاه فرهنگی ما و دیگران این بحث وقف کتاب را بین خیرین جا بیاندازد و این موضوع نهادینه شود. خیرین باید در حوزه چاپ کتاب وارد شوند و کمک کنند.
 
وی ادامه داد: ناشران زیادی هستند که می‌توانند بخشی از کارشان را به بحث خیریه اختصاص دهد. خیرین تنها به بحث ساخت و ساز و دیگر مسائل نپردازند و به سمت چاپ و توزیع کتاب بیایند.
 
مهدوی‌زادگان با اشاره به چاپ کتاب‌های درسی در سازمان سمت گفت: ما ارزان‌ترین کتاب‌ها را چاپ می‌کنیم. البته با مشکل کاغذ روبه‌رو هستیم و اینکه قیمت‌ها را پایین نگاه داریم بسیار سخت است. ما در حال مقاومت هستیم ولی دشواری‌های فراوانی وجود دارد و مجبوریم قیمت کتاب را بالا ببریم.
 
وی اضافه کرد: خیلی از دانشگاه‌ها هستند که می‌توانند در بحث خیریه وارد شوند. مثلا می‌توانند بودجه بدهند به دانشجویان تا نیازشان را به کتاب برآورده کنند. باید توجه خیرین را به فرهنگ جلب و تقویت کنیم.
 
مهدوی‌زادگان بیان کرد: علوم انسانی با توجه به ریشه‌های فکری که منبعث از اندیشه غربی است در ایران دچار یک بحران مضاعف است و با چالش‌های سنگینی مواجه است. اینکه می‌گویم مضاعف از این باب است که علوم انسانی در غرب با بحران روبه‌رو است و همان علوم انسانی بحران‌زده در ایران باز دچار چالش است.
 
رییس سازمان سمت ادامه داد: علوم انسانی بحران‌زده غربی در ایران دچار چالش شده است. وضعیت فرهنگی که قشری از جوانان ما درگیرش شده‌اند مرجعش همین علوم انسانی به ابتذال کشیده شده است. علوم انسانی دچار هنجارشکنی و ناهنجاری شده و جدای از بحث سیاست و حاکمیت، این قشر دچار ابتذال فرهنگی شده‌اند.
 
وی گفت: اگر بگوییم علوم انسانی وارداتی مرجع این تفکر است این وضعیت از آنجا ناشی می‌شود. حاملان علوم انسانی در ایران به شدت سیاست‌زده شده‌اند و همین سیاست‌زدگی نمی‌گذارد آن‌ها خیلی چیزها را ببینند و بشنوند. آنها خیلی از مسائل را می‌بینند ولی صدایشان درنمی‌آید. فقط به سیاست و حکومت چسبیده‌اند در حالی که خیلی از این مسائل اساسا ربطی به سیاست و حاکمیت ندارد.
 
مهدوی‌زادگان اضافه کرد: مثلا درمورد برهنگی و بی‌حجابی، این ربطی به سیاست ندارد. حاملان علوم انسانی چه می‌خواهند با این‌ها بکنند؟ بعضا حمایت هم می‌کنند. حاملان علوم انسانی به نظرم باید به خودشان بیایند.
 
وی گفت: حامل علوم انسانی مدرن در ایران یا همان روشنفکران باید دست از خودفریبی بردارند چون خیلی گرفتار این موضوع شده‌اند. بنابراین باید بگویم یک نوع خودبرتربینی در آنها وجود دارد. ما در ایام کرونا بحران علوم انسانی را کاملا مشاهده کردیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها