چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
نمایشگاه کتاب در آستانه ثبت 200 میلیارد تومان فروش/600 هزار نسخه کتاب فروش رفت

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فروش ۱۹۸ میلیارد تومان تا پایان روز هفتم نمایشگاه خبر داد و گفت: از ۶۸‌میلیارد تومان فروش بخش مجازی حدود ۵۳ و نیم میلیارد تومان سهم ناشران و ۱۴ و نیم میلیارد تومان سهم کتابفروشان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هفتمین نشست خبری سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، سخنگوی سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب تهران و آزاده نظربلند، مدیر کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی نمایشاه چهارشنبه (27 اردیبهشت ماه) در کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب برگزار شد.
 
در این نشست رمضانی با اشاره به آمار فروش کتاب تا ساعت ۲۱ روز سه‌شنبه (26 اردیبهشت‌ماه)، گفت: در بخش حضوری فروش ۱۳۰‌میلیاردی را تجربه که ۱۰۰‌ میلیارد تومان در کارتخوان‌های رسمی و ۳۰ میلیاردتومان فروش از کارتخوان‌های غیررسمی است.
 
وی ادامه‌داد: بخش مجازی ۶۸ میلیارد تومان فروش را تجربه کرده است و به‌طور کلی ۱۹۸ میلیارد تومان تا پایان روز هفتم نمایشگاه به ثبت رسیده است.
 
رمضانی با بیان اینکه نمایشگاه به فروش ۲۰۰ میلیارد تومانی نزدیک شده است، تأکید کرد: از ۶۸‌میلیارد تومان فروش، حدود ۵۳ و نیم میلیارد تومان سهم ناشران و ۱۴ و نیم میلیارد تومان سهم کتابفروشان است؛ همچنین نسخه‌های  فروخته شده بیش از ۶۰۰‌ هزار نسخه کتاب است.

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به فعالیت مرکز پاسخگویی و اطلاع‌رسانی نمایشگاه گفت: عملیات به این بزرگی که در سطح ملی و گستره جغرافیایی کشور برگزار می‌شود، ظرایف و دقایقی برای پشتیبانی نیاز دارد که در این مرکز انجام می‌شود.

وی افزود: در مرکز پاسخگویی و اطلاع‌رسانی شرایطی پیش‌بینی شده است تا به افرادی که‌ توان خرید یا به اینترنت و فضای مجازی دسترسی ندارند؛ کمک شود تا اشکالات آن‌ها برطرف شود یا از ابتدا آن‌ها را برای خرید همراهی می‌کنند.

رمضانی با بیان اینکه روز گذشته سه‌شنبه(26 اردیبهشت‌ماه) زیباترین تصاویر در تاریخ 34 ساله نمایشگاه را به چشم دیدیم، گفت: شاید بتوان گفت که سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه پُراستقبال‌ترین روز نمایشگاه کتاب بود، مردم به آرامش‌بخشی حوزه فرهنگ اعتقاد دارند و کتاب را مایه آرامش خانواده و تامین فراغت سالم برای خانواده خود می‌دانند.

وی در ادامه به حضور سفیر تاجیکستان و میهمانان خارجی در نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: در سایه این حضورها شاهد  ثمرات این تعاملات هستیم؛ به‌عنوان مثال حضور 6غرفه ‌از وزارت فرهنگ ترکیه محصول مذاکراتی است که در حاشیه نمایشگاه استانبول شد، حضور ناشران هندی نیز پیرو تعاملات بین‌المللی است.  معتقدم برای ثمردهی بیشتر تعاملات فی‌مابین باید بیشتر باشد.

                        


رمضانی همچنین با تبریک ۲۷ اردیبهشت روز روابط عمومی گفت: امروز، روز خوشه‌چینی ناشرانی است که در حوزه روابط عمومی فعال بودند، هر ناشری که توانسته در حوزه روابط عمومی موفق باشد، در نمایشگاه نیز در جذب مشتری بهتر و موفق‌تر عمل کرده است.

وی یادآور شد: جمعه (29 اردیبهشت‌ماه) جشن دختران در آستانه تولد حضرت فاطمه معصومه‌(ع) در صحن شبستان با اجرای برنامه‌های مفرح خواهیم داشت.

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین به فعالیت کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران، گفت:  روز سه‌شنبه 17 پرونده ثبت که از این میان 7 پرونده منجر به صدور رای شده است و مابقی پرونده‌ها به دلیل اصرار هیات برای بررسی بیشتر  فعلا از دستور کار خارج شده است.

رمضانی درباره احکام صادره برای تخلفات برخی ناشران گفت: آرای صادره شامل تعطیلی غرفه یکی از ناشران به مدت یک روز و تعطیلی پنل مجازی 6 ناشر به مدت یک روز شد، عمده تخلفات نیز دو دسته اصلی دارد؛ این محکومیت‌ها، به دلیل عرضه و فروش مغایر ضوابط نشر بوده و دسته دیگر هم مربوط به بی‌توجهی به پوشش اسلامی است.

وی همچنین درباره تعداد فروش کتاب در بخش حضوری گفت: آمار فروش حضوری گسترده است و نمی‌توانیم آمار دقیق آن را  احصا کنیم؛ به‌طور طبیعی بخشی از افزایش فروش مربوط به افزایش قیمت کتاب است، اگر 30 تا 50 درصد افزایش فروش ریالی نسبت به سال قبل داشته باشیم، طبیعتا مربوط به افزایش قیمت است.

رمضانی تاکید کرد: اما ناشران اعلام می‌کنند در تعداد نسخه نیز افزایش فروش داشتند؛ البته ناشران تخصصی گاه اعلام می‌کنند که تعداد نسخه هایشان کاهش داشته یا تغییر نداشته است.

وی در ادامه به فعالیت «میز خدمت اهل قلم» اشاره کرد و گفت: ۷۷۷ خدمت در ۱۰ عنوان به اهل قلم خدمات ارائه می‌دهد و به آن‌ها در حوزه‌های مختلف مشاوره می‌دهند، همچنین در غرفه مشاوره کتاب ۸ هزار مراجعه ‌در ۲۶ اردیبهشت انجام شد که 20 درصد به آثار روانشناسی، ۱۰‌درصد مشاوره به آثار ادبیات، ۵۰۰ مراجعه در بخش کودک و نوجوان، 30 مشاوره در بخش بین‌الملل در حوزه آثار عربی و 150 مشاوره نیز در حوزه آثار مناسب انگلیسی ثبت شده است.

رمضانی همچنین درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره آخرین سال برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلا، گفت: درباره محل برگزاری نمایشگاه در سال آینده گفت‌وگوها زیاد است. در این زمینه بیش از گفت‌وگو به عمل نیاز داریم، گفت‌وگو با دستگاه‌های مختلف به‌جای خط و نشان کشیدن برای محل برگزاری، در این زمینه باید فضا فراهم شود تا مردم بهترین استفاده را داشته باشند.

به گفته وی، روز گذشته با همه دسترسی‌های خوبی که نمایشگاه دارد با مسأله ترافیک روبه‌رو شدیم، این کار نیاز به تدابیر ویژه دارد؛ البته می‌دانیم که مسئولان کشور از باب اهمیت نمایشگاه کتاب برخی موضوعات را مطرح می‌کنند و امیدواریم این اهمیت در تخصیص بودجه نیز وجود داشته باشد.

ثبت 56 هزار و 537 تماس در مرکز پاسخگویی
در ادامه این نشست، آزاده نظربلند، مدیر کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی سی‌وچهارمین نیز گفت: حدود 80 نفر در این مرکز مشغول کار هستند، به صورت معمول روزانه 7 هزار تماس در این مرکز پاسخ داده می‌شود، به‌عبارت دیگر به‌طور میانگین هر نفر روزی به ۱۰۰ تماس پاسخ می‌دهند.

وی با بیان اینکه از ۱۷ اردیبهشت‌ماه در مصلا مستقر شده‌ایم، افزود: تعداد ۵۶ هزار و ۵۳۷ تماس به این مرکز داشتیم که هزار و 367 ساعت را شامل می‌شود؛ همچنین تماس‌های خروجی ۷ هزار و ۴۸ تماس بود که ۲۲۷ ساعت را به خود اختصاص داده است.

نظربلند افزود: در سامانه ۶ هزار و ۸۸۵ تیکت از ناشران ثبت شده و ۱۳ هزار و ۷۳۰ تیکت هم از خریداران و 997 تماس صوتی بعد از ساعت کاری ضبط شده است.

در ادامه محمدحسن اندرخور،‌ رئیس مرکز پاسخگویی درباره فعالیت این مجموعه، توضیح داد: مرکز تماس از ۵ اسفند‌ماه 1401 با شروع ثبت‌نام ناشران تشکیل شد، هر قسمت از این بخش مربوط به ثبت‌نام، پنل کاربری خریداران و بارگذاری کتاب ناشران و کتابفروشان است. بخش عمده سوالات به نوع یارانه، سبد خرید، فرآیند پستی اختصاص دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها