روایت خواندنی کوچهها، خانهها و آدمهای تهران برای گردشگران؛
کتاب «راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران» به چاپ سوم رسید
چاپ سوم کتاب «راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران» تألیف احسان میرابزاده (با همکاری علی رفیعی و مرتضی رحیمنواز) به چاپ سوم رسید. این کتاب مرجعی برای تورگردانان، تهرانگردها، ریگردها و شمیرانگردها به شمار میآید.
کتاب «راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران» یک راهنمای جامع و کاربردی بر مبنای مسیرهای پیاده گردشگری در بافت تاریخی تهران، ری و شمیران است (سیزده مسیر). همچنین، چهار محور گردشگری خارج از بافت تاریخی شهر تهران نیز تعریف شده تا روایتِ کتاب ناقص نماند. اما باتوجه به گستردگی تهران، علاوه بر ۱۳۶ جاذبه گردشگری در مسیرها/ محورهای تهران، ری و شمیران، ۷۲ جاذبه پیرامونی این مسیرها و محورها / ۳۰ جاذبه گردشگری پراکنده در سطح مناطق شهری تهران، ۷ مسیر کوهنوردی / جاذبههای گردشگری پراکنده خارج از این مسیرها و محورها نیز در این کتاب معرفی شده است.
احسان میرابزاده، نویسنده و مجری طرح تولید و انتشار کتاب «راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران» میگوید: «شهری که حتی برخی کوچهها و گُذرها و خانهها و کافهها و دکانها و درختها و آدمهایش هم روایتی شنیدنی برای گردشگر دارند را نمیتوان در یک کتاب روایت کرد در عینحال که نمیتوان به یک معرفی ساده هم بسنده کرد. هرچه از این شهر بنویسیم، بازهم برای ادای حق مطلب کم است. امیدواریم، بیانِ روائی که در این کتاب به آن دست یافتهایم، بر شیرینی گشتوگذارتان در پایتخت بیافزاید.»
احسان میرابزاده با همکاری علی رفیعی، از ۱۵ سال پیش به این سو در عرصه پژوهش، تألیف، برندسازی گردشگری و تولید محتوای کتابهای راهنمای گردشگری در استان تهران فعالیت دارند. برندسازی گردشگری، یکی از مهمترین فعالیتها برای سیاستگذاری و تبلیغات گردشگری در شهرها به شمار میآید و برندهای گردشگری شهرستانهای استان تهران، محصول فکری این دو فعال تولید محتوا هستند.
احسان میرابزاده با همکاری علی رفیعی در عرصه پژوهش، تألیف و تولید محتوای تخصصی و راهنمای گردشگری در استان تهران فعالیت دارند. وی که مولف تخصصی کتابهای راهنمای گردشگری با موضوع استان تهران و پایتخت ایران، درباره این برندها میگوید: «۱۵ سال پیش بود که برای شهرستانهای استان تهران براساس ظرفیتهای گردشگری آنها برندسازی کردیم.»
«تهران؛ قلب تپنده ایران / ری؛ میراثدار کهن ایران / شمیرانات؛ نگین البرز / رباطکریم؛ سرزمین تپههای باستانی / ورامین؛ وارنای کهن / دماوند سرزمین اسطورههای ایرانزمین / فیروزکوه؛ سرزمین قلعههای باستانی / پاکدشت؛ شهر گل و گیاه / اسلامشهر؛ سرزمین یادگارهای کهن برندهائی هستند که از سال ۱۳۸۸ و براساس ظرفیتهای میراثفرهنگی، تاریخی و طبیعی هر شهرستان خلق شدند و نوروز امسال ۱۴ ساله شدند.»
وی ادامه میدهد: «آن موقع البته هنوز استان البرز از تهران جدا نشده بود که بعدها با تشکیل شهرستانهای جدید، این برندسازی به این شکل ادامه یافت: شهریار؛ گهواره روستاهای شگفتانگیز / قرچک؛ گنجینه زبان و فرهنگهای گوناگون / بهارستان؛ گذرگاه اقوام ایرانزمین / پردیس؛ بهشت ییلاقی / قدس؛ سرزمین خوش آبوهوا.»
به گفته این نویسنده کتابهای راهنمای گردشگری، «برندسازی گردشگری وظیفه آشنائیزدائی برای گردشگر را برعهده دارد. به عنوان مثال وقتی از پاکدشت صحبت میکنیم کمتر کسی میداند که ۱۲۰۰ هکتار گلخانه در پاکدشت وجود دارد و اینها یعنی یک ظرفیت نهفته برای گردشگری در این شهرستان؛ درحالیکه پاکدشت در ذهن عموم به عنوان شهرستانی صنعتی آشناست. حال وقتی برند «شهر گل و گیاه» را برای پاکدشت ترویج میکنیم، میتواند کارکرد گردشگری از نوع تجربهگرا را به این شهرستان افزوده و از صرفاً صنعتیبودنِ آن نزد مخاطب آشنائیزدائی کند که اتفاقی خوب برای رونق گردشگری در پاکدشت است.»
این اتفاق - یعنی گردشگری کشاورزی [نوعی از گردشگری تجربهگرا] در پاکدشت - همان چیزی است که شاهدیم اخیراً در ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان تهران مورد توجه و سیاستگذاری قرار گرفته است.
انتشارات حیات هزار افسان چاپ سوم کتاب «راهنمای گردشگری تهران، ری و شمیران» را در 522 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 410 هزار تومان منتشر کرد.
نظر شما