سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
دفتر دوم کتاب «گره گشای خلق» منتشر شد

دفتر دوم کتاب «گره گشای خلق» اثر علی فاطمی پور و سیدمحسن بهروزنژاد به همت مؤسسه بوستان کتاب در 112 صفحه به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «گره گشای خلق» مجموعه کتاب‌هایی است که مباحث اخلاق معاشرت در زیست طلبگی را با بیانی رسا و کوتاه در اختیار خواننده قرار می‌دهد. این مجموعه به همت میز اخلاق از قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای نهادینه‌سازی اخلاق معاشرت به سامان رسیده است.

از ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی یک روحانی در معاشرت اجتماعی، دستگیری و گره‌گشایی از دیگران است. گاه گره گشایی در قالب کمک معیشتی به افراد مستمند بروز می‌کند و گاه به صورت حل مشکلات روحی، معنوی، اخلاقی، اختلافات خانوادگی، همسایگی و چالش‌های ارتباطی بین مردم رخ می‌نماید.
 
در دفتر دوم از مجموعه «گره گشای خلق» به موضوعات هدیه، همسایه داری، مزاح و شوخ طبعی، و انتظارات و توقعات متقابل مردم و روحانیت پرداخته می‌شود. در موضوع «بذر محبت (نوشتاری درباره راه و رسم هدیه دادن)»، پس از بیان اهمیت و آثار هدیه، به اثر تربیتی هدیه و سوغات اشاره شده و انواع هدیه(مادی و معنوی) تبیین شده است و مباحثی در خصوص هدیه دادن به همسر، فرزندان، دوستان و اطرافیان و بیماران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ در ادامه این موضوع، زمان هدیه و آداب هدیه دادن و همچنین آداب هدیه گرفتن تشریح شده است.

«همسایه(آداب همسایه داری)» موضوع دیگری است که در این مجموعه بدان پرداخته شده است؛ در این راستا، به آثار تعامل مناسب با همسایه تبیین و شیوه تعامل با همسایه در روایات مطرح شده و میزان ارتباط با همسایه تشریح شده و تکنیک های کاربردی در ارتباط با همسایه بررسی گردیده و همچنین اخلاق آپارتمان نشینی مورد تأکید قرار گرفته است.

موضوع بعدی این اثر، با عنوان «ابرو گشوده(مزاح و شوخ طبعی)» به رشته تحریر درآمده و ضمن بیان ضرورت مزاح در روایات و آثار زیان بار مزاح نامطلوب، چگونگی مزاح و شوخی تشریح شده و نمونه هایی از طنز مطلوب تبیین شده و در پایان راهکارهای رسیدن به شوخی و مزاح مطلوب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

چهارمین و آخرین موضوع دفتر دوم «گره گشای خلق» با عنوان «روحانی ما(انتظارات متقابل مردم و روحانیت)» است که در ابتدای این مبحث، پس از بیان معنا، انواع و آثار توقع، منشأ توقعات نابجا مطرح شده و نمونه‌های توقع بجا و ناجا برررسی و در پایان راه کارهای مواجه با توقع(بجا و ناجبا) تشریح شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها