شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
مشروطه گیلانی به روایت تاریخ‌پژوهان گیلانی

موسسه فرهنگی شب‌های سپیدرود چهارمین شب خود را به «مشروطه گیلانی» اختصاص داده است که در این شب ناصر عظیمی به همراه مومن صالحی و فریدون شیرین‌کام سخنرانی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موسسه فرهنگی شب‌های سپیدرود چهارمین شب خود را به «مشروطه گیلانی» اختصاص داده است.

در این شب قرار است ناصر عظیمی، پژوهشگر تاریخ از مشروطه گیلانی بگوید. وی درباره تاریخ و جغرافیای گیلان پژوهش‌های متعددی انجام داده است از جمله مجموعه «تاریخ گیلان» که تا کنون سه جلد آن به چاپ رسیده است و برخی از مجلدهای آن در جایزه کتاب سال کاندید جایزه شد. 

مشروطه گیلانی با سخنرانی ناصر عظیمی، مومن صالحی و فریدون شیرین‌کام یکشنبه 8 مردادماه ساعت 17 در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان به نشانی رشت، سلیمان داراب، جنب آرامگاه میرزاکوچک‌خان برگزار خواهد شد. 

می‌دانیم که اصل و اساس سقوط استبداد صغیر در ۲۲ تیرماه ۱۲۸۸ خورشیدی به همت و تلاش مجاهدین مشروطه گیلانی در تشکیلات «کمیته ستار» میسر شد. اما در تاریخ‌نویسی معاصر ایران به طرز عجیب و شگفت‌آوری نقش کانونی مشروطه خواهان گیلانی در بازگرداندن مشروطه پس از «استبداد صغیر» یعنی نظام استبدادی که به همت کودتای محمد علی شاه – لیاخوف و بمباران مجلس بازگشته بود تا اساسِ مجلسِ و مشروطه را براندازد، نادیده گرفته شده است. (برگرفته از سایت فرهنگ و انسان‌شناسی)

https://www.ibna.ir/images/docs/files/000342/nf00342985-1.mp4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها