پنجشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
زندگی و فرهنگ ایرانیان به میراث عاشورایی گره خورده است/ زنده و جاری بودن آیین‌های عزاداری ایام محرم

مصطفی ده‌پهلوان، رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: زندگی و فرهنگ ما ایرانیان و به‌ویژه شیعیان به میراث عاشورایی گره خورده است و تک تک ما حتما خاطراتی از برپایی هیئت‌ها، دسته‌های عزاداری، زنجیر‎‌زنی و... در مقاطع مختلف زندگی داریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مصطفی ده‌پهلوان، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاحیه «رویداد میراث عاشورایی» با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا «إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» و تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) گفت:م یراث عظیم را که در حوزه‌های مذهبی داریم از اهمیت زیادی برخوردار‌ند و باید بر روی آنها سرمایه‌گذاری علمی کنیم که این به عهده پژوهشگاه است.

او تصریح‌ کرد: زندگی و فرهنگ ما ایرانیان و به ویژه شیعیان به میراث عاشورایی گره خورده است و تک تک ما حتما خاطراتی از برپایی هیئت‌ها، دسته‌های عزاداری، زنجیر‎‌زنی و... در مقاطع مختلف زندگی داریم.

ده‌پهلوان افزود: بنده به عنوان یک باستان‌شناس بر روی شخصیت‌های بسیاری به‌ویژه در پیش‌از اسلام مانند اسکندر کبیر پژوهش کرده‌ام که بیش از هزار و اندی اسکندرنامه در دنیا برای او نوشته شده است، اما اینکه این شخصیت چه تأثیرگذاری در بطن جامعه داشته مورد توجه است.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: شخصیت امام حسین (ع) از نگاه ما قابل قیاس با این شخصیت نیست اما این یک آسیب شناسی اجتماعی است که چه چیزی در زندگی امام حسین (ع)، یارانش و سایر ائمه وجود دارد که چنین تأثیر عمیقی علاوه بر پیروان آنها(شیعیان) بر مذاهب دیگر داشته است.

او در ادامه بحث حریت و آزاده زیستن را بسیار مهم خواند و تصریح‌کرد: تجربه زیستی که در طول تاریخ داشته‌ایم و اتفاقاتی که در دشت نینوا رخ داد از اختیار دادن امام حسین(ع) به یارانش برای انتخاب در رفتن و ماندن، قصه کوفیان، دشمنانی که در مقابل او ایستاند و ... تا زمانیکه این واقعه تلخ رخ داد همه آموزنده‌اند، واقعه ای که باعث شد اسلام و آزادگی برای انسان بماند.

ده‌پهلوان بیان کرد: اگر میراث عاشورایی نبود 8 سال دفاع مقدس نیز به این نحو شکل نمی‌گرفت و این بن‌مایه‌ فرهنگی است که باعث شد ما چنین مقاومت عظیمی در مقابل دنیا داشته باشیم.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: برگزاری 20 سخنرانی علمی در کنار این برنامه نشان می‌دهد که تا چه اندازه موضوع عاشورا و محرم با فرهنگ ما عجین شده و این وظیفه پژوهشگاه است که در حوزه‌های مختلف مستند‌نگاری، ثبت و ضبط و انجام پژوهش‌های هدفمند به این موضوع بپردازد.

او در پایان گفت: در روزهای اخیر در یکی از بناهای تاریخی ایران دستخطی به نام مبارک امام رضا (ع) کشف شده که نشان از وجود میراث علوی و رضوی در کشور دارد و امیدواریم که در آینده بتوانیم این موضوع را در پژوهشگاه عنوان کرده و پوشش دهیم.

در ادامه این نشست رضا سجودی کارشناس مركز میراث ناملموس با اشاره به ثبت هنر نمایشی آیین تعزینه در سال 2009 در فهرست آثار ناملموس یونسکو گفت:خاستگاه بیشتر آئین‌ها باورهای دینی هستند.

او افزود: در فهرست آثار ملی از سال 1387تا 1402، 307عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس با موضوع محرم و عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) به ثبت ملی رسیده است.

این کارشناس تصریح کرد: از این میان تنها  10 درصد از موارد به ثبت رسیده در خطر و معرض نابودی‌اند که نشان می‌دهد آیین‌های مربوط به عزاداری ایام محرم در معرض خطر نبوده و زنده و جاری هستند.

اسماعیل سجادمنش مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر نیز در تشریح آیین‌‌های محرم در بوشهر گفت: بوشهر خاستگاه مراسم آئینی در کشور است.

او با اشاره به تأثیر میراث عاشورایی در زندگی مردم بوشهر بیان کرد: مردم دیندار بوشهر از پیام حریت و آزادگی ابا عبدالله حسین(ع) در قیام عاشورا وام گرفته‌اند، همچنان که رشادت‌های اهالی این خطه در طول تاریخ برای حفظ کشور گواه این مدعاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها