رئیس جهاد دانشگاهی:
اولین برنامه تحولی جهاد دانشگاهی را تدوین کردیم/ محتوای کتاب های زبان انگلیسی را بومی کردیم
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اولین برنامه تحولی این نهاد انقلابی با کمک متخصصان و اساتید دانشگاه در حال تدوین است، افزود: این برنامه سلیقهای نیست و برای اینکه بتوانیم یک دیدگاه عالمانه داشته باشیم از اساتید دانشگاهها کمک گرفتیم. امیدواریم که با توجه به تغییرات کشور و جهان پیرامون بتوانیم نقاط ضعف خود را برطرف کنیم و نقاط قوت خود را ارتقاء دهیم. توجه به شرایط میتوانیم نقشه راه خود را تدوین کنیم.
وی بیان اینکه ایمان، امید و اعتماد به جوانان جزو نیازهای کشور به حساب میآید، گفت: بر همین اساس، شعار «جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ ایمان، امید و اعتماد به جوانان» را به عنوان شعار خود برگزیده است. نهادهای متنوعی در دل انقلاب اسلامی شکل گرفتهاند، با این وجود هیچ نهادی مانند جهاد دانشگاهی وجود ندارد و منحصر به فرد به حساب میآید. جهاد دانشگاهی در اوج تحریمها و دوران دفاع مقدس که یک جنگ تمام عیار علیه انقلاب اسلامی به راه افتاد، توانست دست به اقدامات بزرگی بزند.
مسلمی نائینی با بیان اینکه سالهای نخست احداث جهاد دانشگاهی مقارن با سالهای دفاع مقدس بود یادآور شد: با این وجود اقدامات جهاد دانشگاهی در دوران جنگ محدود به ساخت خواستههای مقامات نظامی نبود بلکه در زمینه علوم انسانی نیز اقداماتی انجام داده است. جهادگران جهاد دانشگاهی با اسرای جنگی مصاحبه کردند و آن را در اختیار مسئولان نظام قرار دادند.
به گفته او، جهاد دانشگاهی همواره دست به اقدامات بزرگی زده است. این نهاد انقلابی هرگاه کاری بر زمین مانده باشد به آن کار ورود میکند. اقدامات جهاد دانشگاهی را میتوان دو طرف برشمرد؛ به طور مثال ما در زمینه فرستندههای رادیویی دچار مشکل بودیم اما جهاد دانشگاهی خواجه نصیر در این عرصه گام برداشت و شرایط به نحوی شده است که در مسیر تولید فرستندههای 5G فعالیت میکند. هنگامی که جهاد دانشگاهی برای تولید فرستندههای رادیویی وارد عمل شد به دلیل سوختن ترانزیستورها بروز خسارت به این نهاد انقلابی میشد اما یکی از مسئولان صدا و سیما به جهاد دانشگاهی اعتماد کرد و بودجه لازم را در اختیار نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی قرار داد.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و اطلاع رسانی نیز اقدامات بزرگی انجام دادهایم،توضیح داد: کار بدیع در حوزه فرهنگی و اطلاع رسانی را میتوان ایجاد خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بر شمرد که اخبار را به صورت مجازی ارائه میدهد و به واسطه عملکرد خود، مخاطبان بسیاری دارد. همچنین مرکز افکارسنجی دانشجویان نیز به خوبی میتواند اطلاعات را بررسی کرده و شرایط را نزدیک به واقعیت پیشبینی کند.
مسلمی نائینی با بیان اینکه تمام اقدامات فرهنگی که در دهه ۶۰ در دانشگاهها صورت میگرفت از سوی جهاد دانشگاهی انجام میشد، بیان کرد: ما مسابقات قرآنی دانشگاهیان را در دانشگاهها برگزار کردیم. همچنین جهاد دانشگاهی با توجه به نیاز دانشگاههای کشور در زمینه احداث موسسات آموزشی نیز گام برداشته است. ما توانستیم موسسات آموزشی را در کشور تاسیس کنیم که از مقطع کاردانی تا دکترا دانشجویان را پرورش میدهند. اولین موسسات آموزش عالی غیردولتی که به دانشگاه تبدیل شدند از آنِ جهاد دانشگاهی هستند. دو دانشگاه «علم و فرهنگ» و «علم و هنر» که به ترتیب در شهرهای تهران و یزد قرار دارند جزو دانشگاههای جهاد دانشگاهی به حساب میآیند.همچنین جهاد دانشگاهی با احداث ۳۷ مرکز علمی کاربردی به آموزش مهارت محور توجه کرده است.
وی با بیان اینکه ما به مشکلات مربوط به آموزش زبان نیز توجه داریم ادامه داد: به دلیل اینکه منابع خارجی آموزش زبان منطبق بر فرهنگ ما نیستند ما محتوای آموزشی و کتاب های منطبق بر فرهنگ خود تولید کردهایم.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اولین برنامه تحولی این نهاد انقلابی با کمک متخصصان و اساتید دانشگاه در حال تدوین است، افزود: این برنامه سلیقهای نیست و برای اینکه بتوانیم یک دیدگاه عالمانه داشته باشیم از اساتید دانشگاهها کمک گرفتیم. امیدواریم که با توجه به تغییرات کشور و جهان پیرامون بتوانیم نقاط ضعف خود را برطرف کنیم و نقاط قوت خود را ارتقاء دهیم. توجه به شرایط میتوانیم نقشه راه خود را تدوین کنیم.
حسن فارسی در ادامه درباره برنامه های بزرگداشت این نهاد گفت: جهاددانشگاهی نهادی محجوب و مظلوم ولی در عین حال مقتدر است. چیزی که باعث شده جهاددانشگاهی همواره مورد توجه باشد و ماموریتهایی که به این نهاد سپرده شده خط شکنی و الگوسازی بوده که در موضوعات مختلف شاهد بودهایم.
وی ادامه داد: روز دوشنبه مراسم تجدید میثاق جهادگران جهاددانشگاهی با آرمانهای امام(ره) برگزار میشود. همچنین اگر مقدمات لازم فراهم شود، چند کلان پروژه را به همکاری دستگاههای اجرایی آغاز میکنیم و سرآغاز شروع این پروژهها، همزمان با برگزاری مراسم چهل و سومین سالگرد جهاد دانشگاهی است. یک روز پس از برگزاری مراسم سالگرد و رونمایی از طرحهای جدید خود در نظر داریم که گردهمایی با روسای واحدهای جهاد دانشگاهی را برگزار کنیم.
علیرضا کلانتر مهرجردی در ادامه این نشست با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مبدع حرکت فرهنگی در دانشگاهها بود گفت: اقدامات فرهنگی جهاد دانشگاهی محدود به دانشگاهها نمیشود و این نهاد در زمینه فرهنگ عمومی نیز فعالیت میکند. به همین دلیل، در شورای فرهنگی عمومی کشور و استانها نیز نماینده دارد. شکلگیری تمدنسازی از مفاهیمی است که با توجه به دو مولفه علم و تزکیه انسان مورد توجه جهاد دانشگاهی قرار گرفته است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نهاد انقلابی در صورت و معنا به دنبال پرورش انسان دانشگاهی برمبنای رویکرد انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: اگرچه نهادهایی متنوعی در جهت تمدنسازی گام برداشتهاند اما جهاد دانشگاهی را میتوان مصداق بارز تمدنسازی برشمرد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با بیان اینکه در دوره اخیر وظیفه خود دانستیم که با توجه به مسئولیتی فرهنگی که در جهاددانشگاهی بر دوش داریم آسیب شناسی را در سه سطح انجام دهیم که اولین محور ارزیابی نقطه نظرات دانشجویان بود که نظرات آنها را درباره فعالیت های فرهنگی جهاددانشگاهی انجام داده ایم. وی افزود: مبنای دیگر بازخوانی اسناد بالادستی بوده که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب این اقدام را انجام داده ایم. همچنین تدوین شناسنامه طرح های فرهنگی جهاددانشگاهی در ۴۰ سال گذشته را در دستورکار قرار داده ایم.
وی درباره اقدامات انجام شده در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: طی ۲ ماه گذشته،ما با ارزیابی یک جامعه آماری متشکل از ۱۴۴۵ دانشجو، اقدمات فرهنگی جهاد دانشگاهی را ارزیابی کردیم. همچنین بازخوانی اسناد بالادستی برای انتظارت از جهاد دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه و سند جامع اسلامی شدن دانشگاهها از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی به حساب میآید.
به گفته کلانتر مهرجردی، جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی مبتکر ایجاد ۷ مرکز و ۲ رسانه خبری است. اخیرا نیز عنوان سازمان انتشارات این نهاد با حمایت دکتر مسلمی نائینی و تصویب هیات امنا جهاددانشگاهی به سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی تغییر نام داده که می خواهد مساله حوزه مطالعه را پاسخ دهد.
نظر شما