یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
کاهش قیمت کاغذ ادامه دارد

طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان بازار، قیمت کاغذ و سایر ملزومات تولید کتاب طی دو هفته اخیر کاهشی بین 60 تا 70 هزار تومان را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، از یکی‌دو ماه پیش که بازار کاغذ با سیر نزولی همراه بود، کارشناسان بازار، استمرار این کاهش را به دلایل مختلف مثل کاهش قیمت جهانی کاغذ و خمیر کاغذ و ثبات نسبی نرخ ارز در بازار پیش‌بینی کرده بودند.
 
ثبات در بهای سایر ملزومات تولید کتاب مثل مرکب، چسب صحافی، الکل ایزوپروپیل نیز طی یک‌ماه اخیر استمرار داشته است و همین مسئله به کمک ناشران آمده تا به‌دنبال کاهش قیمت کاغذ و سایر مواد اولیه، تولید کتاب را در فضای آرامتری دنبال کنند.
 
بخش عمده کاغذهای موجود در بازار، اندونزی و چینی هستند و  بخش عمده کاغذ بازار در دست چینی‌ها است، هر بند کاغذ چینی 70 گرمی 70 در 100 به قیمت یک‌میلیون و 200 هزار تومان و هربند کاغذ چینی 70 گرمی 60 در 90 نیز به بهای 900 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
 
هر بند کاغذ تحریر چینی 80 گرمی اما بدون تغییر نسبت به دو هفته اخیر در بازار عرضه شده است، اکنون هر بند کاغذ 80 گرمی،  70 در 100، حدود یک‌میلیون و 420 هزار تومان و هربند کاغذ 60 در 90 یک‌میلیون و 390 هزار تومان در بازار عرضه شده است.
 
قیمت کاغذ و مقوای گلاسه نیز با کمترین تغییر عرضه می‌شود، به‌طوری که هر کیلو کاغذ گلاسه 130 گرمی به قیمت 55 هزار تومان و هرکیلو کاغذ گلاسه 250 گرمی حدود 49 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
 
بازار سایر ملزومات چاپ و نشر نیز افزایش قیمتی نداشته و با ثبات نسبی همراه بوده است، مرکب گلاسه خارجی کاهش قیمت داشته و اکنون هر کیلوی آن حدود 300 تا 320 هزار تومان به تناسب برند و جنس فروخته می‌شود.
 
مرکب ایرانی اما تغییر چندانی نداشته است، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی 290 هزار تومان، هرکیلو مرکب گلاسه مشکی به قیمت 220 هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، 215 هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت 175 هزار تومان عرضه شده است.
 
بهای زینک تغییر زیادی نداشته و هر ورق زینک نیز حدود 80 هزار تومان، هرکیلو چسب سرد ایرانی نیز حدود 108 هزار تومان و چسب گرم، کیلویی 250 هزار تومان  در بازار عرضه شده است.
 
الکل ایزوپروپیل نیز کاهش قیمت داشته است، هر گالن نیز به تناسب نشان تجاری و کشور تولید‌کننده، حدود 80 تا 85 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.
 
به گزارش ایبنا؛ کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار چاپ معمولا نزدیک بازگشایی مدارس همیشه تغییرات خواهد داشت، در این زمیه نیز احتمال داده می‌شود وضعیت بازار مواد اولیه 10 تا 15 درصد طی هفته‌های آتی بهتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها