مروری بر کتاب «تأثیر فیسبوک»:
همه آنچه که باید درباره فیسبوک بدانیم/ داستان متاورس و پشتپردههای فیسبوک
کتاب «تاثیر فیسبوک» نوشته دیوید کرکپاتریک به جنبههای مختلف و زوایای مغفولمانده فیسبوک میپردازد و عوامل و علل مختلفی را در شکلگیری و موفقیت این شبکه اجتماعی بیان میکند.
این کتاب نوشته دیوید کرکپاتریک یکی از مهمترین متخصصان حوزه مدیریت منابع انسانی و روایتگر حوزه فناوری است؛ او برای تحلیل و ارزیابی کارآیی و ارزش فیسبوک، مؤلفههای فراوانی را مورد بررسی قرار میدهد. در این کتاب در 17 فصل، موفقیتها و خطاهایی که فیسبوک در مسیر رشد خود طی کرده بهطور کامل مورد توجه قرار میگیرد.
مارک زاکربرگ در کنفرانسی در سال 2021 نام جدید شرکت را «متا» اعلام کرد و گفت که نام جدید، منعکسکننده بلندپروازیهای فیسبوک برای ساخت متاورس به جای یک سرویس رسانه اجتماعی است. در متاورس، افراد از سراسر جهان میتوانند از طریق یک شبکه به هم متصل شوند، همزیستی کنند و به مبادله داراییهای مجازی بپردازند.
کرکپاتریک به آغاز فعالیتهای دانشگاهی زاکربرگ و شیطنتهایش در قالب طراحی اپلیکیشنهایی برای انتخاب دروس دانشگاهی و حتی همکلاسیها اشاره میکند. چیزی که احتمالا اساس شکلگیری فیسبوک شده است. نام این نرمافزار match course بود که دانشجوها به سرعت شروع به استفاده از آن کردند. نکته قابل توجه، شناسایی هوشمندانه نیاز مخاطبان است که زاکربرگ به خوبی این کار را انجام داده است.
زاکربرگ بعد از طراحی نرمافزار مچکورس تصمیم میگیرد ایدههای دیگری را نیز امتحان کند. برنامه بعدی او پروژهای بود به نام فیسمش. هدف این برنامه این بود که جذابترین فرد در دانشگاه را شناسایی و انتخاب کند. او در این نرمافزار این انتخاب را به مخاطب میداد که بعد از مقایسه، انتخاب کند که کدام چهره، جذابتر است. کرکپاتریک حتی به این موضوع نیز در کتاب اشاره میکند که دلیل شکلگیری فیسمش شکستی بود که زاکربرگ در یکی از رابطههایش خورده بود.
سرکشی زاکربرگ تا این حد بود که توانست به طریقی به اطلاعات آلبومهای چهره دانشگاه در سالهای مختلف دست پیدا کند و از همین طریق نیز فیسمش را توسعه داد و به سرعت، این نرمافزار نیز تبدیل به یک موفقیت زیرزمینی دیگر برای زاکربرگ شد. هرچند مخالفتها و هجمههای بسیاری نیز به زاکربرگ صورت گرفت. حتی کار به جایی میرسد که دپارتمان خدمات رایانهای دسترسی زاکربرگ به اینترنت را قطع میکنند. کرکپاتریک به دقت به تمام برنامهها و صفحههایی که زاکربرگ راه میاندازد اشاره میکند. تا به «دفیسبوک» میرسد تا بهار 2004 در 34 دانشگاه فعال شده بود و 100هزار کاربر داشت.
با این حال، زاکربرگ همچنان به دنبال سرمایهگذار بود و وقتی این شایعه که او نیازمند سرمایهگذاری است مطرح شد، سیل درخواستها برای سرمایهگذاری از سیلیکون ولی به راه افتاد. پس از گزارش لسآنجلستایمز درباره این برنامه، علاقه سرمایهگذاران بیشتر نیز شد. اینها همه در حالی بود که زاکربرگ تنها 21 سال سن داشت.
فصل سوم کتاب، به برههای تاریخی و مهم اشاره میکند؛ سال 2005 که شرکت به «فیسبوک» تغییر نام داده و 85درصد از دانشجویان آمریکا را تحت پوشش خود قرار داده است. مخاطبان فیسبوک، به خوبی با این برنامه هماهنگ شدهاند و بیش از 60درصد مخاطبان، زمان زیادی را در فیسبوک میگذرانند. این یک موفقیت است، با این حال، کرکپاتریک به عدم اطمینان بسیاری از مخاطبان نیز اشاره میکند.
زمانی که فیسبوک، اطلاعات زیادی از مخاطبان را در اختیار تبلیغکنندگان قرار میدهد و همین باعث هجمههایی به سمت زاکربرگ و فیسبوک میشود. «در اواخر سال 2009، فیسبوک شیوههای کنترل حریم خصوصی را از نو طراحی کرد و در صدد بود تا نحوه تشکیل گروه برای دوستان را در این شبکه مجازی برای کاربران توضیح دهد و همچنین مراتب گوناگون ارائه اطلاعات را برای عموم تبیین کند.»
یکی دیگر از موضوعاتی که در کتاب مطرح میشود تعارضات استفاده از فیسبوک در کشورهای مختلف است. اینکه در برخی کشورها، این فرهنگ همچنان بهٌصورت کامل جا نیفتاده است و ممکن است در کشورهای توسعه نیافته و کوچک که پایبندی خاصی به مذهب دارند این شبکه، به نوعی یک مشکل و چالش به نظر برسد. «مردم ایالات متحده شفافیت و آزادی بیان را تا حدی قبول دارند اما این امور در برخی از فرهنگهای دیگر هزینه زیادی دارد. برای نمونه، در عربستان سعودی زمانی که پدری مشاهده کرد دخترش در فیسبوک با مردها تعامل میکند او را به قتل رساند. امارات متحده عربی نیز گروههای معترضی تحت عناوینی نظیر هوای خلیج زجرآور است و یا آکواریوم دلفین را تحریم کنید، ایجاد کردند. این موارد در حیطه خطوط تعیینشده بودند، اما زمانی که در آنجا گروههایی نظیر همجنسبازان زن در دبی با تعداد 138 عضو به وجود آمدند دولت تلاش کرد تا کل فیسبوک را ممنوع کند.»
کتاب «تأثیر فیسبوک» داستان متاورس و پشت پرده شرکتی است که جهانیان را به هم وصل کرده. این کتاب توسط آسا گودرزی ترجمه شده و انتشارات میان، آن را در 559 صفحه منتشر کرده است.
نظر شما