چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
نگارش مقاله‌های کوتاهی که برداشتی وارونه از تاریخ دارند/ روایتی از بطن زیست روایت‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس نبوی، مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی گفت: در این کتاب ماوقع را به صورت روایت حضور بیان کردم. در این مسیر نگاه من این ‌گونه بود تا مسیری را بیان کنم که خودم حضور داشتم. گاه خاطراتی بیان می‌شود که نود درصد خاطرات آن دوره را دربردارد. اگر بخواهیم تاریخ زنده را بیان کنیم، باید همان چیزی را بیان کنیم که شب و روز زندگی کردیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس نبوی، مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی؛ خاطرات سیاسی و مدیریتی سیدعباس نبوی» که سه‌شنبه 24 مردادماه 1402 در موسسه فرهنگی ایران برگزار شد، گفت: گاهی مصاحبه‌ها و گفت‌و‌گوهایی درباره تصرف لانه جاسوسی انجام می‌شد که دوستانی موجد شدند تا اینها به صورت کتاب منتشر شود.  

وی افزود: گاهی از بیرون به مقاله‌هایی نگاه می‌کنم و می‌بینم که نویسنده ده صفحه نوشته است اما آنچه بیان کرده برداشتی وارونه از تاریخ است. کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی» تلاشی است که ماوقع را به صورت روایت حضور بیان کردم. در این مسیر نگاه من این ‌گونه بود تا مسیری را بیان کنم که خودم حضور داشتم. گاه خاطراتی بیان می‌شود که نود درصد خاطرات آن دوره را دربردارد. اگر بخواهیم تاریخ زنده را بیان کنیم، باید همان چیزی را بیان کنیم که شب و روز زندگی کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس نبوی بیان کرد: من در این کتاب واقعیت‌ها را به صورت جزء به جزء بیان کردم. در تاریخ وقتی می‌خواهند ارزش روایتی را بسنجند، می‌پرسند راوی چقدر معتبر است. باید دقت داشته باشیم که خاطرات بازگوکننده چه گفتمان‌هایی است؟ خاطره‌ای از شهید چمران در ذهن دارم. در جلسه‌ای از او پرسیده بودند، برای اینکه انقلاب پیش از اینکه نهاد شود در داخل خود فرونریزد و دچار چنین سرنوشتی نشود، شما چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟ شهید چمران در پاسخ گفته بود؛ فکر می‌کنم با کارهایی مثل بسیج عمومی، شور انقلابی و شور اسلامی بتوانیم انقلاب را زنده نگه داریم.



وی در ادامه گفت: از شروع طلبگی فرض من این بود که من همیشه یک طلبه هستم. بنابراین این مسئله برایم مطرح بود که چگونه یک کار ساختارمند را به انجام برسانم. زندگی جزئیات زیادی دارد و قوه عاقله و تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های زندگی با مشکلاتی روبه‌رو است که خود را سیال تعریف کرده است. این بحث مطرح است که جوشش انقلابی چگونه می‌تواند انجام شود؟ رسوب‌شده‌ترین بخش در این مسئله حوزه‌های علمیه است. چهل و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، ما در بخش فکر دینی توقف مشاهده می‌کنیم. لذا این قسمت از خاطرات در کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی» دقیق بیان شده است. واقعیت این است که در پایه معارف دینی نیاز به تدوین و مسیرسازی داریم.

نویسنده کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی» افزود: مسئله‌ای جدا از مسائل ساختاری و نظام دیوانسالاری وجود دارد که نمی‌گذارد، راه باز شود. در هر قسمت تکاپوی جوشش انقلابی است. مسیر همیشه برای من دوست‌داشتنی بوده است و احساس می‌کنم که همه هم تائید می‌کنند. همه می‌گویند این مسیر باید به پیش برود و انگار آدم در قفس قرار دارد. اگر شما با کسی صحبت کنید، این صحبت‌ها مثل اِدراک عقیم است. چرا سوداگری بخش اقتصاد اجتماع به سوداگری ریشه‌هایمان سرایت کرده است. باید برای چرایی‌ها اندیشه کنیم. این کتاب خاطرات چهل و دو سال از زندگی من را روایت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس نبوی بیان کرد: این کتاب هم عبرت‌آموز است و هم نشان از این دارد که کسانی با جرات و جسارت چنین مسیری را طی کردند. امیدوارم با دید انتقادی مورد بررسی قرار بگیرد. اما باز هم تاکید می‌کنم که آنچه در این مسائل مطرح شده است، نوعی خود انتقادی است. بیانی و روایتی صادقانه است. آنچه باقی مانده را تاریخ بیان خواهد کرد. تاریخ برای خداست. هر آنچه که هست، مقدراتی است که مسیر به جلو می‌رود و ما هم تا آنجا که می‌توانیم در این مقدرات حضور داریم.



اکنون در عصر جدید روایت‌ها هستیم

در ادامه این آئین رونمایی دکتر محمدباقر خرمشاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس نبوی از دوره نوجوانی وارد رویدادهای انقلابی شد و آنقدر متاخر بود که محور قرار گرفت. انجمن‌های اسلامی را هدایت کرد و یکی از محورهای شکل‌گیری تشکل‌های بعد از انقلاب شد. دانشجوی دانشکده فنی بود که به کسوت روحانیت درآمد. در مجموعه این مجاهدت‌ها مجاهدت در جبهه جنگ را هم باید اضافه کرد. این برای نسل ما بسیار مهم و ایده‌آل است.

وی افزود: بخش زیادی از کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی» درباره دانشگاه است. اکنون ما در عصر جدید روایت‌ها هستیم. خصوصا شاهد این هستیم که پدیده‌هایی را که در ابتدای انقلاب زیسته‌ایم، به صورتی بسیار متفاوت، متضاد و عجیب روایت می‌شود. اهمیت زمانی آشکار می‌شود که جوانانی این روایت‌ها را می‌خوانند که آن وقایع را به چشم ندیده‌اند و نزیسته‌اند. روایتی نزدیک به روایت رسمی بیان می‌شود، روایت رسمی مساوی است با نابودی و بعد راه برای هر روایتی باز می‌شود.

خرمشاد بیان کرد: نسل جدید در معرض امواج متفاوتی قرار دارد. ذهنش با این روایت‌ها شکل می‌گیرد که برای ما غصه روی غصه است. در عصر جنگ روایت‌ها کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی» روایتی است که تلاش شده است تا از بطن زیست روایت‌ها بیان شود و این مهم است و اهمیت دارد. به عنوان کسانی که حوادث را زیسته‌ایم، ایجاب می‌کند که چنین خاطراتی نوشته و رونمایی شود و مورد استفاده قرار بگیرد. در حوادث انقلاب تشکل‌های دانشجویی نقش مهمی داشتند. این تشکل‌ها بار احزاب را به دوش کشیدند و ما این را در خاطرات می‌بینیم.

وی گفت: در این کتاب درباره تحکیم وحدت و انقلاب فرهنگی و نهاد رهبری در دانشگاه خاطراتی از زبان کسی بیان می‌شود که خودش به تعبیری نهادساز بوده است. این خاطرات چون از سرچشمه بیان شده است، می‌تواند مفید باشد. می‌توانیم کتاب‌هایی از این دست را دستمایه تحقیقات قرار بدهیم و از مجموعه اینها روایت کلامی را استخراج کنیم. جا دارد که از نویسنده کتاب پرسیده شود که آینده جنبش دانشجویی را چگونه می‌بینید؟
 


«تکاپوی جوشش انقلابی» سرمشقی برای نسل جوان

در ادامه این مراسم صادق شهبازی، نویسنده و پژوهشگر گفت: در هر حوزه‌ای از اندیشه بشری حجت‌الاسلام والمسلمین سید عباس نبوی پاسخی برای ارائه دارد. باید وی را پدر جنبش دانشجویی در ایران بنامیم. او بیان می‌کند که چگونه یک جوان به صحنه می‌آید، می‌اندیشد و عمل می‌کند. مجموعه جنبش‌های دانشجویی بیشترین بهره را از حضور وی برده‌اند.

وی افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس نبوی همیشه در قله بود. در ماجرای انقلاب فرهنگی و تسخیر لانه جاسوسی حضور فعال داشت. من به همه جوانان توصیه می‌کنم که کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی» را بخوانند. با خواندن این کتاب درمی‌یابند که چگونه یک گروه جوان در ماجراهای مختلف ایفای نقش کردند. در زمانی که در دفتر تحکیم حضور داشتیم نیز گروه محدودی بودیم اما برنامه‌ریزی و سازماندهی می‌کردیم و سعی می‌کردیم تا شرایط را تغییر بدهیم. در جاهایی که به عنوان مدیر حضور داشت بین آرمان‌گرایی و تن دادن به حداقل‌ها همیشه حداکثرها را برگزید. قدرت تعامل بین جریان‌ها و جناح‌های سیاسی وقت را داشت.

شهبازی بیان کرد: اندیشه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس نبوی ویژگی خاصی دارد. او به ریشه‌های فلسفه، کلام و علوم اجتماعی تسلط دارد. امروز چالش‌ها همان چالش‌هاست و فقط اسامی عوض شده است که باید چاره‌اندیشی کنیم. وی نگاه بلندی دارد و در زندگی فردی خویش نیز بسیاری از این موارد را رعایت کرده است. امیدواریم که نوشتن و گفتن وی در این مسائل ادامه پیدا کند و سرمشقی برای نسل جوان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها