پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۴
ظرفیت برنامه‌سازی و تحول در صنعت نشر، قابلیت راه‌اندازی یک شبکه مستقل کتاب را ایجاد کرد

مدیرعامل خانۀ کتاب و ادبیات ایران در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار کرد: شبکه کتاب توانست به‌عنوان یک مجموعه که در حال پرورش استعدادهای حوزه کتاب برای کار رسانه‌ای است، خود را تثبیت کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، روابط عمومی شبکه کتاب، علی رمضانی درباره فعالیت‌های شبکه کتاب طی 9 ماه فعالیت آزمایشی خود، بیان کرد: ظرفیت حوزه نشر می‌طلبید که ما در فضای رسانه‌های تصویری هم به این موضوع بپردازیم و بتوانیم حوزۀ کتاب را در رسانه رونق بیشتری دهیم. اتفاق اولیه ای که برای این ظرفیت‌سنجی صورت گرفت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1401 بود. با تعاملی که با شبکه‌های مختلف صداوسیما صورت گرفت نشان داده شد که ظرفیت برنامه‌سازی و ظرفیت تحولی که در حوزۀ نشر وجود دارد قابلیت ایجاد یک شبکۀ مستقل وجود دارد.

وی افزود: از اردیبهشت 1401 تا آبان‌ماه، زیرساخت‌های این شبکه فراهم شد و از آبان‌ماه، پخش آزمایشی این شبکه را در بسترهای مختلف داشتیم. برنامه‌های ترکیبی حوزۀ کتاب، معرفی دست‌اندرکاران حوزۀ نشر، معرفی ظرفیت‌های نویسندگان، شاعران، مترجمان، ویراستاران، مصححان و همۀ اهالی قلم در کشور نشان داد در کشور ظرفیت پرداخت بیشتر در این حوزه وجود دارد. همچنین شبکۀ کتاب با پخش حداقل روزی 6 ساعت برنامه در روز و بعضاً پوشش برنامه‌های اصلی حوزۀ کتاب به صورت زنده می‌پردازد.

مدیرعامل خانۀ کتاب و ادبیات ایران، گفت: بیش از هزار عنوان کتاب در این مدت با عنوان دستیاری مخاطبان حوزۀ کتاب معرفی شده‌اند. در کشور ما سالانه 111هزار عنوان کتاب منتشر می‌شوند که حدود 70 تا 80 هزار عنوان آن سالانه چاپ اول هستند. این رسانه در تلاش است که با دستیاری به عموم مردم و مخاطبان در سنین و سطوح مختلف کمک کند که بهترین کتاب‌ها را به مخاطبان معرفی کند. همین‌طور رویدادهای حوزۀ کتاب که در کتابخانه‌ها،کتابفروشی‌ها و محافل ادبی در کشور شکل می‌گیرد در شبکه کتاب تاکنون نمایش داده شده ‌است. این شبکه با اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای پیامکی شبکه به توسعۀ مخاطب می‌پردازد.

رمضانی دربارۀ فعالیت شبکۀ کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1402، تصریح کرد: این شبکه در یک تعامل مفصل با شبکه‌های صداوسیما، شبکه‌های رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی توانست یک فراز دیگری را تجربه کند. الگوی دیگری از برنامه‌سازی به اشتراک گذاشته شد و توانست خود را به عنوان مجموعه‌ای که در حال پرورش استعدادهای حوزۀ کتاب برای کار رسانه ای است خود را تثبیت کرد. در دورۀ آزمایشی با سنجش توانمندی یک حوزه مواجه هستیم به همین دلیل مجموعۀ سازمان صداوسیما، معاونت فضای مجازی رسانۀ ملی و دوستان دیگر در تلوبیون تصمیم گرفتند که شبکه کتاب می‌تواند به صورت رسمی پخش خود را آغاز کند. در واقع کوشش و تلاش اهالی صنعت کتاب و اهالی صنعت نشر بود که توانستند خودشان را اثبات کنند و مخاطبان را به سمت خود جلب کنند.

او در ادامه گفت: در بستر شبکه‌های تعاملی که در فضای مجازی شکل می‌گیرند، مسئلۀ اصلی تعامل با مخاطبان و برنامه‌ساز کردن مخاطبان است. در همین مدت هم پویش‌هایی داشتیم که مخاطبان خودشان کتاب‌هایی را معرفی کردند. در همین ایام محرم، اربعین و همچنین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1402 پویش «فراز طلایی» برگزار شدکه مردم خودشان کتاب هایی را که مدنظرشان بود معرفی می‌کردند و این تولیدات هم در شبکه پخش می‌شد. لذا مسئلۀ تعاملی بودن اساساً یکی از مهمترین ویژگی‌ها و وجوه ممتاز این شبکه‌ها هستند. همچنین بسترهای ارتباطی با شبکۀ کتاب به آدرسketab.tv در همۀ شبکه‌های اجتماعی و فضای وب در دسترس مخاطبان است.

رمضانی در پایان اظهار کرد: کتاب کالایی است که در کشور به صورت همه‌گیر و عمومی در حال رشد روز‌افزون است. ظرفیت‌های حوزۀ کتاب برای اهالی کتاب و نشر مغفول بود و بعد از بازگشایی و افتتاح این شبکه برخی از آنها فکر نمی‌کردند تا این اندازه رویدادهای کتابی در سطح کشور برگزار شود.

به گزارش ایبنا؛ به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، «شبکه کتاب» نخستین شبکۀ تخصصی حوزۀ کتاب و نشر در ایران است که سال ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد و زیرنظر خانۀ کتاب و ادبیات ایران فعالیت می‌کند. این شبکه ازچهارشنبه 1 شهریور ماه فعالیت خود را به صورت رسمی از طریق سکوی تلوبیون آغاز کرده است. علاقه‌مندان می توانند از طریق تارنمای ketab.tv و ویترین پخش زندۀ پیام‌رسان سروش‌پلاس بینندۀ برنامه‌های این شبکه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها